Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken extern hårddisk ?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-05-21 19:18

Behöver ha mer utrymme till min Intel iMac så tänkte införskaffa en extern disk på 200-300 gb.
Har aldrig använt mig av en extern disk innan så skulle behöva lite förslag vad man ska satsa på för någon ? och var som är billigast att beställa ifrån.
Kollade lite i dom andra trådarna men tyckte inte där var någon av dom som svarade på min fråga så hoppas nån kan hjälpa mig.

Om inte "dom andra trådarna" räcker till vet jag inte vad du vill ha för svar... (Det finns _massor_ av trådar om externa lådor). Fortsätt söka!

Annars så tycker jag:
Välj FW före USB
Välj med rätt typ av FW-chipset (dvs inte de billigaste/no name).
Välj FW800 om du har råd (förr eller senare kommer du att uppskatta hastigheten).

Mitt svar blir LaCie d2 Extreme triple interface (USB2/FW400/FW800) men det finns säkert andra som har egna favoriter.

Ursprungligen av johan_tanying:

Mitt svar blir LaCie d2 Extreme triple interface (USB2/FW400/FW800) men det finns säkert andra som har egna favoriter.

Seconded. Använder d2 250 GB-modellen och är helnöjd.

Ursprungligen av speffy:

Behöver ha mer utrymme till min Intel iMac så tänkte införskaffa en extern disk på 200-300 gb.
Har aldrig använt mig av en extern disk innan så skulle behöva lite förslag vad man ska satsa på för någon ? och var som är billigast att beställa ifrån.
Kollade lite i dom andra trådarna men tyckte inte där var någon av dom som svarade på min fråga så hoppas nån kan hjälpa mig.

Jag sprang och köpte en Western Digital på Onoff i helgen (320GB för ca 1700:-), behövde snabbt en disk så det fick bli en sådan trots att den bara har usb2. Den är klart tystare än min Maxtor Onetouch II som dock är avsevärt snabbare med sin fw400. Hade köpt en Lacie om det gått att få tag på här ute på landet...

Eftersom jag nyligen råkat ut för en kraschad Maxtor har jag numera dubbla externa diskar med identisk data, så, kom ihåg backup!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-21 20:52

Jag har en Maxtor OneTouch II 300GB. Använder firewire400 mot den och måste säga att jag gillar den. Enda nackdelen är väl ett svagt susljud från den. I övrigt stödjer det att gå ner i vila, har en backupknapp, bra programvaror medföljer.

Jag får 35+MB/s mot den.

1
Bevaka tråden