Jag har 3 st SATA-diskar som ligger och skräpar eftersom de inte får plats i min G5:a.
Jag skulle vilja använda två av dem för att sätta upp en liten RAID-lösning. Har inga extrema prestandakrav.
När jag undersökt saken lite har det visat sig att utbudet av hårddiskkabinett med SATA internt och FireWire externt är väldigt smalt. Finns bara några få väldigt dyra lösningar, vilket jag inte är ute efter eftersom jag inte har några jättekrav på prestanda och tillförlitlighet.
Att köpa ett SATA-kort med eSATA-kontakter verkar gå på ungefär 1000 kr plus att jag sedan behöver 2 st externa SATA-kabinett för ca 295 kr st.
Såg att det finns billiga (340 kr) kabinett med SATA intern och USB 2.0 externt.
Skulle det helt enkelt gå att köpa två såna kabinett, och sedan koppla in dem i min USB 2.0-hub och skapa ett RAID-system av diskarna? Skulle prestandan bli kass? Skulle det över huvud taget funka?
Eller finns det billiga eSATA-kort att köpa på andra ställen än de dyra Mac-butikerna som fungerar med Mac OS X?