Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför jag fortfartande kör 9 och inte 10

Tråden skapades och har fått 78 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Konrad:

Som tur är finns det utvecklare som strävar framåt.

Eftersom de lämnar Macen menar du? Eller vad försöker du säga?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-23 07:52
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Eftersom de lämnar Macen menar du? Eller vad försöker du säga?

Nej. Jag menar att det finns utvecklare som strävar framåt och som är med på OS X-tåget. Det finns många fler som utvecklar för OS X än vad det funnits för det gamla och avlivade operativet för Macen.

Ursprungligen av Konrad:

Nej. Jag menar att det finns utvecklare som strävar framåt och som är med på OS X-tåget. Det finns många fler som utvecklar för OS X än vad det funnits för det gamla och avlivade operativet för Macen.

Ja, det var vad jag sade. Nej, jag sade att knappast någon alls utvecklar för OS9, utom möjligen ett eller annat program som stödjer både OS9 och OSX.

Men beroende på verktyg så kan en del av utvecklingen göras i OS9, det är en annan sak. För använda det när det gör nytta, det kan man.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

En punkt för varje viktigt OS9-program som inte finns för OSX eller fungerar sämre där.

Å andra sidan har vi fått en otroligt stor lista på program som man numera kan köra på mac och som antagligen aldrig skulle ha kommit till macen om vi varit kvar i OS 9. Jag tänker på många av programmen från linux/unix-världen som vi nu kan få del av. Så visst, det finns en del progam som stannade i nian, men vi fick å andra sidan nya. En del av dessa nya brister i den goda mackänslan (som t.ex. Firefox) men de är ändå bättre än ingenting. Jag tar hellre VLC än att inte kunna spela upp video alls.

Och nej, jag har ingen fobi för OS 9, däremot gedigen erfarenhet av att använda både OS 9 och OS X. Har man varit med ända sedan System 6 har man hunnit se både fördelar och nackdelar komma och gå. Men det är i mina ögon inte svårt att säga att summan av det hela ger segern åt OS X.

Så sent som igår så slog det mig hur självklart jag växlade över till ett annat program när det program jag först använde gick på knäna och slängde upp en badboll. Och så tänkte jag på hur det var i OS 9 där en badboll gjorde att man snällt fick vänta tills programmet behagade släppa datorn fri till mig. Eller hur ett program som frös sig ofta sänkte hela dator. Det vore otänkbart idag.

En annan sak som jag kan bli glad över är hur smidigt det är att skriva ut till PDF från vilket program som helst. Tack vare OS X:s PDF-baserade grafikhantering.

Ursprungligen av Adrian B:

Och nej, jag har ingen fobi för OS 9, däremot gedigen erfarenhet av att använda både OS 9 och OS X. Har man varit med ända sedan System 6 har man hunnit se både fördelar och nackdelar komma och gå. Men det är i mina ögon inte svårt att säga att summan av det hela ger segern åt OS X.

Är det en tävling?

Varför måste man välja endera när man kan ha båda? Varför blir man konsekvent angripen och hånad när man kör båda? Varför uppfattas det som ett angrepp mot OSX att man använder det till det det är bra på men inte använder det till saker det inte kan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-23 00:04

Undrar hur många riktigt riktigt bra fördelar med Mac OS X jag skulle kunna hitta. Utan problem 30 varav 20 stora saker. Visst finns det ett par små saker från Mac OS 9 som man saknar men de minskar snabbt med varje ny version av Mac OS X.

Nu ska jag provocera "fingerpekarna" ordentligt. Härom dagen tog jag fram min gamla SE (med System 6.0.7) ur garderoben och ställde upp den bredvid firmans 17"-Powerbook. Den skall användas i programutveckling, och det är helt seriöst, den kommer att ha en viktig uppgift, och en nyare dator hade varit sämre för uppgiften (utom möjligen SE/30). Nej, den är varken bokstöd eller dörrstopp (viktig uppgift sade jag), den skall vara igång och köras program på. Det resulterande programmet kommer inte att fungera under System 6, inte ens OS9, utan OSX på G4, G5 och Intel.

