Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken billig digital systemkamera?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-05-30 19:50

Jag har kuskat runt på många forum den senaste månaden, för att få tag på ett svar på en fråga som jag ställer mig dagligen.

Vilken digital system kamera ska jag införskaffa.
Jag har tänkt Canon jag har sett Nikon jag har känt Pentax.

Det är en svår fråga,
som jag nu har tänkt att lägga på era axlar också.

Egentligen spelar det ingen roll vilken kamera du väljer , det hänger på den som är bakom kameran.
Kolla in bilderna på den här länken , han har tagit dom med en vanlig billig kamera för 2000 kr.
Men han har känsla för foto!

Han fick många frågor om sin kamera på DIs börssnack men svarade
-Faktiskt en vanlig digitalkamera för 2000 spänn, jag har dock vunnit den.
Hp R717 6.2 Megapixlar.

Bilderna är dock krympta 60% vilket ger lite sämre bildkvalité men det är nästan försumbart annars hade bilderna blivit orimligt stora.

Kolla in dom , jag tycker dom är kanonfina!

http://www.10ga.com/

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-30 19:59

Vad har du för krav/önskemål? Pris? Om egalt skulle jag säga Canon EOS 1Ds Mark II....

Ursprungligen av Snooze:

Om egalt skulle jag säga Canon EOS 1Ds Mark II....

Äh, Hasselblad H2D eller Hasselblad H2 med PhaseOne P45 ska det vara

Skämt åsido, instämmer i kören. Säg dina önskemål och förväntningar så ska vi nog kunna hitta något bra.

• Oregistrerad
  • 2006-05-30 20:07

Har en budget på typ 5 000 - 6 500
jag har inget emot begangnat.

Inga större krav mer än att den är en system kamera.

• Medlem
  • Kristinestad Finland
  • 2006-05-31 20:02
Ursprungligen av Kompisen:

Har en budget på typ 5 000 - 6 500
jag har inget emot begangnat.

Inga större krav mer än att den är en system kamera.

Din budget lutar på begagnat. Problemet med en systemkamera är att det räcker inte med ett kamerahus. Där kommer dessutom till objektiven. Efter en tid ökar hungern efter dyrare och bättre (läs mer ljusstarka) objektiv. Efter att du har "sålt din själ" på objektiven så är du fast i det märket. Därför är det viktigt att tänka efter själv i förväg vad du vill av din hobby. Hur mycket är du beredd att satsa i framtiden.

Digitala systemkameror har också ett problem och det är damm. Olympus har ett system där det problemet är ordnat med kamerahuset. Olympus objektiven är bara dyra. Jag själv har valt canon och sneglar på andra märken. Tyldigen är det så att man är aldrig nöjd.

Expressen eller Aftonbladet? Canon eller Nikon? Du kan få lika många argument för den ena som den andra.
Det jag såg på en fotokurs i Sylarna i våras med - 15 grader var att de med Canon hade stora problem med sina batterier till skillnad mot oss Nikonägare.
Så ska du vara lite försiktig med begangnat, Kameror är känsliga högteknologiska prylar och det har hänt mycket de senaste åren.
Men som Nikonägare föreslår jag dig att kolla på D70 som är en mycket bra kamera, men till den behövs det bra optik. Skaffar du en sådan blir du inte missnöjd.
Christer

En beggad 20D kanske?

Eller en ny 30D om det råkar dyka upp pengar från oväntat håll.

• Oregistrerad
  • 2006-05-31 19:20

Tack för förslagen...

Ang 20D, skulle jag utan tvekan skaffa en sån om det bara var lite billigare

• Oregistrerad
  • 2006-05-31 20:40

NJA, damm säger min far är inget man ska oroa sig för, så länge man behandlar kameran ordentligt. Min far har ett 120-300 2.8 för nikon, han själv har en Nikon D200. Därför lutar det lite mer emot Nikon, men jag gillar canons ergonomi bättre iaf på 350D vs D50 eller D70.

