Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Video till Firewirehårddisk

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man använda vilken lös Firewire-hårddisk som helst som lager vid live-videoinspelning?

Spontant svar från ickekunnig: Nej.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-17 16:38

Du ska ha lite prestanda i disken för att det ska gå bra.
tex en liten 2,5tums som får ström av FW är på tok för litet.

Ju större, snabbare och mera chacheminne desto bättre.

Två bra diskar:
http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10384
http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10511 <-- Perfa!

[QUOTE="Creops"]Du ska ha lite prestanda i disken för att det ska gå bra.
tex en liten 2,5tums som får ström av FW är på tok för litet.

Ju större, snabbare och mera chacheminne desto bättre.

I första hand har jag tänkt använda den dädr jag har tillgång till nätspänning. Det skulle vara ett sätt att hoppa över den tidsödande inläsningen från kamera.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-05-17 20:08
  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-18 08:50

Intressant. Men kan inte uttala mej om det ännu.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2006-05-19 10:55

Det här ser intressant ut, lite dyrt kanske, här i Finland går de på 950 EURODOLLAR...
http://www.mcetech.com/quickstreamdv/index.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-19 11:22
Ursprungligen av Pallanders:

Kan man använda vilken lös Firewire-hårddisk som helst som lager vid live-videoinspelning?

Det beror på. Menar du direkt från kameran till en disk eller menar du att använda FW-diskar som videolagring till en dator/redigering som du spelar in direkt till?

För videolagring:
Ja, så länge det är DV eller liknande som inte kräver allt för mycket bandbred/prestanda. Satsa på en 7.200-varvare och gärna en disk med strömförsörjning via egen adapter/strömkabel.

För direktinspelning till disk för senare redigering:
Kolla in: FireStore-prylarna från Focus som funkar mer som en "player/recorder" men där du drar materialet från disken direkt till din timeline i FCP eller liknande. Dessa prylar har en del "features" som en vanlig FW-hårddisk inte har (som tipsen ovan) men det finns en eller två svenska återförsäljare för dessa.

Om du verkligen är mån om att få med allt material så skall du undvika live recording. Minsta lilla hickup och du missar en del av ditt material.

Om du trots allt vill spela in live, så är det en god idé att stänga av "abort capture on dropped frames", eftersom den inställningen annars kommer stoppa inspelningen vid minsta lilla problem. Du missar kanske några frames, men hela inspelningen stoppas i alla fall inte.

Att stänga av den inställningen är riskfyllt dock, eftrersom ett klipp med dropped frames inte kan hämtas in igen från bandet utan problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-25 20:27

Generellt kan du ju spela in till tape samtidigt som kameran för vidare bilden till redigeringen. Det är helt klart mitt tips. Så gjorde vi för ett projekt nyligen och behåller banden som backup.

Nackdelen är att man då inte får någon användbar tidskod på det inspelade materialet som går direkt till disk.

Tack för förslagen.

Att banda parallellt är en bra idé, och det har jag gjort i olika sammanhang. Om inte annat för att våra Panasonic ***-4oo - kameror stänger av efter 6 min om man inte bandar trots att jag kör dem med nätadapter. Dumt! (kan man ändra på detta? någon?)Vi får dock problem när föreställningarna blir längre än 90-bandet.
Med flerkamerauppställningar kan man ju skifta band succesivt men annars blir det ett tråkigt avbrott, kanske mitt i ett finalnummer.

1
Bevaka tråden