- Stefan Swales
- Medlem ●
- Västerås
Jag vill köpa en videokamera. Den ska var liten och hålla bra kvalitet, ge bra bild och kosta max 5-6 tusen (inklusive moms). Den ska också vara en s.k. DV-kamera som man kan föra över video till macen. Rekommendera nån som finns på typ Dustin.
Vad säger ni t.ex. om Sony DCR-HC44?
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010091903
Jag kan starkt rekommendera 3-CCD:aren Panasonic NV-GS180E (Dustinlänk) från egna erfarenheter. Jag är inte videoproffs eller så (är mer iMovie än FCP s.a.s.), men den överträffade mina förväntningar på bildkvalitet. Allt funkar utmärkt på auto-läge, även vitbalanseringen. Dock har jag hittils filmat mest i starkt solljus, så jag vet inte hur bra den är i dunklare miljöer.
Den fick bra omdöme i Råd&Rön också vad jag minns (kostar 35 kr att läsa här) - det var iaf det enda test jag läste innan valet. Det står på programvara etc. att den enbart fungerar med Windows, men den funkar naturligtvis utmärkt med mac om man köper till en FireWire-kabel, t.o.m. i iChat. Köp ett SD-kort till den också - stillbildsfunktionen är inte fy skam alls för att vara en videokamera. Nackdel? Inte särskilt vacker. Menysystemet borde kunna gjorts användarvänligare.
Ett trevligt tillbehör (som kanske medföljer?) är den kombinerade mikrofonen/fjärrkontrollen som gör att man kan hålla kameran mer stabilt i överhandsgrepp (heter det så? Med fingrarna på undersidan och armen stödd mot kroppen). Men sånt kanske är standard nuförtiden? Kanske tekniken har sprungit fram så fort att jag är för lättimponerad?
Edit: ändrade "medföljer" till "kanske medföljer?"
Jag kan starkt rekommendera 3-CCD:aren Panasonic NV-GS180E (Dustinlänk) från egna erfarenheter. Jag är inte videoproffs eller så (är mer iMovie än FCP s.a.s.), men den överträffade mina förväntningar på bildkvalitet. Allt funkar utmärkt på auto-läge, även vitbalanseringen. Dock har jag hittils filmat mest i starkt solljus, så jag vet inte hur bra den är i dunklare miljöer.
Den fick bra omdöme i Råd&Rön också vad jag minns (kostar 35 kr att läsa här) - det var iaf det enda test jag läste innan valet. Det står på programvara etc. att den enbart fungerar med Windows, men den funkar naturligtvis utmärkt med mac om man köper till en FireWire-kabel, t.o.m. i iChat. Köp ett SD-kort till den också - stillbildsfunktionen är inte fy skam alls för att vara en videokamera. Nackdel? Inte särskilt vacker. Menysystemet borde kunna gjorts användarvänligare.
Ett trevligt tillbehör som medföljer är den kombinerade mikrofonen/fjärrkontrollen som gör att man kan hålla kameran mer stabilt i överhandsgrepp (heter det så? Med fingrarna på undersidan och armen stödd mot kroppen). Men sånt kanske är standard nuförtiden? Kanske tekniken har sprungit fram så fort att jag är för lättimponerad?
Vad jag har läst så får ju Sonys kamoror lite bättre betyg bl.a. för att de ger bättre bild i lite sämre ljusförhållanden. kommentar?
Ett trevligt tillbehör som medföljer är den kombinerade mikrofonen/fjärrkontrollen som gör att man kan hålla kameran mer stabilt i överhandsgrepp (heter det så? Med fingrarna på undersidan och armen stödd mot kroppen). Men sånt kanske är standard nuförtiden? Kanske tekniken har sprungit fram så fort att jag är för lättimponerad?
Okej, nu är den beställd. Snart kommer jag nog fråga en hel del om iMovide misstänker jag. Jag har aldrig använt det programmet i stort sett.
Ett trevligt tillbehör som medföljer är den kombinerade mikrofonen/fjärrkontrollen som gör att man kan hålla kameran mer stabilt
Fjärr med mic? Hur funkar det? Varför ska man ha en sån?
Fjärr med mic? Hur funkar det? Varför ska man ha en sån?
Det är alltså en extern (sladdbunden) mikrofon med några knappar (zoom, inspelningspaus, talknapp). Fördelen med en fjärrkontroll på sladd är att man inte ruckar den lilla kameran när man har den stativmonterad och behöver pausa eller zooma. Även bra när man håller kameran stabilt ovanifrån vid höften - man kommer inte åt knapparna annars. Att det sen sitter en mikrofon i den kan väl vara bra om man vill intervjua eller tala själv.
Jag har själv använt kameran till att filma vilda djur och då ofta med massor av zoom i en hukad ställning där jag vilar kameran mot kroppen och/eller knät fyra decimeter nedanför hakan för att minska vibrationerna. Om jag använder knapparna på kameran syns detta på filmen som en lätt stöt.
