Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klippa ner köpta DVD

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-27 20:21

Jag hade tänkt klippa ner min sons DVD-filmer så att man bara har kvar huvudfilmen. Det är rent ut sagt för jävligt att filmbolagen klämmer in 10 minuter reklam för andra barnfilmer innan den riktiga filemn visas. Dessutom kräver det föräldrars inblandning för att navigera fram till målet.
Tanken är att man stoppar in skivan i DVD-spelaren och sedan spelas den upp från början till slut. Utan massa jävla reklam!

Vilka verktyg behöver jag och hur gör man enklast? Följande har jag grepp om:
- Mac the Ripper för att plocka ut filmen från skivan
- DVD2One för att komprimera ner till tex. en CD-R eller DVD-R
Vad mer?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-03-27 23:08

Det bör väl räcka med dem, funkar fint för mig iaf... Vill man kan man ju iofs använda Toast Titanium 7 ist för DVD2OneX, men det sistnämnda är snabbare...

Ett tips kan också vara att använda DVD+R i stället för DVD-R eftersom +R kan vara kompatibelt med fler DVD-spelare (särskilt äldre?).

  • Oregistrerad
  • 2006-03-28 08:40
Ursprungligen av Robert R:

Ett tips kan också vara att använda DVD+R i stället för DVD-R eftersom +R kan vara kompatibelt med fler DVD-spelare (särskilt äldre?).

Brukar väl vara tvärtom?
DVD-R är mer kompatiblet med gamla spelare.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-28 08:48
Ursprungligen av Robert R:

Ett tips kan också vara att använda DVD+R i stället för DVD-R eftersom +R kan vara kompatibelt med fler DVD-spelare (särskilt äldre?).

Jag tror iofs att det är precis tvärt om. DVD-R fungerar bättre med fler DVD-spelare.

När det gäller DVD-kopiering funkar nämnda alternativ bra, men vill ma ha en riktigt smidig och billig lösning dammar man av sin PC och kör DVD Shrink som i kombination med Nero rippar, komprimerar och bränner i ett automatiskt svep. Man gör bara några inställningar och klickar på Backup så fixar programmet resten. Dessutom är det gratis!

  • Medlem
  • 2006-03-29 10:04

Med MacTheRipper kan du rippa ut enbart filmen från DVD:n. Detta spar dig tid vid komprimerande i DVD2oneX, om det ens behövs då.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-29 10:11

Jag brukar trycka på >> när jag vill se nästa avsitt på mina DVD, då kan man i de flesta fall hoppa över reklam och skit.
Jag tror mer att frågeställningen är hur man gör en bra säkerhets-back-up på sina hyrfilmer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-29 13:06
Ursprungligen av Konrad:

rhets-back-up på sina hyrfilmer.

He he, det tyckte jag var roligt, men tror inte det var det som Johan menade

/Tangen

  • Oregistrerad
  • 2006-03-29 19:57
Ursprungligen av Konrad:

Jag brukar trycka på >> när jag vill se nästa avsitt på mina DVD, då kan man i de flesta fall hoppa över reklam och skit.
Jag tror mer att frågeställningen är hur man gör en bra säkerhets-back-up på sina hyrfilmer.

Som de andra skrev; det var inte det jag menade! Ta en titt på en köpe-barnfilm så förstår du. Hur som helst har jag börjat pilla med kopieringen och det verkar funka bra. Skall bara få till autostarten.

(är det Razor eller Brynar?)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-29 21:14
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Som de andra skrev; det var inte det jag menade! Ta en titt på en köpe-barnfilm så förstår du. Hur som helst har jag börjat pilla med kopieringen och det verkar funka bra. Skall bara få till autostarten.

(är det Razor eller Brynar?)

När du har ett fungerande recept får du gärna posta här...
Hittils har jag bara rippat våra filmer rakt av, så man får ändå stå & skippa kapitel tills man kommer till filmen... Ibland har man ju brådis till något annat rum än barnen är i... *host*

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-01 09:02
Ursprungligen av Johan Gunverth:

(är det Razor eller Brynar?)

Brynar.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-01 12:10
Ursprungligen av Konrad:

Brynar.

Just det! Han har ju läppar.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-01 12:36
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Just det! Han har ju läppar.

Och han brynar.:eek:

Ursprungligen av Konrad:

Och han brynar.:eek:

frågan är om han fjässar...?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-14 19:10
Ursprungligen av Einar Lindgren:

frågan är om han fjässar...?

Det är väl ungefär samma sak, om jag inte är felunderrättad.:)

  • Oregistrerad
  • 2006-03-29 11:33

Nej Konrad, som Johan ber om är det hur man lättast plockar bort all skit på DVD-erna. Alla som har barn förstår behovet. Att hoppa över reklam etc är inget som de flesta spelare / skivor tillåter då filmbolagen påtvingar oss detta. Att bara ta en back-up på en film är triviellt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-29 13:05

Håller med när lillen bara är några år, så vet dom inte hur det fungerar - man vill som bara behålla filmen han/hon vill se med svensk text nada mas ingen reklam för andra filmer inga konstiga så här gjorde vi dokument, vill man sen titta på dem så plockar man farm orginal filmen

/Tangen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-01 08:52

Jag brukar rippa alla mina barnfilmer och lägga dom på datorn. Spelar upp dom via Elgato Eyehome på TV:n. Funkar kanon. Brukar spela in alla Bolibompa med, är uppe i ca 400GB vid det här laget.

