Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fungerar tidsbegränsad demo?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-16 17:30

Det händer att jag provar någon demo/shareware som är begränsad i tid eller antal exekveringsgånger (typ 30 days trial period). Efter det kan man inte köra programmet mer (vilket är ju meningen), även om man raderar dess filer.
Vet någon hur detta fungerar? Var hamnar skräpet?
Det är inte så viktigt för mig att kunna komma förbi skyddet. Det jag är intresserad av är var skräpet ackumuleras någonstans och om det får konsekvenser för mitt OS i övrigt (finns det t.ex. demoner som måste söka bland dessa filer?). Det är förmodligen små datamängder men det känns inte bra att ha en massa okänt skräp i systemet.

Jag tror att motsvarande funktioner i Windows brukar gömma skräpet på obskyra ställen i registryt.

Jag skulle gissa att de flesta program lämnar lite spår efter sig i mappen "Preferences", som finns både i mappen "Bibliotek" direkt på hårddisken och i mappen "Bibliotek" i din hem-mapp.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-16 18:39

Demo lämnar en massa osynliga filer .
Du får använda Cocktail.Ställ in den på att visa osynliga filer.
Sen är det bara att rensa.

B.D

  • Oregistrerad
  • 2006-05-16 19:05

Alla program jag testat som gått ut har registrerat com.*.*.plist (i library/preferences) och funkat "som nya" när den/de slängts.

Jag tycker iofs att det är dålig stil att inte köpa Shareware som man uppenbarligen använder så pass mycket att en demo hinner gå ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-17 08:49
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Jag tycker iofs att det är dålig stil att inte köpa Shareware som man uppenbarligen använder så pass mycket att en demo hinner gå ut.

Jag håller helt med. Och det är inte min avsikt att ha någon demoknäckardiskussion.
Den intressanta aspekten här är om t.ex. gemensamma systemfiler skulle påverkas.
Om bara några "com.*.*.plist"-filer har skrivits så låter det ju inte så destruktivt. Men det kanske finns mer aggressiva metoder också.
Mardrömmen är ju att sitt jätteviktiga program slutar att fungera efter att man laddat ner och kört ett litet fånigt spel (man skulle aldrig förlåta sig själv). Men det har jag aldrig hört talas om (för icke-Windows).

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-05-17 10:26
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Jag tycker iofs att det är dålig stil att inte köpa Shareware som man uppenbarligen använder så pass mycket att en demo hinner gå ut.

eller så är det kanske så att man startar det i medel en gång varannan månad ganska lätt för det att gå tu då också... och irriterande då man egentligen inte hunnit testa programmet

Latmansmetoden kan även vara att göra en ny användare som ger en 30 friska dagar...

Ursprungligen av Anders Täpp:

Latmansmetoden kan även vara att göra en ny användare som ger en 30 friska dagar...

Det låter faktiskt lite mer arbetssamt än Spotlight > programnamn plist > papperskorgen.

1
Bevaka tråden