Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Systemet har bytt lösenord på egen hand

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Vad i hela världen gör man om ens dator (G4 733) plötsligt har bestämt sig för att ändra lösenordet vid autentisering. (Kan det vara något virus eller liknande som varit framme och gjort det?) Det gamla vanliga funkar helt plösligt inte alls...
/anders (desperat)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-12 09:53

Man startar upp från en Systemskiva och nollställer lösenordet.

Oj. Det låter lätt & bra. Menar du att man slipper formatera om hela rasket och att det bara går att göra denna enskilda lilla åtgärd?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-12 12:29

Har du dubbelkollat så att det inte har slunkit in ett mellanslag bakom ditt användarnamn? Lätt hänt, och svårt att upptäcka...

Tack, men det bör vara rätt. Allt började igår kväll när jag skulle installera en router från Belkin. Under installationen dök det upp en autentiseringskoll. Och det var lögn att få den att funka. Gick ur den och till användarkontot bara för att upptäcka samma sak igen... Men kan man ändra detta från en systemskiva ska det inte vara några problem, antar jag...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-14 17:57
Ursprungligen av Parsmo:

Tack, men det bör vara rätt. Allt började igår kväll när jag skulle installera en router från Belkin. Under installationen dök det upp en autentiseringskoll. Och det var lögn att få den att funka. Gick ur den och till användarkontot bara för att upptäcka samma sak igen... Men kan man ändra detta från en systemskiva ska det inte vara några problem, antar jag...

Mmm, fast routerlösenordet har ju inget med ditt användarlösen att göra. För jag antar att du är konfigurerar den via en webbläsare?

Systemskivan är inga problem nej, finns som val under en meny.

• Oregistrerad
  • 2006-04-15 08:37

Hej, En kompis mamma switcha precis och glömde efter 5min bort sitt lösenord ;). Tipsa om nollställningen med systemskiva. Men efter nollställningen funka inte det nya lösenordet för att installera nya program eller "ändra nyckelringar" men funka för att logga in?

Ursprungligen av Pascoe:

Hej, En kompis mamma switcha precis och glömde efter 5min bort sitt lösenord ;). Tipsa om nollställningen med systemskiva. Men efter nollställningen funka inte det nya lösenordet för att installera nya program eller "ändra nyckelringar" men funka för att logga in?

Har hon testat att byta lösenord igen när hon är inloggad? Lösningen med skivan kanske inte ger fullständig access av någon anledning.

• Oregistrerad
  • 2006-04-17 09:39

det tänkte jag inte på! Kan komma ihåg till nästa gång, körde en formtering ist. Fick de se hur lött OSX är att installera om med

Rapport: Nu har jag ändrat lösenord från systemskivan. Sedan ändrade jag det igen via Systeminställningar. Gick bra. (Förutom att den vägrar att låta mig skriva in en annan ledtråd än den gamla.) Men när sedan t ex Safari vill ha tillgång till nyckelringen och begär lösenord, så funkar ingenting åter igen! Vare sig det nya ordet, mellanlänken eller det gamla... Tillbaks på ruta ett!!! Måste jag formatera om den här datorn för att detta ska funka normalt igen???

• Medlem
  • Alingsås
  • 2006-04-18 12:44

Ni måste ändra så att den "nya" nyckelringen får samma rättigheter som den "förra".

Men kör Skivverktyg och reparera behörigheterna.

Tack för ala goda råd. Skivverktyg är nu kört och behörigheter reparerade. Ingen förändring. Alla program vägrar ta något lösenord alls...suck... Hur får man "nya" nyckelringen att få samma rättigheter som den "förra"???

Kan man nollställa lösenord fastän man inte kan logga in?
Det är nämligen så att mitt sytem verkar ha bytt mitt adminlösenord och jag kan nu inte logga in på datorn.

Fan, jag antar att man måste ha en tigerskiva? Det har inte jag, jag köpte datorn begagnat med tiger.
Vad göra då?

Är detta en epedemi??? Har/hade ju samma problem. Det var just därför jag startade denna diskussion... Jag bytte lösenord via Tigerskivan, men det verkar inte hjälpa när programmen sedan vill ha lösenordet. Då funkar i alla fall inget... Varför händer detta???

Antagligen någon bugg i 10.4.6.
Ångrar att jag uppdaterade eftersom allt har blivit så himla segt sen dess.

mjaaa... Den dator som har dessa problem är min hemmadator och där kör jag 10.2.8, så det verkar komma någon annanstans ifrån. Själv upptäckte jag det när jag höll på att installera en router från Belkin - men det kan ha kommit tidigare... Vet inte att jag släppt in något utifrån...

1
Bevaka tråden