Jag hade funderingar innan jag köpte min 20"-are. Främst gällde det döda pixlar som jag inte kan acceptera på något sätt.
Jag gjorde då först som föreslagits av tidigare inlägg. Jag ringde till en stor ÅF (Man skulle kunna kalla dem för biblioteket för Mac datorer) och frågade om jag kunde få testa skärmen innan jag tog med mig den för att se så att den var ett bra exempler. Svaret var ett otvetydigt "aldrig i livet".
Jag ringde så till Apple och fick ett förslag som jag själv inte tänkt på. Vi i Sverige behöver inte bry oss om "Pixel policys" och andra "tveksamheter" så länge som vi är privatpersoner och köper skärmen på postorder. Då särskillt Apple Store eftersom det var deras förslag. Konsumentskyddet är väldigt starkt gällande distansköp (postorder) och vi har alla rätt att skicka tillbaka en vara vi inte är nöjda med oavsett anledningen. Det kan lika gärna vara att den inte matchar tapeten hemma. Det spelar helt enkelt ingen roll vad anledningen är.
Vi kan således alla välja att köpa våran skärm på nätet/postorder (även från samma ÅF som inte lät mig testa en skärm) och skicka tillbaka den om vi inte gillar den, precis som vii får skicka tillbaka tröjan till Ellos om den inte passar.
Självklart är det bästa at få testköra en vara innan man lämnar över sina pengar men om man har en ÅF som krånglar så känns det tryggt att Apple har läst på om lagar och regler och dessutom upplyser kunder om deras rättigheter.