Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Outlook i Windows tappar åäö i mail från OS X

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-04-20 09:08

Hej

Har ett litet problem, som förvisso rör windows, men ändå osx lite..

Har en dator där Outlook tappar svenska tecken i alla mail som kommer från mac.. Men det är bara den specifika windowsmaskinen, andra windowsmaskinen funkar som dom ska, så det lär inte vara fel på teckenkodningen på skickade mail från macarna.. Men jag hittar fanimig inga inställningar för teckentabeller för mottagna mail i outlook.. och systemet generellt sväljer åäö..

någon som har någon idé?

Beroende på vilken version av Outlook du har, men under menyn Verktyg> Alternativ> fliken E-postformat så finns en del inställningar. Hos mig finns en inställning typ "Använd MS Office Word 2003 för att läsa e-post i RTF-format".

Det kan inte vara något sånt som ställer till det?

• Medlem
  • 2006-04-20 10:08

Hmm.. Näe jag tror inte det,,. Det är redan i förhandsvisningen som det blir fel.. Man behöver alltså inte öppna mailet för att se det.. Det känns lite som att outlook är sönder.. men det vore skönt att slippa installera om..

Gammal eller ouppgraderad Office-version? Är det XP eller 2000? Den hämtar säkert in inställningen för textkodningen från något annat program, frågan är bara vilket..

Kanske från Internet Explorers textkodningsinställning eller nåt annat knäppt ställe.

Stäng av mail.app starta terminalen skriv:
defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "ISO-8859-1"
[enter]

Starta mail.app igen nu borde gå bättre.

• Medlem
  • 2006-04-20 11:23

Heheh.. ja. . EGENTLIGEN ligger säkert problemet i att mail teckenkodar annorlunda.. men eftersom problemet ter sig på mitt arbete, och det bara är en pc som har problemet, så känns det halvaktuellt att ändra på 15 macar.. jag tror jag kör in office xp istället för 2000 som nu, och ser om det hjälper.. annars får jag väl ge mig på macarna..

Sjlvklart gör du det som evil-admin ssh:ar inte på alla maskier, dödar mail via kill. Kör kommandot ovan och startar mail...

• Medlem
  • 2006-04-20 14:14

haha.. här lär man sig grejjer.. kanske är en idé, följer helt reglementet som vi på it jobbar efter här..

fan, jag måste läsa in mig på unixsystem lite mer känner jag.. framförallt osx nu när man själv switchat.. heh

1
Bevaka tråden