Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook 13" & 17"

Tråden skapades och har fått 168 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-08 19:10
Ursprungligen av Björn Leander:

Jag är lite trött på aluminium och vitt. Jag hoppas på en helt ny design med glada färger à iBook snäckskal och iMac G3. Flower Power och blue dalmatian.

Ojoj! Det var en spännande tid... Personligen får jag lite rysningar när jag ser den gamla påskäggsimacen

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-04-08 20:36
Ursprungligen av Björn Leander:

Jag är lite trött på aluminium och vitt. Jag hoppas på en helt ny design med glada färger à iBook snäckskal och iMac G3. Flower Power och blue dalmatian.

Jo, men nog är det ju fräscht med vitt och alu?!

Det hade iofs varit läckert med ljust äkta skin, á la Ferarri-säten, typ. (menar faktiskt allvar). Eller renskin!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-09 00:40
Ursprungligen av Micke F:

Det hade iofs varit läckert med ljust äkta skin, á la Ferarri-säten, typ. (menar faktiskt allvar). Eller renskin!

Du, håll sådana där Roger Pontare fasoner borta från Apples datorer, åtminstonde tills jag köpt mig en bärbar.

Ursprungligen av Micke F:

Eller renskin!

Vill du även ha pälsen kvar? Det kanske är varmt och gött för händerna om man tänker använda den utomhus i januari i Norrland eller så…

Ursprungligen av Micke F:

Det hade iofs varit läckert med ljust äkta skin, á la Ferarri-säten, typ. (menar faktiskt allvar). Eller renskin!

Det lär nog snöa i helvetet innan det händer, åtminstone så länge Apples VD heter Steve Jobs...

  • Medlem
  • 2006-04-09 16:30
Ursprungligen av Micke F:

Jo, men nog är det ju fräscht med vitt och alu?!

Kanske den blir vit men i alu och inte plast? (hoppas)

Bah, lyxproblem. Jag kör 800x600 just nu!

Vad tror ni om vit ELLER svart? Alltså, precis som iPod, att man kan välja vilket man vill ha. En svart MacBook hade varit hur läcker som helst!

Senast redigerat 2006-04-10 10:09
Ursprungligen av Jernberg:

Vad tror ni om vit ELLER svart? Alltså, precis som iPod, att man kan välja vilket man vill ha. En svart MacBook hade varit hur läcker som helst!

Ja en svart iBook vill jag också ha, men helst inte så repkänslig som Nanon.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Bah, lyxproblem. Jag kör 800x600 just nu!

Det här med widescreen är ju inte så nytt. Det hade min gamla PowerBook 170. 640x400 pixlar hade man.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-10 17:30

Jag vill ha en med wildscreen & dual hardcore core...

30-60 dagar? Nu längtar jag mer än innan! Widescreen, låter inte så dumt, och att de kapat lite av höjden gör inte så mycket det heller om den kommer ha 1280x720 upplösning -- har aldrig Safari eller t.ex. Word över hela skärmen.

Vill inte klaga känns fel :P, finns människor som aldrig sett en dator på riktigt.

Ursprungligen av Peacegrove:

Vill inte klaga känns fel :P, finns människor som aldrig sett en dator på riktigt.

Du menar dom på SweClockers?

Redan i maj, alltså. Jag hade tänkt köpa ny i höst, och låta min treåriga PB-tolvtummare gå i pension. Fråga: Hur länge lär vi få vänta på NÄSTA uppdatering av MacBook-serien? Vad är en genomsnittlig uppgraderingsfrekvens av bärbara? En gång i halvåret?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-13 10:56
Ursprungligen av halsnalle:

Redan i maj, alltså. Jag hade tänkt köpa ny i höst, och låta min treåriga PB-tolvtummare gå i pension. Fråga: Hur länge lär vi få vänta på NÄSTA uppdatering av MacBook-serien? Vad är en genomsnittlig uppgraderingsfrekvens av bärbara? En gång i halvåret?

Kolla på http://buyersguide.macrumors.com/

Skärmupplösning

Minns ni hur länge det tog för Ibooken att få 1024 x 768 upplösning? Pc världens laptops hade det som standard men vi gick och väntade. Jag förstår att det kostar pengar att utveckla och tycker att Apple prioriterar bra...förutom detta med skärmupplösning.

