Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini som HTPC

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-05-16 19:35

Är precis i dagarna nybliven ägare av en finfin samsung 32"-lcd som jag är helt frälst i... Har kopplat in min lilla PB 12" 1,5GHz, med DVI-HDMI och bilden blir superskarp, fast det fattas pixlar på tvn, som det står om i andra trådar. Nu till problemet, PBn är ju känd för att föra lite oväsen och det kan jag lova att den gör om man kollar på film och har stora tvn inkopplad. Tanken slog mig att varför inte köpa en intel-mini (duocore såklart) och ha som HTPC till tvn! Detta skulle medföra att jag kna slänga ut både den gamla pcn och dvdspelaren (som sett bättre dagar) och dessutom skulle ungefär en miljon sladdar försvinna. Tänkte ha musik, film och bilder på den. Nu till mina frågor!!!

- Någon som fått igång 1366x768 i upplösning på en mini? Har läst i andra trådar om detta men verkar vara mycket problem...
- Hur är ljudnivån på de senaste mini-maskinerna? Kan man spela .avi och liknande i timvis utan att fläkten går igång? Oväsen om man kopplar in extern hd?
- Kan man spela högupplöst film (HD, typ) med en mini med tanke på grafikkortet?
- Allmäna saker om att ha en mini som HTPC? Funkar det bra med Front Row och lilla fjärren?

Grymt tacksam för alla svar!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-17 16:59

Då jag har en 1.42 ghzare kan jag egentligen bara svar på en av frågorna. Jag har en Samsung T51 och minin fungerar helt perfekt som htpc via dvi anslutning. Jag har lagt ner mina försök att hitta exakt rätt upplösning, 1366x768 då den inställning jag har vilket jag tror, men jag är inte helt säker är 1280x720, ger en helt perfekt bild i allt väsentligt även om man inte kan se den övre listen. för att se den övre listen måste man ändra och anpassa bildskärmen i bildskärmsinställningarna men då blir bilden "mindre" och pixlar lämnas tomma. När man använder datorn med mediacenter märks detta dock inte överhuvudtaget det är bara i OS det märks. Det har för mig inneburit en bra, billig, knäpptyst och djävligt snygg lösning. Jag nöjer mig dock med att se filmer i dvd kvalitet och drar ljudet via 2.1.

Jag har läst lite blandade omdömen i andra trådar vad gäller minins funktion som dvd. Min surrar, knappt märkbart, när jag kollar dvd via minin.

1
Bevaka tråden