Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mastring - programvara till Mac?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis spelat in en låt i Garageband och har mixat klart allt, nu vill jag fixa så ljudnivåer och frekvenser blir så bra som möjligt, alltså mastra det. Vilket program kan ni rekommendera? Finns det nåt vettigt som är gratis eller blir det till att punga ut dem stora stålarna?

Ursprungligen av tobiwan:

Jag har precis spelat in en låt i Garageband och har mixat klart allt, nu vill jag fixa så ljudnivåer och frekvenser blir så bra som möjligt, alltså mastra det. Vilket program kan ni rekommendera? Finns det nåt vettigt som är gratis eller blir det till att punga ut dem stora stålarna?

Garageband har inbyggda dugliga justerbara masteringsfunktioner/pluggar kolla på masterspår/detaljer, andra pluggar kan du annars hitta och få info om på www.osxaudio.com

Fixa ngt gratis tillsvidare enligt tipsen ovan, men den dag du uppgraderar GarageBand till Logic Pro får du Waveburner på köpet, ett bra mastringsprogram faktiskt.

Använder inte Garageband, så jag vet inte om man kan lägga pluggar på masterkanalen. Om det inte går så är det billigaste faktiskt att skaffa Logic Express eller någon billig version av Cubase.

I något av dessa insertar du sedan Limiter-, EQ- och Compressorpluggar efter smak.

Att mastra bra är en mycket svår konst, men detta är ett enkelt sätt att städa upp i mixen och framförallt att få upp nivåerna på helheten så mycket som möjligt.

Rekommenderade dyrare lösningar är: T-Rax (finns både fristående och som plugin), Bias Peak (som stödjer både AU och VST), samt PSP Vintage Warmer (VST-plugin).

Skulle du råka bo i Skåne/Malmö kan du alltid kontakta mig så kanske jag kan vara behjälplig på något sätt ([email protected]).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-16 10:38

Det fungerar att mastra utan att lägga pluggar på mastern. Det bästa sättet är att göra 4 grupper och assigna ljudet dit. En grupp får namnet bypass och lägges i mute, en plugg, en additiv comp, och en mix. LJudet går till bypass via en buss och plugg via en send, från bypass till mastern via en buss, från plugg och additiv comp går ljudet till mix. I plugg lägger du alla pluggar du vill ha, eq comp osv. i additiv comp lägger du en kompressor som jobbar hårt. I mix så lägger man en limiter. NU har du det perfekta mastringsverktyget. När du sololyssnar på bypass så hör du den rena signalen och när du trycker upp solo så hör du den processerade signalen med additiv kompression och limiter. I mix så kan du nu ställa in nivån så den är lika stark som originalsignalen. Detta exempel fungerar att göra i Nuendo och Cubase. Vill ni ha fler tips kan ni ju säja till.

1
Bevaka tråden