Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med att låta Distiller känna igen storlek på EPS

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-05-31 20:34

jag har nu lite problem med en EPS fil som ska göras om till PDF.

Det är så att jag ska köra en eps fil på storlek 67x99 mm och på Distiller kan man mauellt ställa in vilken storlek man vill ha i PDF. Men måste man göra det varje gång mauellt? Finns det ingen lättare metod för det att den ska känna igen storleken av EPS filen?

/Alex

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-31 22:00

Du kan väl spara det formatet i Distillers Joboptions.

EPS-filer har inte någon definierad sidstorlek (till skillnad mot PostScript & PDF) och därför kan man ställa in den sidstorlek man vill att PDF:n ska få när man rippar EPS:n genom Distiller.

Du får spara en ny joboption om du utgår från någon av standard inställningarna. Sidstorleken ska sen ligga kvar i inställningen.

Janne

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-05-31 22:51

okej så det är den enda sättet att hantera en eps fil.. hmmm.. hur gör dom på tryckeriet? För det är en sådan "simulering" jag ska göra till ett skolprojekt.. känns lite jobbigt att Distiller kan inte definera storleken av en EPS fil..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-02 07:42
Ursprungligen av mac:

okej så det är den enda sättet att hantera en eps fil.. hmmm.. hur gör dom på tryckeriet? För det är en sådan "simulering" jag ska göra till ett skolprojekt.. känns lite jobbigt att Distiller kan inte definera storleken av en EPS fil..

Det beror på att alla Rippar (Distiller är en RIP) tolkar sidor. EPS filer är inte sidor, de är objekt (bilder). De har en storlek men inte definerad som sida, därför måste man tala om för Distiller hur stor sidan ska vara.

Att skicka EPSer till tryckerier är vansinne och ett tryckeri ska inte ta emot sånt. Det enda riktiga formatet är PDF/X.

Janne

Varför måste det vara en eps? Det typiska arbetssättet är ju att göra en postcriptfil om det ska köras genom distiller och då behålls sidstorleken som var inställd när du skapade .ps-filen.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-06-01 17:22

i mitt projekt som jag gör nu så måste jag tänka på all möjliga typ av filer som man får av kunden, Jag vet att PS filer klarar av det men om det nu är så att jag får en EPS av kunden. Man kan ju aldrig förvänta sig att kunden skickar en PS till en =P

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-02 07:58

Jag har då aldrig ställt in något sidformat i Distiller, om det ens går. Jag bara droppar EPSerna i Distiller så blir det rätt.

1
Bevaka tråden