Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag kan inte dela ut FTP

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har delat ut FTP och släpper igenom port 21 på brandväggen. Ingen router emellan adsl-modem och dator, mapparna har läsrättigheter för övriga användare. Ändå kan jag inte ansluta utifrån och komma in på datorn, inget händer helt enkelt. Får upp en ruta för att fylla i användare och lösen när jag ansluter till ip-adressen men sen är det stopp. Nåt förslag vad det kan vara för vajsing?

Ursprungligen av bruksarn:

Har delat ut FTP och släpper igenom port 21 på brandväggen. Ingen router emellan adsl-modem och dator, mapparna har läsrättigheter för övriga användare. Ändå kan jag inte ansluta utifrån och komma in på datorn, inget händer helt enkelt. Får upp en ruta för att fylla i användare och lösen när jag ansluter till ip-adressen men sen är det stopp. Nåt förslag vad det kan vara för vajsing?

Jag har inte stenkoll på det här, men jag har några idéer. Dessutom hade jag ungefär samma problem för några månader sedan, men det löste jag genom att stänga brandväggen, vilket kanske inte är så smart om datorn är ansluten till internet.

Här beskrivs hur ftp fungerar:
http://slacksite.com/other/ftp.html

Så jag skulle föreslå att testa både active och passive mode när du ansluter, och se om något hjälper. Du kanske kan få hjälp av informationen under "Troubleshooting" på denna länken:
http://www.novajo.ca/firewall.html

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-25 10:55

Öppna port 20 också. FTP använder båda två, en för kommandon och en för data.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-04-25 12:49

Du kan också behöva slå på PASV-mode i ftp-klienten.

• Oregistrerad
  • 2006-04-29 15:35

Ja, att ansluta i passive mode är viktigt om du bara öppnar port 21 och 20, vilket kommer leda till problem ifall datorn som ansluter i passive mode också har en brandvägg.

1
Bevaka tråden