Jag har ett mycket irriterande problem. Min iBook G4 "fryser" ett antal gånger per dag. Detta kanske är ödets ironi då jag är gammal PC-nörd som pga datorhängningar gick över till Mac i slutet på förra året.
Några månader gick allt jättebra. Inga hängningar. Super! Men efter ca 3 månader började den "frysa" dvs det blir som en skärmdump och man kan inte göra någonting. Nada. Musen fryser och tangentbordet reagerar inte ens. Det enda som funkar är att hålla inne Power-knappen och stänga av datorn. Jag har inte några konstiga applikationer eller program installerade. På USB:en har jag en Mighty Mouse och ibland en kamera och extern HD. Men allting är väldigt standard.
Jag har trott att det varit fel på OS-uppdateringen, Java, Flash, och Airport-problem men ingenting har hjälpt. Jag har gjort en ominstallation (archive) men utan resultat. Jag har testat datorn med Mac-skivan men inga problem. Min senaste teori är att det är ett minnesproblem då det oftast strular när jag antingen kör flash på webben eller Photoshop men jag har 1 Gb ram installerat från fabrik så det borde inte vara ett problem. Jag har såklart mina misstankar också riktade mot Herr Gates eftersom jag har Microsoft Office 2004 installerat. Vid några tillfällen har temp på HD varit runt 60+C så just nu testar jag att "ventilera" under datorn.
Jag är väldigt besviken på att min Mac beter sig som en ordinär pc. I detta läge är ju tyvärr en vanlig pc bättre då den oftast gav ifrån sig varningar innan man var tvungen att starta om den..:-(
Jag har levt med problemet eftersom jag är väldigt beroende av datorn men nu känns det inte hållbart längre. Kan någon här hjälpa mig med detta?