Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sökes: demobild med komplicerad friläggning av tex hår

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-05-05 18:47

Jag ska visa hur fiffigt det är att kunna använda genomskinliga bilder med friläggningar av tex hår eller nåt annat i InDesign. Tyvärr kan jag inte göra dessa friläggningar själv. Jag fick det visat för mig en gång i ett annat sammanhang, men hann inte uppfatta hur man gjorde ity jag är för spoig på Photoshop.
Skulle någon kunna hjälpa mig att göra en sådan friläggning som jag kan få använda i demonstrationssyfte? Jag bistår med bildunderlag.

• Oregistrerad
  • 2006-05-05 20:49

Vad är det som ska friläggas? Jag frilägger produkbilder på musikinstrument dagarna i ända..., kanske kan man hjälpa?

• Medlem
  • 2006-05-05 22:35

ah, jag skulle ha mailat hem en från jobbet... Jag ska se om jag kan ta hem en ändå.

• Medlem
  • Växjö
  • 2006-05-07 15:48

Är tanken att du skall montera en .psd-fil i InDesign då? Att lägga banor kring t.ex.hår och sedan spara bilden som en .eps eller .tiff och använda urklippsbana är ett jobb för någon som inte lätt drabbas av nervsammanbrott.

Funktionen att kunna montera .psd-filer i InDesign och använda den transparens som finns i originalfilen är helt suverän. Funktionen som du skall använda i PhotoShop för att frilägga knepiga objekt som t.ex. hår eller grässtrån är Filter > Extrakt. Ganska enkelt egentligen men om du vill kan jag fixa det åt dig.

• Medlem
  • 2006-05-07 22:21

Just det, det är en genomskinlig .psd jag vill visa i InDesign. Till exempel en frilagd Jimi Hendrix framför något annat, med trovärdig afro och allt. Inga banor.
Jag såg nån som gjorde det med hjälp av en fjärde kanal som var en kopia på det med mest kontrast i, men jag hann inte fatta hur det gick till. Det är hur som helt av mindre betydelse, utan det viktiga är att jag har en friläggning som är betydligt vassare än en med banor.
Jag ska kort sagt visa hur bra det kan vara med möjligheten att montera genomskinliga bilder. Finns det andrad bra sätt att illustrera det på, kanske?

• Oregistrerad
  • 2006-05-07 23:30

Man kan ju till exempel göra dropskuggor i PS som är transparenta(ja, nu finns ju i för sig skuggfunktionen i InDesign också) eller göra så att bilden tonar från transparens till "solid". Går att göra med en lagermask och en gradient.

• Medlem
  • Täby
  • 2006-05-07 23:43
Ursprungligen av Baron:

Just det, det är en genomskinlig .psd jag vill visa i InDesign. Till exempel en frilagd Jimi Hendrix framför något annat, med trovärdig afro och allt. Inga banor.
Jag såg nån som gjorde det med hjälp av en fjärde kanal som var en kopia på det med mest kontrast i, men jag hann inte fatta hur det gick till. Det är hur som helt av mindre betydelse, utan det viktiga är att jag har en friläggning som är betydligt vassare än en med banor.
Jag ska kort sagt visa hur bra det kan vara med möjligheten att montera genomskinliga bilder. Finns det andrad bra sätt att illustrera det på, kanske?

Photoshop TV episode 12 har en bra tutorial på hur man gör just det i photoshop

Arbetsgången är annars:
1. kolla igenom vilken kanal som har bäst kontrast, du vill hitta den där huvudmotivet är så mörkt som möjligt
2. Dra på kontrast för att få huvudmotivet i så tydlig siluett som möjligt , snygga till med pensel och suddgummi tills bara konturen är kvar som en siluett.
3. Gör om från bakgundslager till lager (bara att dubbelklicka på lagret i lagerpaletten).
4. commandoklicka på din justerade kanalkopia för att skapa markering, gör omvänd och radera (eventuellt först lite ludd på markeringen eller aningen oskärpa på hela kanalen för lite kantutjämning), klart!

• Medlem
  • 2006-05-08 12:38
Ursprungligen av Björn Öst:

4. commandoklicka på din justerade kanalkopia för att skapa markering, gör omvänd och radera (eventuellt först lite ludd på markeringen eller aningen oskärpa på hela kanalen för lite kantutjämning), klart!

Här börjar det bli klurigt. Jag kommandoklickar på kanalen i paletten och får då en markering på det som ska bort från bilden. Är det rätt? Ska jag sedan omvända den sp att det som ska vara kvar markeras? Vad gör jag sedan? Var kommer oskärpan in i bilden? Eller luddet?

• Oregistrerad
  • 2006-05-08 11:10

kolla på denna adress, här finns det väldigt bra beskivet hur du gör: http://www.russellbrown.com/tips_tech.html

mvh
Nikolaj

• Oregistrerad
  • 2006-05-08 13:15

kolla min länk ovan, det finn beskrivet i detalj exakt hur man gör.

/N

• Medlem
  • 2006-05-08 13:55
Ursprungligen av Nikolaj:

kolla min länk ovan, det finn beskrivet i detalj exakt hur man gör.

/N

Jag tittade men hittade inte.

Ursprungligen av Baron:

Jag tittade men hittade inte.

Här:
http://av.adobe.com/russellbrown/ExtractSM.mov

Extremt najs. Tusen tack för länken Nikolaj. Ska sätta detta i action nu direkt. Bildexempel kommer.

Du behöver inte göra omvänd, det är visst det vita i bilden som blir markerat som standard, jag mindes tvärtom...

Ludd på markeringen eller att lägga lite oskärpa direkt på kanalen gör så det blir kantutjämning när du tar bort det markerade, det är inte alls säkert det behövs. Om delar av bilden är i oskärpa kan det vara vettigt med extra ludd på just dom delarna, då kör du lämpligen med oskärpeverktyget på kanten av siluetten på de delarna innan du gör om till markering.

• Medlem
  • 2006-05-08 13:57
Ursprungligen av Björn Öst:

Du behöver inte göra omvänd, det är visst det vita i bilden som blir markerat som standard, jag mindes tvärtom...

Sedan då? Bakgrunden ska bort. Hur gör jag nu?

Bakgrunden försvinner när du raderar det markerade men först måste du ha gjort om bakgrundslagret till vanligt lager, se punkt 3 i min förklaring ovan. Och så måste du förstås spara i ett format som stödjer genomskinlighet, lämpligen .psd.

• Medlem
  • 2006-05-08 14:25

Hurra! Nu fungerar det! Tusen tack!

1
Bevaka tråden