Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skadligt att flytta en dator som arbetar?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-04-25 11:43

Vi har en liten diskussion här om hurvida det är bra att flytta en bär dator som arbetar eller ej..
Ja har hör att man kan skada hårddisken när man flyttar den, när den arbetar
Vi har en ibook som brukar följa med på bilresor och barna brukar ha ibooken som filmvisning..
Jag hävdar att den kan ta skada att arbeta i guppig miljö men nån som vet om hårddisken klarar det??

Beror självklart på hur guppigt det är, men det är självklart bättre om den står på ett stillastående underlag. Laptopdiskar är generellt sett stöttåligare än dito till stationära.

Kort svar: Ja, den tar skada.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2006-04-25 12:08

Jag använder ofta min PowerBook G4 12" på bussresor, tågresor, bilresor osv. Den måt trots detta alldeles prima.

Så länge ni inte kör i extrem terräng borde det inte vara någon större fara med datorn.

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-25 12:13

Flytta på den i vila eller avstängd går hur bra som helst. Men att rumla och flytta omkringen bärbar som är igång är ungerfär som att flytta på en vinylspelare som spelar en skiva. Inte riktigt kanske om man ska hårddra, men nästan.

Det är klart att hårddiskens lager påfrestas om man vickar och har sig med iBooken, men om det i praktiken innebär förslitning som förkortar dess liv beror nog på hur mycket.

Testa att vicka på en extern Firewiredisk som är i gång så kommer du att känna att gyrokrafterna tar emot.;)

Men de första generationerna av iPod var hårddiskbaserade och Jobs gjorde ju reklam för att man skulle kunna klättra i berg, jogga eller vad som helst med den utan att få hopp i musiken. Så den typen av hårddisk är mer stöt-tålig?

På senare modeller av PB finns en sensor som känner av när maskinen flyttar sig, för att den ska kunna lyfta bort avläsaren från hårddisken om maskinen tappas. Tror inte att samma sak finns på iBookarna.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-25 14:47

Joho... Jag har SMS i min iBook (sudden Motion Sensor).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-25 15:10

Jag hade med min Powerbook 15" (inköpt maj 2004) till en repetition med min sångensemble. När jag ville visa upp noterna till en ny låt i Finale så vred jag bilden 90° och ställde datorn på högkant för att bättre utnyttja bildytan. Vid den manövern kom det några ljud jag aldrig hört från hårddisken tidigare och tre dagar senare kraschade den. Hårdvarufel, fick den bytt på garantin.

När jag utförde denna manöver var endast Finale igång och inget större hårddiskarbete pågick så vitt jag förstod.

Numera är jag väldigt försiktig. På tåget har jag hellre datorn i knät än på ett bord för att minska vibrationer till exempel.

1
Bevaka tråden