Hej alla OS X fontgurus.
Jag har nyligen blåst om hela min mac för att göra en kliniskt ren installation av Tiger. Ett av syfterna var att få en så stenhård kontroll på fonterna som möjligt. Jag har kört Suitcase sedan ett par år nu men alltid utan att manuellt flytta systemfonterna (de som ligger i system/lib/fonts). Vilket medfört att ett gäng jobbiga asiatiska/koreanska/arabiska/etc fonter alltid är aktiverade (eftersom jag inte låtit Suitcase styra över systemfonter).
Det jag har gjort för att denna gång undvika detta är i stora drag följande:
1. Rensat alla fonter från alla mappar och flyttat dem till users/shared/fonts mha font doctor. Enda undantagen är Adobes "Reqrd"-fonter och de 5 fonter som måste ligga i system/lib/fonts:
Geneva.dfont
Keyboard.dfont
LastResort.dfont
Lucida Grande.dfont
Monaco.dfont
2. Lagt till en massa fonter i Suitcase, bl a de som Office, Adobe och OS X lägger in vid installation. Plus lite annat smått och gott.
3. Aktiverat (i Suitcase) Helvetica, Helvetica Neue, Courier, Garamond, Myriad och lite annat som många apps behöver.
Nu till problemet:
Trots att jag låter Suitcase styra över allt utom de 5 nämnda fonterna ovan så händer detta: När jag startar iCal och vissa andra program så autoaktiveras en del fonter som jag inte vill se röken av. Till exempel:
Hiragino Kaku Pro W3/W6 (japanska)
AquaKana (japanska)
Geeza (arabiska)
Apple Gothic (koreanska)
Varför? Jag vill absolut inte ha dessa i mina fontmenyer hela tiden (eller borde jag det av någon anledning?). Ett par möjliga orsaker jag kan tänka mig är:
Tiger är installerat med språkstöd för dessa språk (vilket jag alltid väljer bort vid installation).
Någon setting i System Prefs/International säger att stöd för dessa språk ska finnas (vilket jag klickat bort).
Någon anteckning i iCal innehåller tex arabiska tecken (vilket jag inte tror är fallet).
Det borde alltså inte bero på något av ovanstående. Jag har försökt leta på en miljon ställen (kanske inte en miljon men) om detta problem men hittar varken orsak eller lösning.
Om någon här har koll så vore lite input guld värt, med andra ord. Pilo? Rönnbäck? Anybody?