Att typsnitt och ikoner blir mindre, kanske för små för vissas smak är en sak, men när det gäller bilder kan inte upplösningen bli för hög. Det går att använda en lägre upplösning när man surfar, skriver mm.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-04-14 16:26
Ursprungligen av Prusik:

Minns ni hur länge det tog för Ibooken att få 1024 x 768 upplösning? Pc världens laptops hade det som standard men vi gick och väntade. Jag förstår att det kostar pengar att utveckla och tycker att Apple prioriterar bra...förutom detta med skärmupplösning.

Att typsnitt och ikoner blir mindre, kanske för små för vissas smak är en sak, men när det gäller bilder kan inte upplösningen bli för hög. Det går att använda en lägre upplösning när man surfar, skriver mm.

Skifta upplösning neråt fungerar ju inte när det gäller TFT-skärmar eftersom datorn då måste interpolera.

Däremot så kommer högre dpi-tal på TFT inte vara något problem när vi får se operativsystem med skalningsbart GUI. Embryot till detta finns redan med i Tiger. Kanske får vi se en fungerande lösning i opch med 10.5. Den som lever får se.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2006-04-20 19:23

Macbook 17 tum på NAB i helgen

Okej, det verkar vara nån mässa nu i helgen där apple eventuellt ska släppa en 17-tums MacBook pro.

http://www.macrumors.com/pages/2006/04/20060419113756.shtml

Man kan ju alltid hoppas iaf:D

Ursprungligen av Axel:

Okej, det verkar vara nån mässa nu i helgen där apple eventuellt ska släppa en 17-tums MacBook pro.

http://www.macrumors.com/pages/2006/04/20060419113756.shtml

Man kan ju alltid hoppas iaf:D

Det är en NAB mässa som öppnar sina portar den 24, och då kommer vi säker att få se en MacBook Pro 17" eftersom thinksecret också har rapporterat om det. Inte ofta dom har fel.:)

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=96761

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-21 09:43

17" har väl aldrig varit i farozonen. MIn kära 12" däremot...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-25 13:47

Finns det inga rykten om en riktigt liten macbook. En macbook mini eller macbook nano med max 12" och helst 10" skärm är vad jag vill ha. Prestandan är inte så viktig, den ska vara tyst, liten och så billig som möjligt. Jag nöjjer mig med en 1,5 GHz Intel Core Solo-processor. Eller kanske tom en klenare om det behövs för att göra en så liten dator. Hårddisken behöver heller inte vara så stor 20GB räcker. Dessutom kanske HD:n kan vara flashbaserad så batteritiden blir bättre, samt att den tar ännu mindre plats. Cd-spelaren kan de at bort, bara de har firewireport så jag kan synka den med min stationära.

Jag ska ju ha kvar min stationära till tyngre arbete.

Senast redigerat 2006-04-25 20:26
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-04-25 14:10
Ursprungligen av JoakimG:

Finns det inga rykten om en riktigt liten macbook. En macbook mini eller macbook nano med max 12" och helst 10" skärm är vad jag vill ha. Prestandan är inte så viktig, den ska vara tyst, liten och så billig som möjligt. Jag nöjjer mig med en 1,5 GHz Intel Core Solo-processor. Eller kanske tom en klenare om det behövs för att göra en så liten dator. Hårddisken behöver heller inte vara så stor 20GB räcker. Dessutom kanske HD:n kan vara flashbaserad så batteritiden blir bättre, samt tt den tar ännu mindre plats. Cd-spelareb kan de at bort, bara de har firewireport så jag kan synka den med min stationära.

Jag ska ju ha kvar min stationära till tyngre arbete.

Wow det där lät mumsigt :D.

  • Medlem
  • 2006-04-26 13:43

Ta typ nya ACER TM 3012 och släng in den i ett snyggt apple skal med de justeringar som behövs för att lira OSX. Vips har jag vad jag vill ha i så fall.