Sug på den karamellen, ni som inte kan använda system som är mer än ett år gamla! Ni kan knappast gissa vad den skall göra. Moahaha! Nu rörde jag allt till det för er, vad? En liten påminnelse om vad det här handlar om, att använda rätt verktyg till rätt problem, inte gå över ån efter vatten. När en gammal lösning är den rätta, använd den utan att skämmas för det!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-23 09:09

Det var ingen karamell att suga på särskilt länge.
Vill du ha en SE FD/HD så kan du komma och hämta den. Jag ska flytta snart, jag slänger den annars.

Ursprungligen av Konrad:

Det var ingen karamell att suga på särskilt länge.

Inte? Jag tror inte du har en susning om vad den gör för nytta. Fast du kanske inbillar dig att den står där av nostalgiska skäl? Det gör den inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-23 12:33
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Inte? Jag tror inte du har en susning om vad den gör för nytta. Fast du kanske inbillar dig att den står där av nostalgiska skäl? Det gör den inte.

Får väl säga grattis då!
Min har stått av nostalgiska skäl där den står, men nu åker den ut om några dagar.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-23 15:36
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Inte? Jag tror inte du har en susning om vad den gör för nytta. Fast du kanske inbillar dig att den står där av nostalgiska skäl? Det gör den inte.

Berätta gärna

Ursprungligen av mikotekniko:

Berätta gärna

(Dvs om varför jag har en SE på skrivbordet för tillfället.)

Jo, jag ska skriva ett OSX-program som kommunicerar med en viss seriell utrustning. Till att börja med måste jag se till att seriekommunikationen fungerar bra. I utvecklingsänden sitter en PB G4 med en KeySpan. Men vad kopplar man den till? Det är redan trångt, så det måste vara litet. En annan Powerbook, det blir en KeySpan till, för många felkällor. Vad löser problemet enklast? Jo, en gammal SE med MacKermit (eller ännu hellre vårt egenutvecklade program för att felsöka kommunikation - ett av dussintals verktyg som vi ska porta någon gång när vi hinner). Möjligen kunde jag grävt upp min gamla Duo, det hade tagit aningen mindre plats, men den är inte lika pålitlig. Man kan också skriva på ena porten och läsa från den andra på samma maskin, men det ger också strulrisk.

Det handlar om att lösa ett problem på enklast möjliga sätt. OS9-fobikerna hade inte ens övervägt möjligheten och pillat ihop något mycket krångligare, större och med fler felkällor. En gammal burk, en sladd, klart.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-23 12:32

Jag har ingen aning vad den ska göra, men menar du att det inte går att göra på den nyare datorn i OS X eller är bara enligt dig lättare att göra i OS 6?

/thomas

Jag kör OS9 när jag skriver. Mindre flash runt texten som distraherar mig. Grått är skönt att titta på.

Dessutom går det undan bra på mitt dasslock med det systemet.

Hmmm... få se... alla tycker jag är en bakåtsträvare... ingen håller med mig... och jag kan ju inte tala om att jag inte klarar av att anpassa mig till en ny värld... Ja! Jag vet! Jag skriver att jag har ett hemligt projekt och att det går bäst att genomföra i OS-nånting-till-och-med-mycket-tidigare-än-9.

Kom igen Ingemar, väx upp. Om du vill ha någon som helst trovärdighet så får du vackert lista alla de program som du tydligen inte kan leva utan och som inte utvecklas för OSX. Annars är det nära till hands att anta att det är DU som inte utvecklas för OSX, och inte programmen.

När du ändå är i listar-tagen kan du gärna lista alla de utvecklare som slutade utveckla för MacOS när 9 blev X, och istället flyttade över till Windows. Vad jag vet har OSX fler utvecklare än Mac OS 1-9 någonsin hade.

