- tobhas
- Medlem ●
- Järfälla
- 2006-05-10 12:52
Min livs första och andra Mac
- Värme (65C idle, 80C load), felaktigt applicerad kypasta och liten eller ingen fläktaktivitet. Kraftigt uppvärmt chassi. Enligt specifikationerna?
- Högfrekvent missljud = huvudvärk. Saknar Mac OSX stöd för processorernas energisparfunktioner (intel SpeedStep)?
- Defekta tangentbord, backspace fastnar ibland i nedtryckt läge, skev eject- och entertangent. Kanske dumt att förvänta sig samma kvalitet som en Thinkpad men detta berg-och-dal-bane-tangentbord med tangenter placerade med olika mellanrum och på ollika nivåer är oacceptabelt för en premiumdator. Blir inte bättre efter utbyte av tengentbord eller dator, samma defekter. Lan masters slutsats: "..apple behöver en ny tangentbordskonstruktion.."
- Skärmlinje: grön vertikal skärmlinje på höger sida av skärmen (bild). Är egentligen ointressant varför felet existerar, är dock intressant hur sådana uppenbara defekter tillåts komma ut från fabrik.
- Allmänt dålig kvalitetskänsla och passform, skeva och dåligt iskruvade skruvar, batteriet glappar på plats.
(För er som undrar och gått på snacket om revisioner var dessa maskiner från V13 och v17, V18 erfar enligt uppgift också problemen)
Ovanstående är möjligen resultatet av en pedant och mycket krävande datoranvändare, läsaren kan kontrollera dessa och Apples forum och bestämma själv. Förstår dock inte hur en seriös datortillverkare som Apple tillåter att så uppenbart defekta maskiner får lämna fabriken, det måste ju både förstöra kundunderlaget långsiktigt och finanserna kortsiktigt.
Hur mycket kostar inte följande:
- leverans av ersättningsdator
- byte av 2 logikkort
- byte av 2 tangentbord
- retur av två defekta datorer till Holland
Det har nu gått så långt att jag inte orkar lämna in fler datorer på reparation för vad jag trodde var måndagsexemplar. Det är ju patetiskt att man över huvud taget ska behöva lämna in sin dator efter två dagars användning! Dessa datorer är eller betraktas i alla fall som nya av tillverkaren, varför ska jag då lägga ner tid och besvär på att få dem i acceptabelt skick? Återstår bara att returnera denna andra maskin för att häva köpet.
Till er som läser detta och funderar på att köpa en bärbar mac kan jag starkt rekommendera en 15" Macbook pro. Den är snygg, är förhållandevis kompakt, den är lätt och har ett operativsystem som ligger 10 år före windows XP. Vänta dock med köpet till Apple inför kvalitetskontroll vid sina fabriker och börjar bry sig om sina produkter och kunder - det kommer jag göra.
För er som ska ta kontakt med supporten, ni är tyvärr troligen ett antal, kan jag bara konstatera att Apple i
mitt fall skött sig utmärkt - synd bara att inte datorerna som skeppas sköter sig lika bra. Av förklarliga orsaker och ovan nämnda erfarenheter kan jag tyvärr i dagsläget inte rekommendera denna dator för någon annan än den som vill erhålla en supportupplevelse utöver det vanliga.
Besviken framtida switcher