Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med NAS och iTunes

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har skaffat mig en Maxtor Shared Storage Plus som jag ska använda som musikbibliotek. Hårddisken dyker upp som en delad enhet i iTunes, men när jag försöker välja den visas bara "Läser in..." i iTunes-displayen en sekund, sedan blir Bibliotek auto-markerat. Är det någon här som har erfarenhet av denna NAS-lösning? Jag kan såklart montera disken på skrivbordet och peka ut iTunes-biblioteket den vägen, men det är ju inte lika elegant som att använda Maxtor-disken som media-server. Och ja, det SKA fungera på mac och iTunes.

• Oregistrerad
  • 2006-05-09 21:15

Var kan du läsa att det SKALL fungera? Hittar nämligen ingenting om detta.

Jag kan såklart ha feltolkat det hela, manualen och Maxtors FAQ är mycket knapphändiga när det gäller mediaserver-stödet, men de påstår att servern t.ex. känner igen iTunes-bibliotek och eftersom disken dyker upp i iTunes så har jag utgått från att det borde funka. Skulle inte förvåna mig om jag fått det om bakfoten... Jag har skrivit till Maxtor och frågat, får se vad de svarar.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-10 19:56

Vilken version av iTunes använder du, 6.0.4? Jag har inte en MSS+ själv men om man tittar i den senaste releasade källkoden till dess mjukvara (2.6.2) så använder dom en gammal version av mt-daapd som är den mjukvara som streamar till iTunes. Den mjukvaran uppdaterades i mars för att fixa så att senaste iTunes fungerar. Nu kan iofs Maxtor ha patchat sin version själva men förmodligen ligger problemet där.

Jag kör iTunes 6.0.4 och 2.6.2 av Maxtors firmware. Jag försöker just nu få Maxtors support att fatta att jag gjort allt som man ska men det ändå inte fungerar, får väl peka i den riktningen om de framhärdar med att inte begripa något Tack för info, nilrog!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-10 21:53

NP! Hoppas du får hjälp så att det börjar fungera.

Maken till usel support har jag sällan varit med om! De upprepar bara exakt det som redan står i manualen och deras FAQ. Mycket nytta av det... skulle inte tro det!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-13 10:28

Trist! Tyvärr verkar det vara på det viset med många tillverkare av konsumentprodukter. Jag bråkade och väntade på bugfixar till en 3com router till ingen nytta. Så jag bytte till en router som det fanns 3:epartsmjukvara till istället och som dessutom källkoden finns tillgänglig till.

När det gäller MSS så finns alternativet OpenMSS, men den hemsidan verkar inte heller vara så uppdaterad.

Själv använder jag en NSLU2 till liknande ändamål och den har en utmärkt community som fixar det som inte fungerar

Ursprungligen av nilrog:

Själv använder jag en NSLU2 till liknande ändamål och den har en utmärkt community som fixar det som inte fungerar

Är du hemma på att jobba med din "slug"? Jag flashade precis mitt firmware från original till Unslung 6.8-beta men är inte så hemma på alla finesser ännu. (Om du har lite råd och tips eller kan svara på frågor så kan jag starta en ny tråd om detta på rätt ställe.)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-22 18:33

Jag använder mina 2 "sluggar" flitigt Dock kör jag inte Unslung 6.8-beta. Men jag följer deras mailinglistor regelbundet och har även bidragit med lite hjälp för att få Upslug2 att fungera på OS X så att man inte behöver köra Windows för att flasha om den Du kan nämligen inte använda gui:et i Unslung nu om du skulle vilja gå tillbaka till Linksys FW.

Jag hoppade bort från Unslung ganska tidigt då jag upptäckte att man fick mycket mer minne ledigt med OpenSlug. Nackdelen är att man tappar gui:et och att vissa program kan saknas. Några har jag dock "portat" själv till OpenSlug.

Den ena kör OpenSlug 2.5 och agerar webserver via ett usb-minne. Den andra kör OpenDebianSlug med en 300GB Maxtor OneTouch II och agerar filserver och repository för mina små utvecklingsprojekt. Om man är van vid Linux är *DebianSlug ett alternativ. Man kan dessutom köra Webmin och då få ett gui till den oxå.

Vill du diskutera "slug" så starta gärna en tråd så ska jag se vad jag kan hjälpa till med.

Ursprungligen av nilrog:

Vill du diskutera "slug" så starta gärna en tråd så ska jag se vad jag kan hjälpa till med.

Det är precis vad jag gjort nu: Diskussion kring Linksys NSLU2 - "slug"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-31 23:23
Ursprungligen av stomper:

"Läser in..." i iTunes-displayen en sekund, sedan blir Bibliotek auto-markerat.

Jag har precis samma problem, det verkar som itunes hittar HDn men att dom inte kan snacka med varandra. Jag har heller inte fått min skrivare at skriva ut via usb porten i MSS+, dock så hittar setupen i MMS+ min skrivare men när jag väl skriver ur så lägger den av efter en stund och jag får något märkligt felmeddelande.. Sedan så fixar den inte att man lägger in filer med för långa namn?!? vad kan det bero på?

Känns inte som denna pryl är så OSX vänlig..

1
Bevaka tråden