Jag kan starkt rekomender Olympus digitala systemkameror. Har själv en Olympus E-500. Objektiven till Olympus är överlag lite dyrare, men nu har Sigma släppt ett gäng objektiv av blandade typer (se cyberphoto.se). Så när det gäller objektiv, rent ekonomiskt, börjar Olympus närma sig Canon och Nikon. Bildkvalitén är mycket bra, bättre än min väns Nikon D50 i de flesta fall, med standard objektivet som medföljer kameran, men det blir snart fler.
Dessutom är priset riktigt tilltalande, runt 6500:- med standard-zoom och laddningsbar batteri. Jag som har stora händer tycker att kameran ligger bra i handen dessutom, Canon 350D går inte alls för mig.

Även om jag inte har så stor erfarenhet av andra märken så vet jag att alla de stora märken; Nikon, Canon, Olympus, Pentax/Samsung och Konica-Minolta/Sony kameror i denna prisklass (6000-8000 kr) är ganska likvärdiga. Så är nästan det enklaste tipset att åka till en kamerabutik och känna på kamerorna, den som känns bäst i handen fungerar förmodligen bäst för dig.

• Medlem
  • Täby
  • 2006-05-31 22:00

NJA, damm säger min far är inget man ska oroa sig för, så länge man behandlar kameran ordentligt. Min far har ett 120-300 2.8 för nikon, han själv har en Nikon D200. Därför lutar det lite mer emot Nikon, men jag gillar canons ergonomi bättre iaf på 350D vs D50 eller D70.

Det är ju iof rätt skönt att 350:n är så liten och nätt, men när jag har fotat i ett par timmar har jag sjukt ont i höger-handen. Jag får helt enkelt inte ett bra grepp om den. Men den tar bra foton. Jag gillar dock både d70s och d200 bättre tycker dom ligger bättre i handen.

Nja, om man verkligen byter objektiv och inte har ett personligt renrum är damm faktiskt ett problem, dammpartiklar finns överallt i luften och öppnar man kameran kommer damm in hur man än gör, men det är ett problem som är väldigt lätt att fixa med blåsbälg. Sedan märker man inte alltid av dammet, det är bara om man råkar få stora partiklar på själva sensorn och man fotar med liten bländaröppning som det syns på bilderna.

• Oregistrerad
  • 2006-05-31 21:29

Jag ser Olympus som ett mindre seriöst företag, än Nikon eller Canon. Jag ser Nikon som proffsigast. JAg ska gå och prova och hålla i en olympus något jag inte ännu gjort. Däreomt har jag kännt på alla andra. Och jag är tok kär i min fars D200....

• Oregistrerad
  • 2006-07-07 01:32

Jag ser Olympus som ett mindre seriöst företag, än Nikon eller Canon. Jag ser Nikon som proffsigast. JAg ska gå och prova och hålla i en olympus något jag inte ännu gjort. Däreomt har jag kännt på alla andra. Och jag är tok kär i min fars D200....

Bättre än D50, nja. Kanske på lägre ISO-värden, men över ISO 400 vinner Nikon lätt. Dessutom är sökaren mindre än ett sugrör i E-500...

• Medlem
  • Kristinestad Finland
  • 2006-05-31 21:37

Kör du mac är nikon ett naturligt val för dig. mac - pc; nikon - canon

Varför är alla så inkörda på att det ska stå Canon eller Nikon på en systemkamera för att man ska köpa den? Tycker det finns så mycket annat bra på marknaden som förtjänar en titt. Framför allt tycker jag Pentax K100D är högintressant, men ska man ha något nu på stört finns Samsung GX-1S (egentligen en pentax) som säljs med ett bra kitobjektiv för runt 7000. Då får man en kamera med riktig sökare dessutom, till skillnad från de bedrövliga små titthål som sitter i Canons och Nikons instegsmodeller. Annars är Olympus E-500 värd en titt, den har ännu bättre kitoptik och ännu sämre sökare. Lägsta priset också, under 6000 med kitobjektiv, och bara det är anledning nog att ge den en chans.

