Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Misslyckad typsnittsinstallation...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag installerade massa typsnitt i min ibook igår. Hur många är det man ha från början? 150? Jaha, nu har jag i alla fall närmare 1000. Sedan jag installerat (jag bara drog in typsnitten i typsnittsboken, det funkade, jag vet inte hur man SKA göra) alla typsnitt så är datorn konstig. 3 gånger nu på ett dygn har det varit så att när man startar ett program så har hårddisken börjat jobba för fullt, precis det lätet den gör när den läser in typsnitt. 2 gånger har jag varit tvungen att hålla in power knappen för att få slut på tjatet.

Nu när jag öppnar typsnittsboken så tar det 15 minuter för den att läsa in alla typsnitt, vilket jag tycker är lite för mycket. Den blev precis färdig med inläsningen nu, 1002 typsnitt har jag nu i alla fall.

Är det för mycket? Ska datorn vara konstig för man ska kunna har så många? Och om det nu är för många, hur gör jag för att ta bort de senast inlagda?

ÄR det någon som vet???

Mail har blivit mystisk också , kolla nedan (det ska stå avsändare, ämne osv:

>1000 typsnitt är lite mycket för datorn att ha igång samtidigt helt klart. Ska man ha så många typsnitt så finns det bättre hanterare än typsnittboken. (sök på forumet efter "typsnittshanterare")

Först mailproblemet som troligtvis påverkar safari/adressboken/widgets mm. Detta beror på att du installerade nya versioner av Helvetica/Helvetica Neue och där det uppstår en konflikt med systemets inbyggda helvetica. Avaktivera de nyinstallerade helveticorna så försvinner det problemet. (Sök på forumet efter typ "skumma tecken" "konflikt" eller liknande)

Har du installerat typsnittet för endast din användare så ligger typsnitten i
Din användarmapp/bibliotek/Fonts/

Stäng av alla program utom Finder då och dra ut samtliga filer som ligger i den mappen och dra till en annan plats. Kanske skapa en mapp på skrivbordet så länge eller släng dem i papperskorgen.

Därefter kan du starta typsnittboken igen och du ska vara tillbaka från början. Samma sak gäller mail/safari/adressbok/widgets

Lycka till.

Det var värst! Trodde jag att man kunde ha med lätthet... Tji fick jag.
Jaja, alla utom förinstallerade borttagna, får lägga in bara de jag tycker om någon senare gång. Mail fixade sig när jag tog bort dom, det var väl den där fighten alla helvetica eller andra typsnitt hade..
Ska leta efter typsnittshanterare.

Tack!

För all del. Visst kan man ha över 1000 typsnitt. Men att installera och aktivera samtliga på en gång är en liten plåga. Dels för problemed med konflikter och dels för att det tar en sån herrans tid för typsnittboken att aktivera dem (därav testa annat program).

Sedan blir det ju onekligen så att har du nyss installerat 1000 typsnitt så tar alla program du öppnar lång tid på sig tills de har uppdaterat sin font cache. Men efter en start eller två med programmet så bör det gå smidigare.

Jag kör Extensis Suitcase X1 för att hantera typsnitten. där kan du lägga in alla typsnitten och sedan skapa typ "projekt mappar" med typsnitt för olika ändamål (typ kund x, serifer, extremer ja vad du nu vill). Sen kan du aktivera mapparna när du behöver typsnitten. Funkar on the fly med de flesta program. Illustrator brukar djävlas ibland och lägga av om man ändrar i suitcase medan det är igång.

Ska även finnas några gratisprogram med samma funktioner. Kommer inte ihåg vad de heter just nu tyvärr.

FontexplorerX från Linotype fungerar kanon tycker jag, och är dessutom gratis (http://www.linotype.com/fontexplorerX). Suitcase har jag däremot flera dåliga erfarenheter av.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-18 21:25

Jag kör med Font Explorer X jag också. Funkar perfekt.
Det en annan pajsare som hade gjort likadant för ett tag sen, så är inte ensam, stenmark.

Precis macigt!! Tack för tipsen!

1
Bevaka tråden