Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem: EyeTV till DVD?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2005-11-28 11:08

Har köpt en eyetv 410 för att kunna spela in lite filmer som jag oftast missar.

Allt fungerar bra- snygg bild, bra ljud osv. (99% signalstyrka och 100 % signalkvalitet)

Men, om jag vill spara inspelningen (mpeg-2) på en DVD, är det inte så kul längre.

Jag har en iMacG5 med 1GB minne och använder Toast 7. Plockar in filmen i programmet (gör först en disc image som kan komprimeras om filen är för stor) och bränner på.

Kopian har plötsliga hack/pixliga skutt på ca 1/2 sekund, oftast vid klipp i filmen och dyker upp med jämna perioder, ungefär var 5:e sekund. Hacken finns inte på den inspelade filen - bara på dvd kopior (även disc image), dessutom alltid på samma ställe!

Om jag bränner en vanlig dvd med Toast är det inga problem.

Vad kan detta bero på? Är det fler som har mött samma problem? Mycket tacksam för tips om vad hackigheten beror på.

Anders

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-11-28 13:14
  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2005-11-28 15:03

Jo, jag har Toast 7.0.1.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2006-05-16 20:30

Jag har också detta problem. Har du hittat lösningen?

• Oregistrerad
  • 2006-05-17 15:54

Detta har hänt mig också, men sällan/aldrig med EyeTV. Däremot med andra filmer, lite slumpmässigt känns det som. Men jag tror ändå att det är fel i kodningen, och att man kan göra den bättre t ex i ffmpegX.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2006-05-18 17:37

Men filmerna ser helt perfekt ut i eyetv, men så fort de hamnar på DVD så får jag "hacken" i filmen

• Medlem
  • 2006-05-20 20:59

Jag har EyeTV for DTT och använder EyeTV 1.8.5 och OSX 10.4.6 på min Power Mac 1.8 DP. Med de första versionerna av EyeTV (från hösten 2005) blev de brända DVD'erna bedrövliga med hackig bild och bild och ljud som inte stämde överens. Idag provade jag att spela in Tommy Cooper och vill påstå att resultatet blev perfekt. Jag använder Toast 6.0.9 för DVD-bränning.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2006-05-22 08:40

Kanske man ska testa lägga in toast 6 istället då... Använder nu Toast 7...

• Oregistrerad
  • 2006-05-24 17:13

Kom just på att jag brukar exportera från EyeTV till DVD Studio Pro för att få så högupplöst som möjligt, sen monterar jag filerna (bild och ljud) i DVDSP och gör en build som jag sen bränner i Toast. Brukar bli otroligt bra.

1
Bevaka tråden