Fast min egen favorit Minolta Dynax 5D tillverkas ju tyvärr inte längre, men den finns att beställa för under 6000 från Frankrike och Tyskland. Har man riktig tur och får tag i en sån ska man vara lycklig, men som tur är så kommer Sonys instegs-DSLR (en vecka bort nu!) att vara just en uppsnofsad 5D med 10 MP, bildstabilisering och antidamm. Men eftersom den verkar sikta mot 30D-nischen kommer priset nog snarare att hamna runt 10 papp, plus att man nog får vänta till augusti/september innan man kan köpa en här.

• Medlem
  • Kristinestad Finland
  • 2006-05-31 21:44

Om du ser på de senaste årens tillförsel av digitala kameror så är nog Canon ett ganska stort steg före Nikon. Många proffs har gått över till Canon från Nikon pga att NIkon inte har kommit med ngt proffsigt hus som canon har presenterat inledningsvis med EOS 1DMarkII, 1DsMarkII och 1DMarkIIn. Nu har ju Nikon förbättrat sig, men inte tillräckligt.

Din uppfattning om Olympus är fel. Det är ett mycket seriöst företag och deras system är bra.

Varför skulle Olympus vara oseriöst?

Har personligen en D70 med diverse tillbehör. Som många säger så är objektiven viktiga.
För den summan får du nog en ny D50 med kittet. Tror att dustin hade nåt erbjudande för ett tag sen.

Daniel

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-01 01:39

Jag skall köpa en ny rätt snart också, för att ha på resor osv (därav lite billigare). Jag tycker att både Canon 350D och Nikon D50 är sjukt bra kameror, har erfarenhet av båda, och slår till på den som ger bäst deal. En D50 är bildmässigt mycket bra, står sig mot kameror som kostar BETYDLIGT mera. Om jag var du hade jag köpt en lite billigare kamera och satsat på objektivet! Det som följer med 350D är inte speciellt bra, och den som följer med D50 är lite bättre, men inte bra.

• Oregistrerad
  • 2006-06-01 15:16

Jag sa bara att jag tycker Olympus ser ut att vara ett mindre seriöst företag, med det menar jag alltså inte att de inte tar sin proffision seriöst, nej, det gör det inte bara lika proffsigt som Nikon eller Canon.

Och ang. Samuel K inlägget om varför man är insnöad på Canon och Nikon. Jo det vore väl för att de flesta känner sig säkrast med dessa företag/märken, de kommer inte gå i konkurs inom de närmast åren som Pentax spekuleras att göra. Sen vet många personer att proffs änder dessa märken och inte till ex Pentax.

Men host host det där inlägget om att proffs andvänder D1 Mark II host host falsk jag har aldrig träffat ett proffs som inte andvänder Hasselblad eller Phase One

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-06-01 16:50

Jag sa bara att jag tycker Olympus ser ut att vara ett mindre seriöst företag, med det menar jag alltså inte att de inte tar sin proffision seriöst, nej, det gör det inte bara lika proffsigt som Nikon eller Canon.

Och ang. Samuel K inlägget om varför man är insnöad på Canon och Nikon. Jo det vore väl för att de flesta känner sig säkrast med dessa företag/märken, de kommer inte gå i konkurs inom de närmast åren som Pentax spekuleras att göra. Sen vet många personer att proffs änder dessa märken och inte till ex Pentax.

Men host host det där inlägget om att proffs andvänder D1 Mark II host host falsk jag har aldrig träffat ett proffs som inte andvänder Hasselblad eller Phase One

Jag har fortfarande inte träffat en pressfotograf med ett gäng bladare runt halsen.....;)

• Avstängd
  • International user
  • 2006-06-01 19:04

Jag var på Aperture föreläsningen som Apple och Canon ordnade förra veckan där berättade Fotograf Bruno Ehrs om hur han övergett analoga Mamayia/Hasselblad för just digitalt och Canon. Han använde just en en D1. Han kan väl dessutom räknas som proffs

Ursprungligen av Mattias L:

Jag var på Aperture föreläsningen som Apple och Canon ordnade förra veckan där berättade Fotograf Bruno Ehrs om hur han övergett analoga Mamayia/Hasselblad för just digitalt och Canon. Han använde just en en D1. Han kan väl dessutom räknas som proffs

Beror på vilka krav kunderna har. De som tex. jobbar mot IKEA har inget annat val än digitalt mellanformat (tex. Hasselblad H1/H2 med eget (imacon)-bakstycke eller PhaseOne).