Enda felet just nu att den inte lirar OSX

Specifikationer:
Processortyp Intel Core Duo T2300 - Centrino 1.66 GHz
Minnestyp DDR II SDRAM
Minne som ingår 1 GB
Maximalt minne 4 GB
Minnnesplatser (Lediga) 2(0)
Hårddiskstorlek 100 GB 5400 RPM
Skärmstorlek 12.1 tum WXGA 1280 x 800 bp
Grafik (Grafikminne) Intel GMA 950, upp till 128 MB
CD/DVD/CDRW DVD±RW (+R dubbla lager), extern via FireWire (medföljer)
Antal USB portar 3 st
Antal Firewire portar 1 st
Antal Infraröda portar 1 st
Antal VGA portar 1 x VGA
Antal PC-Card-portar Nej
SD-Kortplats Ja, 5-i-1 (SD/MMC/MS/MS PRO/xD)
TV-utgång Nej
Ljud Ja
Modem Ja
Bluetooth Ja, v2.0 EDR
Nätverk 10/100/1000 Mbps & WLAN 802.11b/g
Dockningsmöjlighet Ja
Drifttid batteri upp till 5.5 timmar (med 3-cell + 6-cells batteri (medföljer))
Operativsystem Microsoft Windows XP Professional Svensk
Dimensioner (BxDxH) 297.5 x 210 x 24.5/32.4 mm
Vikt 1. 64 kg
Garanti 1 år inskicks service
Övrigt 1.3 megapixel kamera integrerad

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-26 17:40

Den där kan man väl installera os x på?! Men det kasnke man inte frå prata om här?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-27 13:25

Hoppas dom snabbar sig lite nu med MacBooken.

Ska kanske på en veckas jobb i USA 3:e veckan i maj...vore kanon att plocka hem en MB för $999. Hoppas kronan stärks lite dessutom...

Det är inga problem med en USA variant förutom att man inte får åäö-knapparna? Transformatorn klarar 100-240 V har jag läst. Fast man får sätta på en ful liten adapter på kontakten?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-27 15:38
Ursprungligen av DaWolf:

Hoppas dom snabbar sig lite nu med MacBooken.

Ska kanske på en veckas jobb i USA 3:e veckan i maj...vore kanon att plocka hem en MB för $999. Hoppas kronan stärks lite dessutom...

Det är inga problem med en USA variant förutom att man inte får åäö-knapparna? Transformatorn klarar 100-240 V har jag läst. Fast man får sätta på en ful liten adapter på kontakten?

Jag vet inte hur det är med laddaren till MacBook, men till PowerBook kunde du ersätta kontakten med en vanlig apparatsladd. Ingen adapter mao.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-27 21:51
Ursprungligen av DaWolf:

Hoppas dom snabbar sig lite nu med MacBooken.

Ska kanske på en veckas jobb i USA 3:e veckan i maj...vore kanon att plocka hem en MB för $999. Hoppas kronan stärks lite dessutom...

Det är inga problem med en USA variant förutom att man inte får åäö-knapparna? Transformatorn klarar 100-240 V har jag läst. Fast man får sätta på en ful liten adapter på kontakten?

Transformatorn är densamma. Förutom apparatsladd finns det även färdiga set med olika pluggar. (det sitter en adapter i redan från början)

Det är relativt enkelt att byta även tangentinsatsen - som reservdel. Risken är att man kan bli tvungen att betala för hela jobbet hos en auktoriserad om garantin ska gälla.

Och... låna gärna med dig ett kvitto från någon som köpt en MP i sverige - så slipper du strul med tullen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-28 10:55
Ursprungligen av Tomas Lindholm:

Och... låna gärna med dig ett kvitto från någon som köpt en MP i sverige - så slipper du strul med tullen.

Bra att veta. Räcker det inte att man slänger kartongen och ser till att den används lite...?

Ursprungligen av DaWolf:

Bra att veta. Räcker det inte att man slänger kartongen och ser till att den används lite...?

Jo, men kartongen kan vara lite värd sen när/om du säljer datorn.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-28 12:26
Ursprungligen av smozle:

Jo, men kartongen kan vara lite värd sen när/om du säljer datorn.

Det är just det, och tillbehör, manualer med mera. Annars har jag aldrig hört talas om någon som blivit stoppad p.g.a sin bärbara dator.

Bevaka tråden