Hej alla,
Tänkte migrera helt till en MacBook. Sälja min PC och "go Mac all the way". Det skall nog gå bra eftersom jag inte spelar spel nuförtiden ändå och det är väl enda anledningen till att jag behållt min PC de senaste åren.
Men hursomhelst. MacBook'en har ju ganska begränsad lagringskapacitet. 60gb i standardutförandet. Det räcker ju gott till OS X och diverse programvara. Men hursomhelst på min PC så har jag 320 GB hd där jag har lagrat diverse kopior av DVD filmer och MP3 som jag behöver lagra någonstans.
Så därför funderar jag på att köpa en extern disk till min MacBook. Vad är att föredra i hastighet egentligen? FireWire eller USB2? Jag har inte lagt upp någon strategi heller hur jag skall partionera den externa disken. Det skulle ju vara önskvärt om jag från OS X kom åt musiken och filmerna och även BootCamp med Windows XP skulle kunna komma åt innehållet och eventuellt installera in ett eller annat spel på disken. Vilket filformat skall man använda sig av då?
För att förtydliga mig så vill jag ha det något i den här stilen: På den interna 60GB HD'n i MacBook, 40GB dedikerat till OS X och 20GB dedikerat till Windows XP genom BootCamp. På 250/300GB externa disken ha musik/filmer osv som jag kan komma åt både genom OS X och Windows XP genom BootCamp, Windows XP skall även kunna skriva köra filer/installera program/spel på den externa disken. Det är inget som OS X skall kunna göra, utan bara spara data och hämta data från disken.
Oj det blev många frågor på en gång men hoppas ni orkar svara på dem