• Avstängd
  • International user
  • 2006-06-02 11:46
Ursprungligen av Kristofer:

Beror på vilka krav kunderna har. De som tex. jobbar mot IKEA har inget annat val än digitalt mellanformat (tex. Hasselblad H1/H2 med eget (imacon)-bakstycke eller PhaseOne).

Jag tror att om ett år eller två så kommer det att ha ändrats. Utvecklingen går tydligt mot billigare grejjer med bättre kvalitet.

Återigen, det är ett luddigt begrepp och jag ser inte riktigt det relevanta i att räkna in det i den här diskussionen. Dessutom har varken Canons eller Nikons instegsmodeller (350D resp D50) så mycket till byggkvalitet och båda är riktigt "oproffsiga" handhavandemässigt, så även om jag tycker det är en löjlig bedömningsskala skulle jag säga att Olympus befinner sig på ganska precis samma nivå som alla andra.

Citat:

Att allt utom Canon och Nikon skulle gå i konkurs är dumheter, tvärtom innebär Pentax äktenskap med Samsung att K-fattningen kommer att leva kvar riktigt länge, och det är ganska rimligt att anta att varken Olympus, Matsushita eller Sony kommer att gå omkull inom vår livstid heller för den delen.

Sedan tycker jag det är en konstig jämförelse att kolla på vad yrkesfotograferna har - pressfotografer har de verktyg som passar dem bäst, studiofolk har sina, o.s.v. Rätt verktyg för rätt uppgift, helt enkelt. Dessutom är det ett försvarligt antal som kör Pentax också för den delen, deras mellanformatare används ganska flitigt och de lär inte bli färre när 645D väl går i produktion. Vad nu det har för relevans egentligen...

Ursprungligen av Samuel K:

Återigen, det är ett luddigt begrepp och jag ser inte riktigt det relevanta i att räkna in det i den här diskussionen. Dessutom har varken Canons eller Nikons instegsmodeller (350D resp D50) så mycket till byggkvalitet och båda är riktigt "oproffsiga" handhavandemässigt, så även om jag tycker det är en löjlig bedömningsskala skulle jag säga att Olympus befinner sig på ganska precis samma nivå som alla andra.

Att allt utom Canon och Nikon skulle gå i konkurs är dumheter, tvärtom innebär Pentax äktenskap med Samsung att K-fattningen kommer att leva kvar riktigt länge, och det är ganska rimligt att anta att varken Olympus, Matsushita eller Sony kommer att gå omkull inom vår livstid heller för den delen.

Sedan tycker jag det är en konstig jämförelse att kolla på vad yrkesfotograferna har - pressfotografer har de verktyg som passar dem bäst, studiofolk har sina, o.s.v. Rätt verktyg för rätt uppgift, helt enkelt. Dessutom är det ett försvarligt antal som kör Pentax också för den delen, deras mellanformatare används ganska flitigt och de lär inte bli färre när 645D väl går i produktion. Vad nu det har för relevans egentligen...

det vi kan säga är iaf att det är högst osannolikt att om ett kameraföretag av de uppräknade skulle gå i kk imorgon så är det iaf inte nikon eller canon... tror det är så han menar.

Här är en D70 för 4000:- (Finns några till i den prisklassen)
http://www.blocket.se/vi/8367962.htm?ca=21_s

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-01 19:18

Ho, bästa kameran är helt klart: Leica c-lux 1. Ca 4.500:-

http://www.leica-camera.com/digitalekameras/c-lux1/index_e.html

Bevaka tråden