Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya MacBook (maj-06)

Tråden skapades och har fått 788 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-29 11:55
Ursprungligen av snigel1:

desh, hoppas du inte beställt applecare då

Naaah! Hit me hard, hit me between the.. (Klart som fan jag ej gjort det, köpte det helt i onödan till min iPod mini, jääävlar va den tatt stryk!! Inte en skråma..)

Min beställning verkar vara lite mysko, den har inte rört på sig sen i torsdags (jag beställde den i tisdags) och först drog de från mitt kortkonto, sen fick jag pengarna tillbaka?¿?
Någon som vet något om detta? Bör jag vara orolig? Ska jag ringa o kolla?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-29 14:01
Ursprungligen av alexkorova:

Min beställning verkar vara lite mysko, den har inte rört på sig sen i torsdags (jag beställde den i tisdags) och först drog de från mitt kortkonto, sen fick jag pengarna tillbaka?¿?
Någon som vet något om detta? Bör jag vara orolig? Ska jag ringa o kolla?

Min skickades också i torsdags och sedan dess har jag följande status

25 maj 2006 10:28 Shanghai Shipped From Originating Depot

skillnaden är bara att de ändrade tid för leveransen från 6/6 till senast den 31/5. De har inte ens dragit pengarna från mitt konto, fast jag fick bekräftelse via email att macken är på väg. Jag blir så trött av att titta var 10-e minut om det hände nånting på tnt.se sidan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-29 19:48
Ursprungligen av alexkorova:

Min beställning verkar vara lite mysko, den har inte rört på sig sen i torsdags (jag beställde den i tisdags) och först drog de från mitt kortkonto, sen fick jag pengarna tillbaka?¿?
Någon som vet något om detta? Bör jag vara orolig? Ska jag ringa o kolla?

Jag skulle ringa och kolla. Verkar konstigt att pengarna har kommit tillbaka.

Ursprungligen av alexkorova:

Min beställning verkar vara lite mysko, den har inte rört på sig sen i torsdags (jag beställde den i tisdags) och först drog de från mitt kortkonto, sen fick jag pengarna tillbaka?¿?
Någon som vet något om detta? Bör jag vara orolig? Ska jag ringa o kolla?

Du behöver inte vara orolig. Apple gör så att dom reserverar beloppet direkt och då dras dom ifrån dig, men efter ett par dagar så kommer pengarna tillbaka. Direkt datorn skickas så dra pengarna på "riktigt".

Du kan se din order på www.apple.se > Store > Beställningsstatus och där se om allt är OK.

Min vita 1,83 Ghz:are kom i förmiddags. Jag är ruskigt nöjd hittills! Skärmen är ett enormt lyft, och jag tror att jag kommer att vänja mig vid "glansen" ganska snabbt.
Tangentbordet är också rejälare, men jag märker att jag råkar trycka på fel tangent då och då, men det är nog pga ovanan.

Dock får jag inte igång Frontrow! Jag trycker på fjärrens menyknapp men inget händer!? Fjärren fungerar, för jag har "kopplat" den med Macbooken. Skumt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-29 15:53

min dök upp till slut.
funkar bara fint än så länge, testar at pressa den lite med att bränna en cd för tillfället.

nästa projekt blir att uppgradera ramminnet, 512 håller inte nu när man har en pigg processor

  • Oregistrerad
  • 2006-05-29 16:12

Jag blev väldigt otalig och till slut ringde till Apple Support och frågade ang min mac som ska enligt deras sida levereras senast den 31/5. Tjejen var väldigt trevlig och sade att det är lite tajt tidsmässigt men hon skulle kolla med TNT och ringa upp mig så fort hon få veta nånting. Så nu sitter jag här och väntar istället att arbeta med min slutpresentation tills på fredag. Macen är som en drag man blir totalt fängslad ) Jag behöver inte nämna att det är min första mac och jag älskar den redan )

  • Oregistrerad
  • 2006-05-29 17:08
Ursprungligen av toox:

Jag blev väldigt otalig och till slut ringde till Apple Support och frågade ang min mac som ska enligt deras sida levereras senast den 31/5. Tjejen var väldigt trevlig och sade att det är lite tajt tidsmässigt men hon skulle kolla med TNT och ringa upp mig så fort hon få veta nånting. Så nu sitter jag här och väntar istället att arbeta med min slutpresentation tills på fredag. Macen är som en drag man blir totalt fängslad ) Jag behöver inte nämna att det är min första mac och jag älskar den redan )

Jag vet inte om det hjälpte eller om detta är en slump men efter samtalet till Apple Support ändrades staus till
29 maj 2006 16:54 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
29 maj 2006 16:53 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point

Då kanske finns det en chans att jag får den till på onsdag. Jag verkligen hoppas, skulle vilja köra min slutpresentation på den ....

Ursprungligen av toox:

Jag vet inte om det hjälpte eller om detta är en slump men efter samtalet till Apple Support ändrades staus till
29 maj 2006 16:54 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
29 maj 2006 16:53 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point

Då kanske finns det en chans att jag får den till på onsdag. Jag verkligen hoppas, skulle vilja köra min slutpresentation på den ....

Jag har nu också fått den uppdaterad till:
29 maj 2006 15:51 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
29 maj 2006 15:47 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point

Hoppas hoppas jag får den på onsdag!

Arnhem är i Nederländerna, eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-29 18:15
Ursprungligen av alexkorova:

Jag har nu också fått den uppdaterad till:
29 maj 2006 15:51 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
29 maj 2006 15:47 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point

Hoppas hoppas jag får den på onsdag!

Arnhem är i Nederländerna, eller?

