Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Red Hot Chili Peppers från iTMS går inte att bränna

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har köpt albumet "Stadium Arcadium" på iTMS, men det går inte att bränna på CD! Får ett felmeddelande "Skivan kan inte brännas eftersom bränning är avaktiverad för detta spår". Riktigt surt!

• Medlem
  • Höganäs
  • 2006-05-10 21:45

Märkligt!

Nu lär det bli livat i piratkopieringsdebatten...

Verkligen surt om det nu inte är ett fel, men det verkar ju onekligen som att det är medveten begränsning. Jag antar att textraden "(om tillämpligt)" i användaravtalet för ITMS ger Apple rätt.

Jag tycker ändå att du ska försöka att häva köpet, hur ska du annars kunna lyssna på RHCP i stereon eller bilen utan en ipod eller dator. Jag tycker att det är orimligt.

Ursprungligen av ITMS "Terms of Service":

Du har enbart rätt att bränna (om tillämpligt), kopiera och exportera Produkterna för personligt och icke-kommersiellt bruk. Du har inte rätt att bränna videoprodukter.

Du har rätt att bränna en playlist med ljud maximalt sju gånger.

Du skall kunna spara Produkterna på upp till fem olika Konton på särskilda ljudbärare, t ex en iPod, samtidigt.

Möjligheten att bränna (om tillämpligt) och exportera Produkterna är endast en service åt Dig och utgör inte en överlåtelse, ett avstående eller annan begränsning av någon rättighet som tillkommer innehavarna av upphovsrätten till ljud- eller videomaterial, ljudinspelningar, bakomliggande komposition, artwork eller annat material inkluderat i Produkterna.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-10 22:15

Dåligt, det saker som detta som gör att man drar sig för att vara ärlig och betala för sin musik, mer jobb och strula på innan man kan lyssna som man vill, när man vill och hur man vill.
blev lite OT men blir så irriterad på begränsningar när man betalat för något

/thomas

Det är inte så att videospåret man fick med är med i spellistan du försöker bränna? Jag är nästan 100% säker på att det är det som är felet. En video ger nämligen det felet.

Det finns inga undantag på itms. Alla musikspår går att bränna. Det som inte går att bränna är video men det står också i villkoren.

Ursprungligen av Rickard A:

Det är inte så att videospåret man fick med är med i spellistan du försöker bränna? Jag är nästan 100% säker på att det är det som är felet. En video ger nämligen det felet.

Låter mycket logiskt. Video's får man inte bränna så det är troligtvis videon som inte är ok.

Nope, tyvärr! Albumet är en dubbelskiva med totalt 28 spår. Jag har bara markerat de 14 första spåren innan jag försöker bränna skivan. Videon och Booklet är inte markerade. Får väl maila in till iTMS support och fråga om det blivit något fel eller om det är något nytt skydd.

Ursprungligen av Rickard A:

Det finns inga undantag på itms. Alla musikspår går att bränna. Det som inte går att bränna är video men det står också i villkoren.

Uppdaterad info!
Nu har jag fått det att funka! Men lite lurigt. Det gick inte att bränna denna skiva direkt från "inköp". Jag var tvungen att skapa en ny spellista, utan videospår och booklet. Då gick det att bränna! Även om jag markerade vilka spår jag ville bränna, såg den skivan som en helhet (dvs med videospår och allt).

Skönt att höra att det inte var en "begränsning" som smyginförts. Lite tråkigt att Apple inte löst det på ett bättre sätt, alla kan inte leka detektiver för att lista ut hur man ska bränna en skiva man har köpt på ITMS som även innehåller video/booklet.

Finns väl en viss logik i detta, är det inte så att man är begränsad till att bränna enbart 10 (?) gånger av samma låt? Skulle liksom bli lite knepigt... ja om man har 2 album från 2 olika artister och bränt 10 gånger från "Inköpt" av den första artisten ocb bara 1 gång av den andra artisten... är väl där spärren ligger och att tricket med separata playlist gör det möjligt att hålla isär artisterna?

