Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail.app har börjat skicka konstiga tecken

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-01 14:28

Hej pojkar och flickor.
Har under dom senaste veckorna fått massa förfrågningar från mina vänner om jag flyttat till Polen eller liknande. När jag ser mailen jag har skickat till dom verkar det som om å, ä och ö är försvunna och istället för jag in massa skumma tecken, då detta aldrig har inträffat tidigare undrar jag om det är någon som har samma upplevelser eller kan guida mig rätt i äppeldjungeln?

Stort tack på förhand
Lasse

I menyn Brev:Textkodning, vad har du markerat där?
Ibland upplever jag samma problem, framförallt när jag forwardar eller svarar på ett mail från en windowsburk till en windowsburk. Alltså Win->OSX->Win kan det bli fel för mig.

Hallå!
har inte haft problem med det, men jag har läst i en macworld tidning att det kan handla om textkodningen. Kolla så att det är rätt inställd, använder apples mail, och den är satt på standard, sedan kan det vara typsnittet du anvädner, att vissa inte har det och då kompleterar datorn med ett annat. Hoppas att detta hjälpte

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-01 14:47

Hej och tack

Har den inställd på automatiskt som jag alltid haft... Och typsnittet är times som det alltid har varit.

Så hmmmmm... Fattar inte riktigt detta.
Och kan inte ni kan ju ingen

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-06-01 15:00

Du kan alltid testa att byta text encodning mellan UTF-8 och ISO-Latin 1 och se om du får någon skillnad...
Men då får du ha en kamrat på andra sidan som upplever problemet och se ifall det blir någon skillnad.

Det som är lite tråkigt med Mail är att det inte går att på ett enkelt sätt ställa in vad "automatiskt" ska innebära. Det går men man måste använda en terminal. Börja med att stänga Mail. Öppna upp t ex verktygsprogrammet Terminal och skriv följande följt av retur för att byta teckenuppsättning till UTF-8:

defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "UTF-8"

Vissa menar att ISO-8859-1 är bättre, speciellt då mottagaren kör Outlook eller Outlook Express. Då skriver man följande:

defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "ISO-8859-1"

Jag har haft samma problem sedan urminnes tider (känns det som i allafall). Har nu testat att ändra default enligt tipset i ett tidigare inlägg, till defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "ISO-8859-1".

Hoppas att det hjälper, annars får jag försöka att byta till Thunderbird (om jag nu bara kommer på hur man exporterar alla mail från Mail.app till Thunderbird).

  • Medlem
  • 2006-07-12 08:26
Ursprungligen av Björn Leander:

Det som är lite tråkigt med Mail är att det inte går att på ett enkelt sätt ställa in vad "automatiskt" ska innebära. Det går men man måste använda en terminal.

...terminalen är ju lite läskig för en GUI-fantast! Jag misstänker att de mail jag får som saknar å, ä & ö kommer från Outlook så jag använde "ISO-8859-1"-kommandot. Funkade perfekt! Alla mina mail från e-postlistor går nu att läsa och man slipper ändra teckenkodning p e r brev! Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • 2006-06-30 01:40

Hej Lasse och ni andra. Detta har diskuterats i ett annat forum vars tråd jag nu verkar ha tappat. Det sades i en av inäggen att dettts problem uppstod i en av de nyaste OSX-versionerna. Jag och fler har påpekat detta för Apple, och förhoppningsvis kommer det någon uppdatering och koorigering i nästa OSX. Jag har samma problem och har inte lyckats lösa det med terminal-kommandon.

Hur gick det för dig Lasse? Fick du flytta till Polen? Själv får jag nog flytta till ett annat program, Thunderbird till exempel. Det känns lite trist när Mail har fungerat så länge utan några problem.

Peter kom du på hur man expoerterar alla mail från Mail till Thunderbird?

Mvh

Hol Gerwe ndt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-01 00:08
Ursprungligen av gerwe:

Hej Lasse och ni andra. Detta har diskuterats i ett annat forum vars tråd jag nu verkar ha tappat. Det sades i en av inäggen att dettts problem uppstod i en av de nyaste OSX-versionerna. Jag och fler har påpekat detta för Apple, och förhoppningsvis kommer det någon uppdatering och koorigering i nästa OSX. Jag har samma problem och har inte lyckats lösa det med terminal-kommandon.

Hur gick det för dig Lasse? Fick du flytta till Polen? Själv får jag nog flytta till ett annat program, Thunderbird till exempel. Det känns lite trist när Mail har fungerat så länge utan några problem.

Peter kom du på hur man expoerterar alla mail från Mail till Thunderbird?

