Sanningen är väl den att i princip alla "vanliga" (icke datorintresserade) Windows-användare kör med det förinstallerade Microsoft-alternativet, precis som i fallet Internet Explorer. Det kvittar om produkten är kass, man kör helt enkelt med det som finns inbyggt. Om man inte är datorintresserad är det ju självklart.
När så skedde började plötsligt marknaden som ICQ skapade tunnas ut av MSN-användare, och nu dominerar MSN totalt. Klassisk Microsoft-taktik, att låta en mindre aktör innovera och skapa en marknad, för att sedan helt enkelt ta över den (Mac OS/Windows, Netscape/IE osv).
Dagens svenska "kids" vet inte ens vad ICQ eller AIM är för något. Tacka de förmånliga hem-PC avtalen och Microsoft för det.
MSN har också extremt många glittrande fjortis-finesser som olika animerade smileys med olika mer eller mindre rumsrena motiv, blinkningar, skakande fönster och annat irriterande, som många användare, speciellt tjejer, uppskattar.
I och med att jag kör Adium är det så för mig också att jag inte kör ett protokoll, jag kör alla samtidigt.
Använder dock MSN motvilligt av princip, men vad göra när alla andra kör det? Hjälper inte att klaga, man kan ju inte kräva att nån byter IM-protokoll eftersom de då förlorar alla sina kontakter. Det är ju det som är hela poängen med IM.
Perfekt sätt för Microsoft att låsa in en marknad, så det är bara att anpassa sig efter Microsoft-druiderna som alltid kör det program som Bill matar dem med
Ser dock en ljusning i mörkret med Skype, som blivit väldigt populärt den senaste tiden. Ska vi tippa på hur lång tid det tar innan Microsoft tar över även den marknaden?