Ursprungligen av tylerdurden:

Hmmm... få se... alla tycker jag är en bakåtsträvare... ingen håller med mig... och jag kan ju inte tala om att jag inte klarar av att anpassa mig till en ny värld... Ja! Jag vet! Jag skriver att jag har ett hemligt projekt och att det går bäst att genomföra i OS-nånting-till-och-med-mycket-tidigare-än-9.

Kom igen Ingemar, väx upp. Om du vill ha någon som helst trovärdighet så får du vackert lista alla de program som du tydligen inte kan leva utan och som inte utvecklas för OSX. Annars är det nära till hands att anta att det är DU som inte utvecklas för OSX, och inte programmen.

När du ändå är i listar-tagen kan du gärna lista alla de utvecklare som slutade utveckla för MacOS när 9 blev X, och istället flyttade över till Windows. Vad jag vet har OSX fler utvecklare än Mac OS 1-9 någonsin hade.

Du är medveten om att du snackar med en av sveriges mest erkända utvecklare för Mac-plattformen? Ingemar är den sista jag skulle ifrågasätta när det gäller programmering.

Vad gäller hans trovärdighet så är den större än vad din är, och jag tror många håller med mig.

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Du är medveten om att du snackar med en av sveriges mest erkända utvecklare för Mac-plattformen? Ingemar är den sista jag skulle ifrågasätta när det gäller programmering.

jag satt prexist och funderade... .."han som gjorde 'ingemars skiing game', hette inte han just ragnemalm?"...
vet inte om isg finns till osx, men om inte så är ju det i sig ett skäl till att hålla sig till os9.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-25 15:09
Ursprungligen av gabriela:

jag satt prexist och funderade... .."han som gjorde 'ingemars skiing game', hette inte han just ragnemalm?"...
vet inte om isg finns till osx, men om inte så är ju det i sig ett skäl till att hålla sig till os9.

Det finns Just nu verkar Ingermars webb vara nere dock.

Ursprungligen av rhesus:

Det finns Just nu verkar Ingermars webb vara nere dock.

Webben kanske körs på en os9

(Jag kunde inte låta bli)

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Du är medveten om att du snackar med en av sveriges mest erkända utvecklare för Mac-plattformen? Ingemar är den sista jag skulle ifrågasätta när det gäller programmering.

Vad gäller hans trovärdighet så är den större än vad din är, och jag tror många håller med mig.

Visst, Ingemar är utvecklare av småprogram. Mest (uteslutande?) Carbon, vad jag förstår. Det är ju förstås bra, i alla fall för de eventuella användarna av hans program.

Att vara utvecklare är ju dock inget som automatiskt ger dig trovärdighet. Vad som däremot gör det är väl underbyggda argument, och de lyser med sin frånvaro.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-25 09:59

Ursäkta att jag blandar mig i debatten om detta stendöda operativsystem, jag får väl spö av Ingemar igen, men det finns inte ett enda program från OS 9-tiden jag saknar. Jag kommer knappt ihåg vad de hette ens.

För sin tid, och jämfört med alternativen, var OS 9 kanske fantastiskt; man hade total kontroll över systemmappen, tilläggen, inställningsfilerna osv (kan man ha i OS X också i och för sig). Problemet, ni grabbar och tjejer som kanske inte minns längre, eftersom det vara så pass länge sedan, var bara att programmen dök hela tiden, och för det mesta rev de med sig hela systemet.

Jahapp, sen satt man där med ett käckt felmeddelande (i bästa fall): "Ett fel av typen -11 har inträffat" (eller ibland bara en tom dialogruta, eftersom datorn plötsligt fick en blackout och inte fattade någonting alls) och tvingades kallstarta om datorn med Stora Knappen Bertil för femte gången den veckan. Mitt i ett viktigt jobb...

Så kan inte ett modernt operativsystem fungera, och det gör heller inte moderna system som Mac OS X, Windows XP eller någon av Linux-distributionerna. Ingen av datorerna på jobbet bombar. Datorn hemma kraschar inte heller. Enda anledningen till att man stod ut med OS 9 så länge var väl att Windows sög ännu mer, även om det inte kraschade varje dag eller flera gånger i veckan.

