Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning för SuperDuper !

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag vill säga att SuperDuper verkade vara ett riktigt bra Backup program .. men tyvärr var inte fallet så ...

Om du använder superduper ihop med OS X Server så kommer du få problem ..

Vår server började bete sig konstigt för ett tag sedan då den inte längre aceppterade mitt administratör lösenord .. så att jag inte kunde logga in på den .. fick köra en password reset med installations DVD:n för OS X Server ... och så var jag på benen igen ...

nu har dock problemet uppståt igen, och igen och igen ... och konstigt nog efter att man kört Superduper .... och nu har jag kommit till slutsatsen att Superduper är orsaken till problemet ...

När man gör en Backup av med superduper får man skrivi in sitt admin lösen och alting verkar super ... men det är inte duper ...

Så jag avråder ALLA att använda SuperDuper ihop med OS X server 10.4.6

Jag är bara 90 % säker att superduper är problemet ... men troligtvist är det ...

vilka backup program använder ni ? vad rekomenderar ni ?

//Andy

• Oregistrerad
  • 2006-05-17 15:19

Carbon Copy Cloner? 10.4.6 måste var den sämsta versionen av OS X någonsin...

Fick inte dom annars "bäst i test" nyligen?
Nej, jag har tyvärr inte källan till detta test, bara länken till SD pga det samma.

Om man INTE använder det till server, är det fortfarande bra?
Någon som tycker?

/ kalle.

Ursprungligen av Kalle Borch:

Fick inte dom annars "bäst i test" nyligen?
Nej, jag har tyvärr inte källan till detta test, bara länken till SD pga det samma.

Om man INTE använder det till server, är det fortfarande bra?
Någon som tycker?

/ kalle.

yep . den fick bäst i test .. det var precis därför jag började att testa den ..

på Clienter fungerar den säkert jätte bra ... men f*n var jag svurit över SuperDuper på vår Xserver ... visst att reseta passwordet en gång var lugnt .. men efter varje j*vla backup .. då blev jag riktigt trött ...

Underligt nog så blev jag tvungen att ställa om admin lösenordet på en Mac OS X Server 10.3.9 nyligen, av okänd anledning. Men jag kör inte SuperDuper utan Carbon Copy Cloner för backup på den..... 0.o

Måste kolla hur det blir efter nästa backup.

Ursprungligen av bjelkeman:

Underligt nog så blev jag tvungen att ställa om admin lösenordet på en Mac OS X Server 10.3.9 nyligen, av okänd anledning. Men jag kör inte SuperDuper utan Carbon Copy Cloner för backup på den..... 0.o

Måste kolla hur det blir efter nästa backup.

det här låter oroväckande ... Apple säger att detta inte skall hända .. men upenbarligen gör det just det ...

Det är ritkigt jobbigt när det händer eftersom man måste starta om serven med installations DVD och det påverkar alla clienter ... .. inte världens största grej .. men j*vlt irretrande .. inte kul att be ALLA clienter ... "hrm ursäkta kan ni logga ut .. jag kan inte logga in" ...

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-05-17 18:09
Ursprungligen av Tussen69:

det här låter oroväckande ... Apple säger att detta inte skall hända .. men upenbarligen gör det just det ...

Det är ritkigt jobbigt när det händer eftersom man måste starta om serven med installations DVD och det påverkar alla clienter ... .. inte världens största grej .. men j*vlt irretrande .. inte kul att be ALLA clienter ... "hrm ursäkta kan ni logga ut .. jag kan inte logga in" ...

Då tar man ut en bit övertid på kvällen när alla gått hem för att göra sådant icke-kritiskt...

Om systemet är uppe och kör utan problem så finns det ju ingen "måste resetta password NU!" egentligen, utan det kan väl gott vänta tills alla gått hem?

Är förstås otroligt irriterande om SuperDuper och CCC ställer till med detta...

Ursprungligen av bogg:

Då tar man ut en bit övertid på kvällen när alla gått hem för att göra sådant icke-kritiskt...

Om systemet är uppe och kör utan problem så finns det ju ingen "måste resetta password NU!" egentligen, utan det kan väl gott vänta tills alla gått hem?

Är förstås otroligt irriterande om SuperDuper och CCC ställer till med detta...

Visst hade det varit underbart om det var så enkelt .. men eftersom jag inte fick någon access så kunde jag inte göra något i Workgroup Manager ... som behövdes göra under arbetstid ...

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-05-18 11:12
Ursprungligen av Tussen69:

Visst hade det varit underbart om det var så enkelt .. men eftersom jag inte fick någon access så kunde jag inte göra något i Workgroup Manager ... som behövdes göra under arbetstid ...

Ah, men då rullade det ju inte bara på

Tänkte mer om det inte fanns någon direkt anledning att man måste logga in "nyss", typ som att allt bara rullar på och inget underhåll eller liknande krävs samma dag. i sådanna fall kan det ju vänta till kvällen...

Men om du var tvungen att komma åt den så är det ju en annan sak, då är det ju bara slå på stora trumman och proklamera att de stackars arbetarna allt får logga ut fort som fan, annars försvinner deras arbete. Sedan snabbt räkna ner från 2 och stänga av maskinen (lite Bofh kanske)

Använder Super Duper med 10.4.6 client - har räddat mig !

hehehe

• Medlem
  • 2006-05-18 22:35

man asr

/Bofh

För mig fungerar 10.4.6 (nu även 10.4.7) perfekt ihop med Superduper. Inga problem alls här Superduper fungerar överlag bäst tycker jag, vare sig vi snackar klienter eller servrar.

• Medlem
  • Lund
  • 2006-07-05 09:35

Vi har en Xserve med 10.4.5 på. (ja, jag ska lägga in 10.4.7 vid tillfälle)

Jag har samma problem med att den inte tillåter inloggning med adminkontot. Däremot fungerar det att köra login i terminalen om man är inloggad med annat konto först. Väldigt märkligt. Jag har haft det här problemet ett bra tag nu men jag har gått runt problemet eftersom jag inte vet något smidigt sätt att lösa det på.

Men nu när jag läser det här så blir jag lite fundersam. Jag har bestämt för mig att jag körde CCC och SuperDuper innan jag gjorde en systemuppdatering (typ 10.4.2 eller 10.4.3) innan problemet uppstod.

CCC ville inte fungera, och eftersom senaste versionen är från oktober 2003 så tog jag istället SuperDuper som fortfarande utvecklas. Men inte heller den ville som jag har jag för mig.

Om det verkligen är så att SuperDuper ställer till det här problemet på OS X Server så är det ju något som både Apple och Shirt Pocket måste lösa omedelbart!

• Medlem
  • Varberg
  • 2006-07-05 18:43

Det här problemet har jag upplevt på en klient också. Hjälpte varken med varm eller kall omstart. Det som vanligtvis hjälpte var att logga in en gång i text-konsollen, sedan ut tillbaka till den grafiska inloggningen för att logga in som vanligt.

Testa att skriv ">console" i användarnamns-fältet, och tomt lösenord, vid den grafiska inloggningen. Då kommer en textbaserad inloggning upp. Logga in med en admin-användare med tillhörande lösenord där, men skriv "exit" när shell-prompten kommer upp. Har man tur så funkar det att logga in som vanligt i den grafiska inloggningsrutan som nu kommer upp.

Har fortsatt att köra CCC på Server 10.3.9 och inte fått problemet igen. Vet inte vad som hände förra gången.

Är det någon som bugg rapporterat detta till Shirt Pocket? (Super Dupers tillverkare.)

1
Bevaka tråden