- Adrian B
- Medlem ●
- Umeå
- 2002-10-24 10:57
quote:Skapades ursprungligen av: Dr Bowman:
Jag kan tyvärr inte tycka att det är framåtskridande att 2001 introducera en modell med samma upplösning som jag hade på en dator som jag fick hösten/vintern 1996/97. Förvisso var det då top-of-the-line modellen och kostade plenty stålar, men ändå. Jag hade hur som helt väntat mig mer när det gäller upplösningen.
Jamen du kan ju inte jämföra med vilken annan dator som helst. Vilken storlek hade din superdator från 1996? Hur mycket vägde den? På den ytan som iBooken har (12,1 tum) så är 1024 det mesta du kan köra, redan det är på gränsen för många. Oavsett om det är 1996 eller 2001. Sen måste du ju förstå att iBooken är en konsumentdator som är en kompromiss mellan pris och funktion/prestanda. Har du nån uppfattning alls om priser på LCD-skärmar?
Apple tycker jag legat lågt när det gäller upplösning överhuvudtaget nu i några år (om man inte räknar cinema-displayerna som åtminstone inte jag har råd att köpa privat). Nya iMacen hade 1024 när den kom, dvs inte mer än gamla iMacen som redan funnits i 4 år.
Nya iMacen: återigen handar det om kostnad, priserna på platta skärmar är mångfaldigt högre än på LCD-skärmar. Det som den nya iMacen fick allra mest kritik för var just priset. Vid den tiden kostade en 17 tums platt skärm ungefär dubbelt så mycket som en 15 tum och det ger rätt stor skillnad i pris. Visst går det att göra skärmar som har grym upplösning, men precis som du säger själv så har man inte råd att skaffa dom skärmarna ändå. Sen så är faktiskt 1024 tillräckligt för många, speciellt den kategori som köper iMacar och iBooks. Proffsanvändarna behöver förstås mer, men så köper de inte heller dessa datorer. Jag menar inte att högre upplösning är fel, men att det får stå tillbaka för rimliga priser (som enligt de flesta redan nu är för höga ändå).
PowerBook G4 har 1152x768 på en 15 tummare.
Det är inte sant, läs på lite på Apples sidor så ser du att den har 1280 x 854 vilket är nästan 25 procent mer.
Första iBooken hade 800*600. Nya iBooken har ju som sagt 1024, även på nya 14"-skärmen.
Jag tycker det var ett rätt bra steg uppåt med 1024 från tidigare 800. Det var ett av skälen som fick mig att köpa iBooken. Vad gäller 14 tumsmodellen så är det en dator för synskadade, det finns ju de som faktiskt har svårt att läsa med dagens upplösning på en iBook (som är 106 ppi, dvs väldigt hög upplösning).