Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Billigast-bästa vägen från dator till referens monitor

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Gokväll!
Har precis införskaffat en sprillans ny 19tft till min redigeringsstation här hemma (fcp,avid) Skulle nu behöva en ordenltigt ref monitor lösning, har tidigare kört s-video till en sony ref en kort tid, men är nånting jag inte skulle rekomendera till någon. Skulle nu behöva en bra/billig lösning för hemmabruk. Den borde kunnas köra med både avid xpress hd och fcp hd, motion och after effects är ett plus, men inget måste. Kör avid mojo på jobbet, men vill ha något billigare och som kan köras med andra program. Jobbar som redigerare och studiotekniker/kameraman

-Kim

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-12 17:07

Vad har du för dator? Vad har du för ref-monitor?

Bästa lösningen är ett PCI-kort med SDI ut som dock ställer krav på att du har en ref-monitor med SDI in. Här pratar vi totalt kanske... oh, mellan tummen och pekfingret 20 000 kr i utrustning nästan.

En billig lösning är en DV-capture box med S-Video ut men det är inte ingen höjdare (mycket bättre än att köra S-Video ut från datorn dock).

Vad redigerar du i för format hemma? Om det bara är DV så kan en DV-box vara lösningen ändå. Är det bättre format är detta inte sådan bra väg att gå.

Kör med en dubbel g4 och en intel xeon, 3gb ram i var. Ref monitor är en 12" jvc, me bnc och s-video in/ut tyvärr. Har funderat lite på en dv capture, känns bäst just nu, skulle hälst slippa s-video dock, men jag antar att det inte finns så många dv capure med bnc för runt 2000-3000kr. Kör uteslutet dv hemma, alla andra görs på jobbet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-12 22:35

Nej, du får inte component ut för 3000 kr.

Jag tror det närmsta du kan komma är ett decklink pro eller sp beroende på in/ut du kräver. Dessa kostar dock c:a 5000 kr. DV-boxar går löst på runt 2-3000 kr men då får du inte component ut, och i ärlighetens namn så känns det ganska knasigt att lägga mycket mer pengar på en DV-enhet som redan är enormt förstörande för bilden.

Ett videokort av typen Decklink Pro/SP ger dig i stort sätt så bra bild du kan få ut på ref-monitor, från ALLA program. AJA har ett alternativ också som ger dig mer i/o med kostar en slant extra också.

Ett annat alternativ är att använda FCPs funktion Digital Cinema Desktop. Det är gratis om du redan har programmet. Inte exakt färgåtergivning, men funkar bra för det mesta annat. Med två skärmar kan du dedikera en av dem till DCD. Annars kan du ställa in det så att du går till fullskärm så fort du startar playback i programmet.

Vet inte vad andra program har, men skulle inte bli förvånad om de har liknande funktioner.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-25 20:28

Digital Cinema Desktop är skulle jag säga en absolut nödlösning och går inte att jämföra med en riktig video-ut signal till en ref-monitor.

1
Bevaka tråden