Någon som vet ungefär hur många pages in/out är acceptabelt om man vill ha hyffsad respons i OS X?
Siffrorna som visas är antalet swapin/out som skett sedan systemet bootades, vilket tyvärr inte säger speciellt mycket.
Det du vill veta är hur många som sker per sekund, och det verkar Aktivitetskontroll glömt att visa på ett bra sätt. Du får försöka uppskatta det själv.
Ett annat problem är att (jag tror, rätta mig om jag har fel) den siffra som visas räknar både hårda och mjuka pagefaults. Ett mjukt pagefault är då en process behöver en minnessida som redan finns någonstans i RAM. I detta fall behöver OSet endast ändra i page table och programmet kan fortsätta. Ett hårt pagefault betyder att man blir tvungen att läsa från disk.
Det man i första hand vinner på med mer RAM är att mer data kan ligga kvar i minnet och man därigenom kan undvika mycket långsamma diskaccesser.
Ett alternativt tillvägagångssätt kan vara att titta på diskaktivitet då du byter program. Om det är hög aktivitet borde mer RAM hjälpa. Om disken knappt rör sig tror jag inte att mer RAM spelar någon större roll.