- Perc
- Medlem ●
- International user
Nya 9-3an/vectran är byggd på samma sätt som alla gör, det är inget att skälla på. Dom har konstruerat den tillsammans med opel från grund och botten och utnyttjat de justeringsmarginaler som finns för att sätta sin egen personliga stämpel på bilen.
Det finns knappt nån (ok, bmw är undantaget som bekräftar regeln) som inte sysslar med plattformskonstruktioner i dagens läge. Volvo S40 delar plattform med Ford Focus och Mazda 3, Renault samarbetar med Nissan som dom för övrigt räddade från ruinens brant för inte så värst många år sen. PSA och Fiat har ju en fabrik som tillverkar skåpbilar och minibussar.
Att sen ta en pensionsfärdig konstruktion som Subaru Impreza och klistra på lite saabdekaler är en helt annan sak. Sorgligt är vad det är.
När man tänker på den manövern kan man undra vad GM håller på med, dom har haft tiotalet år på sig att få ordning på Saab nu.
Renault skulle gärna få ta sig an Saab också. Vem vet, kanske det lyckas
Jag var med och jobbade med utställningen när SAAB skulle lansera den senaste modellen 2001, ett stort pådrag i Trollhättan med en massa pr-folk och andra som kunde vara "nyttiga" för den nya modellen. Mitt jobb var att utföra det som designern ville ha till utställningen (tillsammans med ett 20-tal andra hantverkare). Herrejevvlar vad pengar det kostade! Marmorgolv från Carrara, specialparkett från Finland och ett vitt laminatgolv som kostade skjortan som sedan skrotades och byttes till ett svart!¡! Jag tror de landade på 10 mille när allt var klart, och detta bara för EN visning. Inte konstigt om det går trögt...
Det blir nog kineserna som får ta över.
Kineserna har ju i alla fall erfarenhet av pyrotekniska effekter.
Jag jobbade som motorjournalist när SAAB skulle introducera 900 CD. Det var i Nice. Och det var inte klokt. Fy fan. Jag bodde på Hotel Negresco (Googla om du inte vet) det var helt sjukt med alla jippon i hela stan. Och stället de hade hyrt, minns inte vad det heter, men det var en bautastor arena och, de då aktuella svenska toppartisterna, typ Lill Lindfors m fl var där. Det var bara att gå ut på boulevarden och säga att det var SAAB som pröjsade till taxikillen när man ville nånstans.
SAAB hade t o m med låtit trycka upp speciella etiketter till Dom Perignon-skumpa som alla fick, låg på hotellrummet, ihop med en skaplig klocka, parfym, rakvatten och skit, allt med SAAB 900 CD-logga på. Det var lätt att grina till sig flera SAAB-Dompas om man ville. Särskilda slipsar vävda i thai-siden fick man också, och scarves för fruntimmer, Hérmes-design.
Och taxiresa hem från Arlanda.
Det var tider det.
Jag grinade till mig ett par extranätter på Negresco. Och taxiflyg från Arlanda till min bonnhåla.
Det var då som SAABs dåliga ekonomi grundmurades.
Och när motorjournalisterna var som mest mutade, men så är det än idag.
900 CD... hur många sålde dom tro? Jag har då aldrig sett nån.
Om jag skrev 900 CD så var det fel, det ska naturligtvis vara 9000 CD. Förlåt.
Men det förändrar inget egentligen. Det är lika dumt i alla fall.
Om jag skrev 900 CD så var det fel, det ska naturligtvis vara 9000 CD. Förlåt.
Men det förändrar inget egentligen. Det är lika dumt i alla fall.
Mjo, en 9000 med baklucka är ju inte direkt revolutionerande det heller.
900 CD finns faktiskt, en fyrdörrars 900 med förlängt axelavstånd. Det blev nog inte direkt så många såna...
På Negresco var jag nere i matsalen, tog hissen upp till rummet och fimpade en cigg i en stor fyrkantig askkopp utanför hissen. Den var helt orörd med ett stort N stämplat i sand. Var inne på rummet i två minuter, när jag skulle åka ner igen så var det fixat, inga spår efter min cigg och det var ny stämpel i sanden. Det fanns nog en särskild askkoppsnisse som höll koll på det. Sånt imponerar.
Kul att du berättade just det! Jag har en polare som jobbade där och han berättade att Negresco har en otroligt strikt policy, att allt som gästerna "gör sig av med" ska försvinna på momangen! De har nissar/nissor som bara gör detta hela dagarna. Inte konstigt att det är ett svindyrt hotell!;)
Kul att du berättade just det! Jag har en polare som jobbade där och han berättade att Negresco har en otroligt strikt policy, att allt som gästerna "gör sig av med" ska försvinna på momangen! De har nissar/nissor som bara gör detta hela dagarna. Inte konstigt att det är ett svindyrt hotell!;)
Det betyder alltså att skiten försvinner innan man hinner spola när man är på muggen?
Nej, spola får du göra själv...däremot kan de torka dig i arslet för en billig penning!;)
Jag tyckte att det var något som prasslade när jag låg avdomnad av DP på natten där, men jag är inte säker. Det kanske var nån nisse inne och gjorde sitt jobb. Det kändes fint i alla fall när jag gick upp.
900CD var bra mycket coolare än 9000CD! 9000 är ju en Fiat som _råkade_ bli väldigt krocksäker eftersom SAAB inte sparade på höghållfasthetsstålet runt kupén.
900CD var en förlängd 900 sedan med dubbla AC-anläggningar och fotpallar i det förlängda baksätet
Japp. En mycket tuff bil. Såldes nästan uteslutande till arabvärlden, årsmodellerna 84-86 (möjligen 85-86 bara). Alla med T16 och automatlåda.
Finns några få kvar i Sverige, en klart häftig samlarbil.
Det fina med 9000CD var ju att vägegenskaperna var kraftigt förbättrade jämfört med CC-modellen då de fick möjligheten att sätta tvärgående balkar mellan bakre hjulhusen och allmänt styva upp bakdelen, något som inte gick med CC-modellen då den hade fällbart baksäte.
Detta är ju lustigt. Nu har den andra sidan pajat. Det var ganska väntat eftersom den lampan säkert var ungefär lika gammal som den jag bytte i början av tråden. Nu var det ju iaf den "lätta" sidan eftersom man faktiskt kan få ner större delen av handen. (någon som anar att det inte gick så lätt).
Nu när jag skulle sätta i den nya lampan och spänna fast den så lossnade den jäkla bräckliga lilla ståltrådsfjädern ur sitt fäste!! Fästet sitter i överkant på hålet och en bra bit in så det är totalt omöjligt att se hur den ska sitta. Det känns som det är en 1 mm liten skruv som håller fast den i något slags fäste.
Hur i #!?!#"!# tänkte den ingenjören som gjorde den här fästanordningen!! Någon måste ju ha som jobb att ta fram just den här lilla delen. Undrar om han är stolt när han går hem vid dagens slut.
Nu tänker ni kanske att jag måste ha fötts utan tummar och enbart använder slägga som verktyg när jag jobbar, men jag är faktiskt inte helt ohändig och brukar kunna fixa saker som bilar m.m.
Nu slutar det nog med att jag måste montera av hela lyktan för att få dit skiten. Fan också...
(ber om ursäkt för mitt ovårdade språk, men det behövs för att förklara mitt sinnestillstånd just nu)
Nåja. Vill du ha lite perspektiv på saker och ting så kan jag avslöja att 5:ans växel i min bil gav upp nyss. *poff* följt av ett jäkla oljud. Det blir till att riva ut alltihop.
Konstigt eftersom jag bara låg och marschade i 140-150.