Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rättigheter i Mac OS X

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag är lite av en nybörjare på Mac. Jag undrar hur man fixar rättigheterna i Mac OS X. Jag har nämligen 2 konton på datorn, ett admin och en vanlig user som jag använder regelbundet. Dock så vill jag att de kan dela dokument och bilder och andra saker imellan. Jag har sett share-mappen och lagt saker där men det verkar som om sakerna behåller rättigheterna om jag först har skapat dem i documents och sen drar över dem. Jag skulle vilja veta hur gör man för att dela på rättigheterna till vissa mappar? Jag vill inte att alla user ska ha tillgång utan endast de 2 jag har på datorn. Ska man skapa en speciell grupp och göra dessa 2 medlemmar eller ska man ge de rättigheter specifikt? Finns det någon därute som vet hur man gör? En sak till... är det någon som kör med säkert virtuell minne?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-23 09:00

Du kan använda SharePoints om du vill dela andra mappar:
http://www.hornware.com/sharepoints

Testa detta program Sharepoint

Oj det gick snabbt! Tack för svaren ska testa nu med detsamma.

Jag testade en annan sak, man kan ju "CTRL" klicka -> Get Info på mappen och tilldela rättigheter. Där står det att:

Owner: Read&Write
Group:Read&Write
Others: No access

Men under Group så har jag valt mitt vanliga user account (baghera), men eftersom det står Group så undrar jag hur man kan joina grupper i Mac OS X, utan extra program ?

Ursprungligen av baghera:

Hej, jag är lite av en nybörjare på Mac. Jag undrar hur man fixar rättigheterna i Mac OS X. Jag har nämligen 2 konton på datorn, ett admin och en vanlig user som jag använder regelbundet. Dock så vill jag att de kan dela dokument och bilder och andra saker imellan. Jag har sett share-mappen och lagt saker där men det verkar som om sakerna behåller rättigheterna om jag först har skapat dem i documents och sen drar över dem. Jag skulle vilja veta hur gör man för att dela på rättigheterna till vissa mappar? Jag vill inte att alla user ska ha tillgång utan endast de 2 jag har på datorn. Ska man skapa en speciell grupp och göra dessa 2 medlemmar eller ska man ge de rättigheter specifikt? Finns det någon därute som vet hur man gör? En sak till... är det någon som kör med säkert virtuell minne?

En lösning är att skaffa en extra hårddisk eller partition där man har klickat i rutan "Bortse från ägarskap på den här enheten". Då blir den en gemensam disk där alla har alla rättigheter.

1
Bevaka tråden