Det är alltså en extern (sladdbunden) mikrofon med några knappar (zoom, inspelningspaus, talknapp). Fördelen med en fjärrkontroll på sladd är att man inte ruckar den lilla kameran när man har den stativmonterad och behöver pausa eller zooma. Även bra när man håller kameran stabilt ovanifrån vid höften - man kommer inte åt knapparna annars. Att det sen sitter en mikrofon i den kan väl vara bra om man vill intervjua eller tala själv.
Jag har själv använt kameran till att filma vilda djur och då ofta med massor av zoom i en hukad ställning där jag vilar kameran mot kroppen och/eller knät fyra decimeter nedanför hakan för att minska vibrationerna. Om jag använder knapparna på kameran syns detta på filmen som en lätt stöt.
Jag fick bara vanliga fjärrkontroller med de NV-GS180 jag köpt till min skola. Har inte hört talas om den "sladdbundna" kontrollen du talar om, även om jag gärna skulle vilja ha en..
/jens...:)
Nu har jag fått kameran och lekt lite med den ett par dagar. Den är helt okej, men har så klart sina brister. Stillbildsfunktionen är t.ex. under all kritik. Det står 2.4megapixel, men stillbilder ser mer ut som frysta videobilder. Jag hade tänkt att hustrun kunde ha den som både videokamera och i stället för digitalkamera, men det blir nog till att ha en separat liten kamera för stillbilder. Jag är i och för sig fotograf så jag kanske är väl hård i mitt omdöme, vet ej.
Video blir däremot riktigt bra, tycker jag som video-amatör (min första video-kamera, om man borser från farsans kamera som jag lånade som tonåring för typ 15 år sen). Fast färgerna blir varmare och trevligare på kamerans display, än när man sen tittar på det i datorn. När man filmar med 16:9 så blir ju bilden lite väl liten på kamerans display eftersom den är gjord i 4:3.
En annan skum grej är att med FireWire-sladden så kan man endast importera video. Vill man ha över jpg-filerna från kortet så måste man koppla in USB-sladden. Jag har i varje fall inte kommit på nåt sätt att lösa det på.
[Tillägg] Fjärren är en IR-fjärr. Och vad är förresten blixt-skon uppe på kameran till för. Kan man ha nåt slags lampa där eller?
Jag fick bara vanliga fjärrkontroller med de NV-GS180 jag köpt till min skola. Har inte hört talas om den "sladdbundna" kontrollen du talar om, även om jag gärna skulle vilja ha en..
Så här ser den ut (längst ned i bild). Hoppas jag inte lurat någon - jag trodde den var standard. På Cyberphotos sida om GS180 (under tekniska data) står att både "IR- Remote" och "Free Style Remote" skall medfölja.
Jag ändrar min post ovan så att det står "kanske medföljer" istället - så att jag inte lurar någon (fler?).
... Den ska också vara en s.k. DV-kamera som man kan föra över video till macen. ...
Om du efterfrågar funktionen att kunna koppla till en analog videokälla (gammal Hi8-kamera, VHS-bandare etc) till videokameran för att kunna dra in gammalt analogt material in i datorn i DV-format (dvs använda videokameran för videodigitalisering) funkar inte Panasonicen ovan. Tyvärr inte heller så värst många andra konsumentkameror i nuläget heller.
"Jag kan starkt rekommendera 3-CCD:aren Panasonic NV-GS180E (Dustinlänk) från egna erfarenheter. Jag är inte videoproffs eller så (är mer iMovie än FCP s.a.s.), men den överträffade mina förväntningar på bildkvalitet. Allt funkar utmärkt på auto-läge, även vitbalanseringen. Dock har jag hittils filmat mest i starkt solljus, så jag vet inte hur bra den är i dunklare miljöer."
Köpte en sån idag. En fråga!:
Måste jag ha firewire för att få över något till datorn? När jag stoppar in USB kaplen så händer ingen ting på min Macbook. Någon som vet?
dvs. ingenting händer när USB kapbeln kopplas mellan videokameran och datorn, CD som kom med var bara till windows.
Det kan funka med USB också men du måste starta iMovie först och ha kameran i "player/vtr"-läge, dvs för uppspelning, inte filmning. Händer inget då är det nog läge att köpa FW-sladd (jag skulle nog göra det med en gång).
Nån som vet av någon bra som har micingång och hörlursutgång.
Det har väl de flesta kameror idag?
Ojdå, det har du rätt i. Man måste upp i 10.000-kronorsklassen för att hitta mic-ingång på de nya kamerorna. Men min Panasonic som kostade runt 5000 har både hörlur och mic-in, men den kameran har de slutat sälja nu.
Nu funkar det! Tack!