Ja med!

29 maj 2006 16:00 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
29 maj 2006 15:56 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point

  • Oregistrerad
  • 2006-05-29 16:10

Nu har min Macbook skickats iväg från fabriken. Jag har fått TNT trackningnummer och allt. ETA: 7 Juni. (Vem klämde in en nationaldag på min macbookdag?)

Det står dock bara " In Transit to Customer - Shipment on Schedule" på Apples TNT-sida. Beror det på att den inte har kommit så långt ännu?

Edit: På tnt.se kan jag inte spåra min försändelse alls. Den "finns inte". Antar att detta också är ett resultat av dess färskhet.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-05-29 17:00

Kolla nu har TNT greppat det. Apple borde ha en flik, "leverans med TNT och bananbåten eller eget alternativ".
Har skeppat berg med varor runt hela jorden med UPS. Aldrig har dom varit lika sega som TNT.
Lyckas jag skeppa 250kg musmattor från sverige till israel inkl tull på 4 dagar med UPS så borde tnt fixa en dator till sverige på 3 dagar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-29 17:12

tnt suger verkigen. hehe... håller med om att ups och fedex håller en helt annan kvalité. där går det undan, ett paket blir inte liggande i flera dagar på samma ställe men är väl säkert en kostnadsfråga. Apple lär väl ha ett avtal om att datorerna ska skickas med economy class minus minus..

"29 May 2006 - 11:20 - Stockholm - Routing Error - Potential Delay"

GAH!

  • Medlem
  • 2006-05-29 21:09

truck arrived at final destination

menas med att den e här i sthlm? (och kan tänkas komma i morron?)
för-övrigt min 1 egna mac:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-30 01:34

slass: förvänta dig inte för mycket, tog mig närmare en vecka efter final destination...

  • Medlem
  • 2006-05-30 07:54

okej fick en liten wow känsla bara

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-05-30 09:21

Tnt? %"!/%&!

Måste skriva av mig här!
Min är enligt TNT's tracker kvar i Shanghai sedans den 25 maj, med "potential connection delay". Efter samtal med TNT så menar dom på att den kommer vara i min hand den 31 - vad är det för mening med deras tracker?

Dom skulle lika gärna kunna visa en karta över universum och sedan sätta ett kryss på jorden och säga "Där är din dator - kanske, vi vet faktiskt inte".

Man är ju som ett barn i väntan på julafton. Ska nog ringa Apple och fråga vad som händer.
-M

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-05-30 13:05
Ursprungligen av MatsS:

Måste skriva av mig här!
Min är enligt TNT's tracker kvar i Shanghai sedans den 25 maj, med "potential connection delay". Efter samtal med TNT så menar dom på att den kommer vara i min hand den 31 - vad är det för mening med deras tracker?

Dom skulle lika gärna kunna visa en karta över universum och sedan sätta ett kryss på jorden och säga "Där är din dator - kanske, vi vet faktiskt inte".

Man är ju som ett barn i väntan på julafton. Ska nog ringa Apple och fråga vad som händer.
-M

Jag tror TNT har missuppfattat det här med kurirverksamhet. Mongoliska bufflar och bananbåter kan knappast räknas som Exrepss!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-30 09:10

Är det någon som har beställt den svarta och som kan berätta hur lång leveranstiden var och hur den känns rent kvalitetsmässigt jämfört med den vita. Jag har läst att någon tyckte att den svarta kändes med gedigen...

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-05-30 10:05

beställde en vit 2.0GHz precis nu. Den enda modifieringen jag gjorde var att välja engelskt OS, för att jag är allergisk mot svenskt OS

av vad jag förstår så har jag en ganska lång väntan framför mig nu. keep yourself together man!

Ursprungligen av yaz:

beställde en vit 2.0GHz precis nu. Den enda modifieringen jag gjorde var att välja engelskt OS, för att jag är allergisk mot svenskt OS

av vad jag förstår så har jag en ganska lång väntan framför mig nu. keep yourself together man!

OS X finns bara i en version. Man väljer vilket språk man vill ha vid installationen.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-05-30 10:14

det märks att jag väntar min första mac va? nämen, jag såg valet i beställningen, och då tyckte jag det var bra att jag kunde välja engelskt OSX..

Vad betyder egentligen valen som man kan göra?

Tangentbord & Mac OS
Tangentbord & Mac OS (int'l English)
Tangentbord (lokal) & Mac OS (int'l English)

Vad är int'l English? OS X finna bara i en version, och språk väljer man vid installationen. Någon kanske har ett bra svar?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-05-30 10:49

Min tanke på Int'l English är att det är någon apple-standardiserad engelska, ist för att ha en version för usa, en för england, en för jamaica osv...

Ursprungligen av MatsS:

Min tanke på Int'l English är att det är någon apple-standardiserad engelska, ist för att ha en version för usa, en för england, en för jamaica osv...

Jag kan förstå att man får välja mellan lokalt eller int'l english tangentbord, men inte varför man ska kunna välja int'l english som OS X. Vad är det för skillnad mellan alternativ 1 och 3?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-05-30 11:14
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Jag kan förstå att man får välja mellan lokalt eller int'l english tangentbord, men inte varför man ska kunna välja int'l english som OS X. Vad är det för skillnad mellan alternativ 1 och 3?

Du får en manual och lådda på engelska.

Ursprungligen av Peth:

Du får en manual och lådda på engelska.

Smart Just det ja, manualer existerar fortfarande.

Kuhne & Nagel Spedition var det nån som nämnde, jag fick oxå dem. Verkar vara knepigt att spåra paketet med dem...

Bevaka tråden