Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SSH/smb

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag behöver hjälp med att SSHa till min win2003 server. Jag försöker använda den inbyggda SSHn som finns i Mac OS X och det funkar utmärkt, men sen skulle jag vilja mounta en nätverksdrive genom tunneln via smb. Hur gör man? En följdfråga då... hur kan man t.ex. köra remote desktop därigenom? eller FTP?

MVH \ baghera

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-23 18:24

Du måste sätta upp ssh-tunneln. Google is your friend för syntax.

sftp är ju ett bra alterativ till att köra _både_ sshtunnel och ftp annars...

Jag har googlat men inte hittat ngt som funkar. Man ska ju först skapa tunneln och det har jag lyckats med inga problem där, men sen ska jag även mounta in driven och det är där som jag stöter på patrull. Jag har sett kommandot mount_smbfs men får det inte o funka, men det måste finnas någon därute som kör SSH och mountar igenom den och som vet hur det funkar, säg annars gärna till om ni ha ngn länk som jag kan kolla på.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-23 20:24

Jag kan inte miljön du använder. Har du brandväggar? Då måste du sätta port forwards i reglerna. Jag skulle personligen använda en vpn-länk till det här.

Jag sitter bakom en Dlink trådlös router som har portforwarding på port 22 till IP addressen på min server. Men som sagt jag har SSH:at in till server och får svar men det jag vill är att köra smb mount genom den till min MBP 2.0.

win2003 server -> Dlink router -> MBP2.0

Jag har kört bitvise tunnilier tidigare från en winPC och det har funkat utmärkt nu vill jag ha samma funktionallitet i MBP. Finns det ngt liknande ?

Tricket är att du skall ansluta till ip-adressen för DIN EGEN dator efter att du skapat en ssh-session med tunnlar och inte den dator du egentligen skall ansluta till.

Kan inte syntax i huvvet för att skapa tunnlar via terminalen men det kan du säkert hitta på google eller i man pages för ssh, man ssh.

Problemet man får är om man har något på den lokala datorn som svarar på samma portar får man antingen stänga av dom tjänsterna tillf'älligt eller mappa på andra port-nummer när man skapar tunnlarna.

1
Bevaka tråden