Gott att slippa joxa omkring med skivor oxå...

  • Medlem
  • 2006-04-03 16:22

känns det inte väldigt konstigt att först betala för en film, sen rippa den för att få bort skiten man inte vill ha? då är det ju inte mer än rätt att ladda ner en rip, och på så vis visa sitt missnöje mot branschens sätt att hantera reklamtid..

Ursprungligen av kenny:

känns det inte väldigt konstigt att först betala för en film, sen rippa den för att få bort skiten man inte vill ha? då är det ju inte mer än rätt att ladda ner en rip, och på så vis visa sitt missnöje mot branschens sätt att hantera reklamtid..

Nja, det tycker jag inte. Så länge vi kan rippa och klippa så behöver vi ju inte pirata. Det är värre om de en dag får till DRM så bra att de tvingar oss att pirata för att kunna klippa. (För jag tror inte att de får stopp på piratkopiorna.)

  • Oregistrerad
  • 2006-04-09 12:04

Jag har också konstaterat hur väl programmen MacTheRipper och sedan DVD2oneX fungerar för ändamålet ifråga. När jag väl läste litet ur dokumentationen för DVD2oneX (v1.4.2) upptäckte jag (d)en finess som åtminstone för mig resulterade i den 'ultimata' lösningen:

Genom att dubbelklicka på det ljud- respektive textspår som jag vill att filmen skall starta med, fungerar de sedan som förval i mina uppspelningsenheter! Så numera startar alla mina filmer precis såsom jag vill...

Ok, jag har i och för sig upptäckt att Apples DVD-spelare har inställningar som verkar kunna sabba festen en smula, dvs om jag spelar upp i eller genom datorn och det är fråga om mer 'exotiska' ljudspår som t.ex kinesiska eller japanska, men hittills har det nog varit enda undantaget.

I MacTheRipper finns dessutom möjligheten att avlägsna diverse spärrar - s.k 'UOP:s' = 'User Operation Prohibitions' - som hindrar användaren från att kunna ingripa manuellt, t.ex spola över varningstexter, m.m... (eller komma direkt till filmen?) Detta bör dock inte vara ett problem när man ändå bara sparar själva filmen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-14 19:03
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Jag hade tänkt klippa ner min sons DVD-filmer så att man bara har kvar huvudfilmen. Det är rent ut sagt för jävligt att filmbolagen klämmer in 10 minuter reklam för andra barnfilmer innan den riktiga filemn visas. Dessutom kräver det föräldrars inblandning för att navigera fram till målet.
Tanken är att man stoppar in skivan i DVD-spelaren och sedan spelas den upp från början till slut. Utan massa jävla reklam!

Vilka verktyg behöver jag och hur gör man enklast? Följande har jag grepp om:
- Mac the Ripper för att plocka ut filmen från skivan
- DVD2One för att komprimera ner till tex. en CD-R eller DVD-R
Vad mer?

Håller med, och blir själv vansinnig av reklamen. Men faktiskt tror jag att det "bara" är Disney som håller på med det, och jag undviker allt som dom har gjort. Förbannade gamar.
Ett fiffigt alternativ till att rippa och köra DVD2One är att "spela in" själva filmen direkt till en MPEG-4 och sedan bränna i Toast Titanium 7.0.3. Kolla denna: http://handbrake.m0k.org/

Ursprungligen av Danne V:

Håller med, och blir själv vansinnig av reklamen. Men faktiskt tror jag att det "bara" är Disney som håller på med det, och jag undviker allt som dom har gjort. Förbannade gamar.
Ett fiffigt alternativ till att rippa och köra DVD2One är att "spela in" själva filmen direkt till en MPEG-4 och sedan bränna i Toast Titanium 7.0.3. Kolla denna: http://handbrake.m0k.org/

Tycker också Handbrake är förnämligt! Kul att jämföra med motsvarande programvaror på PCn för övrigt (användarvänligheten!).

OT: det här med reklam, skriver de ut detta på fodralet så att man fattar att man köper reklam? Annars skall man ju gå tillbaka med den till affären och begära pengarna tillbaka - det är väl inte det man har betalt för (särskilt inte om det inte går att spola)...? Köper inte barnfilmer så jag har inte koll...

Happy ripping Gunverth!

  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-04-19 09:38

Om man verkligen vill klippa i filmen, inte bara plocka ut huvudtiteln, funkar kombinationen Toast 7 och MPEG Streamclip.

Först får man rippa skivan och göra en dvd-image (eftersom Toast inte hanterar krypterade skivor).

Man drar in materialet via fliken "Media" i Toast. Då får man i mappen "Roxio converted items" en MPEG-2-fil som man kan öppna i MPEG streamclip, klippa i och bränna om i Toast utan omkomprimering.

OT:
Funkar också på DVD-RW/VR eller DVD-RAM (som ger filer som heter .VRO). Då kan man t ex klippa bort reklamen i program som man spelat in från TV (på en t ex en Sony-inspelare som bränner direkt på DVD-RW/VR). Och sedan bränna det som en vanlig DVD som går att spela på alla spelare.

/Mats

1
Bevaka tråden