Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Videoband till DVD, vad behövs?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag planerar att köpa en MacBook och undrar om jag kan rädda mina gamla videobandsinspelningar genom att bränna dem på DVD med hjälp av de program som medföljer? Jag har alltså en gammal hederlig videobandspelare, frågan är vad för sladdar och sådant jag behöver för att få in det i datorn? Jag är helt okunnig om detta... och hur man sedan går till väga. Jag antar att man spelar in i realtid?

Kort variant:

Skaffa någon manick som omvandlar den analoga signalen från VHS-spelaren till digital DV-signal. Det finns små lådor som gör just bara det, men man kan oftast även använda en DV-kamera. Kravet är att den har analog ingång.

Spela in det hela med iMovie. (Enkelt program, man lär sig det medans man använder det)

Bränn ner det hela med iDVD. (dito)

Ja, man spelar in det hela i realtid. iMovie och iDVD ingår i iLife-paketet, som följer med datorn.

Den långa varianten får någon med bättre koll skriva.

Tack för svaret, det verkar inte allt för krångligt. Ska försöka låna DV-kamera från någon, de konverterare jag hittat på marknaden är för dyra.

1
Bevaka tråden