Senast redigerat 2006-05-25 10:29
  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-25 10:16

Mitt favvo-minne från tiden före OS X, var när kompisen (som vi mobbade för att han körde Mac när vi andra körde PC) fick upp en dialogruta där det stod "Det finns inte tillräckligt med minne för att hålla uppe detta fönstret", när han skulle öppna en dokumentmapp. Behöver jag säga att vi vek oss av skratt? Men så, efter några år, är det han som skrattar sist.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-25 10:29
Ursprungligen av Snooze:

Mitt favvo-minne från tiden före OS X, var när kompisen (som vi mobbade för att han körde Mac när vi andra körde PC) fick upp en dialogruta där det stod "Det finns inte tillräckligt med minne för att hålla uppe detta fönstret", när han skulle öppna en dokumentmapp. Behöver jag säga att vi vek oss av skratt? Men så, efter några år, är det han som skrattar sist.

Jag har kört Mac sedan stenåldern, en sån dialogruta kan jag inte minnas att jag sett. Men andra konstiga har jag sett.
För övrigt håller jag med Mondo i allt när det gäller OS 9 och äldre.

  • Medlem
  • 2006-05-25 10:51

Jag håller också med Mondo. Jag gillar både OS 9 och OS X, men jag föredrar OS X nuförti'n eftersom det inte är så lynnigt och man vågar göra mer än en sak i taget utan att systemet rasar. Men med koll på systemmappen och om man ser till att göra en sak i taget (vilket ju btw är jävligt manligt!) så funkar OS 9 förvånansvärt bra för rätt många uppgifter. Det jag saknar i OS X är att man inte kan mecka med det själv utan ingenjörsexamen.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-25 11:18

Jag hamnade framför en Mac med 9.2.2 för ett tag sedan. Det är märkligt så fort man glömmer eller förtränger det som man snudd på var expert på för några år sedan. Och så fult det var.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-25 13:03

För mig handlar det mer om funktion än om utseende, men ja, OS 9 är fult. Dock inte lika fult som Windows XP eller tidigare.

Mac OS 9 och tidigare har ingen vettig uppbyggnad. Ingen multitasking, inget skyddat minne och därmed ingen som helst stabilitet.

• En pågående process i OS 9 gör att man inte kan göra något annat med datorn samtidigt innan den processen har avslutats. Det kan man däremot med ett modernt system som exempelvis OS X.
• Om ett program kraschar i OS 9 säckar i regel hela systemet ihop, vilket kräver en omstart. I OS X avslutar man bara den felande processen och tuffar vidare.

Men det där känner väl de flesta till.

Somliga saker var bättre, skönare och mer intressanta förr, men definitivt inte äldre operativsystem och datorer.

Ursprungligen av Mondo:

För mig handlar det mer om funktion än om utseende, men ja, OS 9 är fult.

Intressant att höra från en person som en gång i tiden kritiserade OS X och försvarade OS 9 och hoppades på att Apple skulle göra utseendet mer likt... OS 9:

Ursprungligen av Mondo:

Nytt, mycket mer avskalat gränssnitt a la Nextstep, Mac OS 9 eller BeOS 5!

(Jo, jag vet, utseende och gränssnitt är inte exakt samma sak.)

  • Medlem
  • 2006-06-02 09:28
Ursprungligen av Adrian B:

Intressant att höra från en person som en gång i tiden kritiserade OS X och försvarade OS 9 och hoppades på att Apple skulle göra utseendet mer likt... OS 9:

(Jo, jag vet, utseende och gränssnitt är inte exakt samma sak.)

Åh, arkivgrävning! :ThumbsUp: :eek:

Och Mondo som verkligen älskar när man plockar fram hans gamla inlägg från förr...

Ursprungligen av Giggs:

Och Mondo som verkligen älskar när man plockar fram hans gamla inlägg från förr...

Jag skulle vilja ha en smiley som visslar oskyldigt här...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-27 10:28

Vad är det mer för program än Ingemars skiing game som du utvecklat, Ingemar?

Bevaka tråden