En fråga: Var lagras informationen om hur många bränningar som man gjort av en viss låt - undrar hur många av oss som alltid gör backup av vår köpta musik.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-11 13:37

Måste man inte alltid göra en ny spellista när man skall bränna en skiva? Eller har jag missat något?

Jag tror att begränsningen är 10 (eller hur många det är) gånger av samma spellista, gäller dessutom endast Audioskivor. Själva låten kan du göra hur många kopior som helst av eftersom den ändå är skyddad.

Ursprungligen av flojon:

Måste man inte alltid göra en ny spellista när man skall bränna en skiva? Eller har jag missat något?

Nej, du har inte missat något - iTunes bränner alltid en hel spellista.
Man kan inte markera några av låtarna och tro att den bara ska bränna de låtarna.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-11 16:47
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, du har inte missat något - iTunes bränner alltid en hel spellista.
Man kan inte markera några av låtarna och tro att den bara ska bränna de låtarna.

Tack, då känns det bättre...

Ursprungligen av flojon:

Jag tror att begränsningen är 10 (eller hur många det är) gånger av samma spellista, gäller dessutom endast Audioskivor. Själva låten kan du göra hur många kopior som helst av eftersom den ändå är skyddad.

Sju gånger gäller nuförtiden.

Är det någon som vet hur det funkar med att bränna samma playlist? Vad händer om man bränner samma playlist 7 gånger och sedan lägger till ett nytt spår, t.ex 1 sekunds tystnad, får man bränna den playlisten 7 gånger till då?

• Medlem
  • Harestad
  • 2006-05-11 21:26

Jag tror att skyddet gäller varje låt för sig. Så om du bränner samma spellista 7 gånger, och sedan gör en ny spellista med nya låtar plus en från den första, så borde du stöta på problem.

Ursprungligen av Ree_Tab:

Jag tror att skyddet gäller varje låt för sig. Så om du bränner samma spellista 7 gånger, och sedan gör en ny spellista med nya låtar plus en från den första, så borde du stöta på problem.

Eftersom det är samma spellista man kan bränna sju gånger är det inte låtbaserat. Skapa en ny spellista med samma låtar och lägg till nån ny så går det utmärkt.

Vet du det, eller antar du? (Alltså, har du provat detta?)

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Vet du det, eller antar du? (Alltså, har du provat detta?)

En sak vet jag iaf. Enskilda låtar kan man bränna i olika spellistor hur många ggr som helst. Har bränt fritt med blandskivor till fester och bilen utan problem.

Det känns som ett oproblem det här med 7ggr för hur många ggr bränner man samma spellista 7ggr? Kan inte vara många för vilka det är ett problem.

• Medlem
  • Harestad
  • 2006-05-11 22:58

Vad är det för vits att spärra en spellista till att brännas 7 gånger om det upphävs om man gör en snarlik nästa gång?

Jag tror fortfarande att det är på låtnivå som spärren finns.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-12 00:57

Citerar från Apple hemsida:

Citat:

How many times can I burn my purchased music?

Songs purchased from the iTunes Music Store can be burned to audio CDs and data CDs an unlimited number of times. However, each unique playlist can only be burned to an audio CD 7 times.

Vitsen är väl att man inte skall kunna göra identiska kopior och sälja/ge bort...

Ursprungligen av Ree_Tab:

Jag tror fortfarande att det är på låtnivå som spärren finns.

Men det är det inte. Prova själv så får du se.

jag köpte RHCP iTunes Originals. Bara video och jag skulle definitivt vilja bränna en DVD för att njuta av det på TV'n!:eek:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-09 06:14

Håller med Flojon, det är väl för att man inte ska kunna bränna hela album, och sälja/ge bort.. bland skivor är ju inte riktigt samma sak att sälja

1
Bevaka tråden