Mvh

Hol Gerwe ndt

Hej alla. Förlåt det har varit lite mycket jobb och tro det eller ej, JAG HAR VARIT UTAN DATOR...Bara det har varit en upplevelse, nu köpte jag en ny och allt funkar som det skall på denna så just nu skiner solen igen. Tack alla

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-01 04:05
Ursprungligen av Kronér:

Hej alla. Förlåt det har varit lite mycket jobb och tro det eller ej, JAG HAR VARIT UTAN DATOR...Bara det har varit en upplevelse, nu köpte jag en ny och allt funkar som det skall på denna så just nu skiner solen igen. Tack alla

Tänk om alla kunde lösa problem genom att köpa en nya dator när den gamla strular.
Förresten, skiner solen kl 00.08 där du är?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-01 12:33
Ursprungligen av Konrad:

Tänk om alla kunde lösa problem genom att köpa en nya dator när den gamla strular.
Förresten, skiner solen kl 00.08 där du är?

Såklart solen skiner när man har en ny skön, varm, fin mac vid sin sida. Ja du problemen löses med ny dator, tyvärr var detta en engångsföretelse

Ursprungligen av gerwe:

Hej Lasse och ni andra. Detta har diskuterats i ett annat forum vars tråd jag nu verkar ha tappat. Det sades i en av inäggen att dettts problem uppstod i en av de nyaste OSX-versionerna. Jag och fler har påpekat detta för Apple, och förhoppningsvis kommer det någon uppdatering och koorigering i nästa OSX. Jag har samma problem och har inte lyckats lösa det med terminal-kommandon.

Hur gick det för dig Lasse? Fick du flytta till Polen? Själv får jag nog flytta till ett annat program, Thunderbird till exempel. Det känns lite trist när Mail har fungerat så länge utan några problem.

Peter kom du på hur man expoerterar alla mail från Mail till Thunderbird?

Mvh

Hol Gerwe ndt

Jag började att flytta mailen från Mail.app till Thunderbird, men har tillfälligt(?) gett upp. Det tar alltför mycket tid och kraft att flytta ALLA mail. Körde en tid med både Mail.app och Thunderbird, men det verkade lite dumt…

Får se hur jag gör, om jag fortsätter flytten eller om jag stannar kvar och fortsätter att använda Mail.app som enda mailprogrammet.

/Peter

defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "ISO-8859-1"

Denna rad är lösningen, jag hade en kund som fick precis samma problem och denna sak körde jag i terminalen och sedan dess har inte det problemet uppstått i alla fall.
Hans hårddisk kraschade men det har nog inte med det att göra.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-06-30 09:32

PB och Sony/Ericson 750i

Hur får jag min PB ( G4. 10.3.9)att känna igen K750i? Jag vill surfa för att läsa email ( Eudora) genom att koppla upp via telefonen till modem pool på universitet Jag har tidigare använt K700i och G4 an för detta. Det hela har fungerat även om det varit låg hastighet.
När jag nu köpte K750i kan G4 inte känna igen modemet i K750i. Troligtvis saknas ett modemskript till K750i. Jag kör via Vodaphone. Skulle man kunna köra GPRS om hur gör man då? vore mycket tacksam för hjälp. Snart på landet och behöver i likhet med detta år kunna läsa email.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-30 09:36

Fel tråd, det finns andra trådar om detta. Sök lite.

Jag har haft problem med detta väldigt länge och provat alla möjliga alternativ. Anledningen till att terminalkommandot
defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "ISO-8859-1"
inte funkade för mig var helt enkelt att jag inte hade ISO-8859-1 i menyn "Brev/textkodning"
Så jag gick igenom listan och skickade mail till en windowsägare och mig själv och det slutade med att UTF-8 såg bäst ut.
Så jag gick in i terminalen och slog in:
defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "UTF-8"
vilket visade sig fungera bra.
Jag vet att detta är en repetetion på allt ovanståeende, men jag tror ändå att det kan hjälpa några av oss som är vanliga "korkade" macanvändare att förstå problemet.
Usch, alldeles för mycket pc-vibbar över det här!

Jag har kört defaultskommandot tusen gånger snart och det hjälper ingenting. Jag har testat köra med och utan typsnitt och hundra andra varianter. Inget funkar, jag framstår som en tönt som inte vet hur jag ska skicka mail.

Jag blir så j*a trött! Man kan f*n nästan bli Windows-användare för en sån här sak!

Förlåt att jag låter arg, men det beror på att jag är det.... Och trött på detta problem.

Ursprungligen av carlsson:

Jag har kört defaultskommandot tusen gånger snart och det hjälper ingenting. Jag har testat köra med och utan typsnitt och hundra andra varianter. Inget funkar, jag framstår som en tönt som inte vet hur jag ska skicka mail.

Jag blir så j*a trött! Man kan f*n nästan bli Windows-användare för en sån här sak!

Förlåt att jag låter arg, men det beror på att jag är det.... Och trött på detta problem.

Tyvärr så är mina kunskaper om terminalen och vad man kan göra där, alltför klena. Tycker dock att Apple borde få till det lite bättre med inställningsmöjligheterna och det utan att vi som användare ska behöva rota i terminalen.

Gör jag nåt fel?

Nu har jag skapat ett nytt konto och provat köra terminalkommandot, men får det ändå inte att fungera. Det kanske är jag som har missuppfattat nåt?

Jag öppnar mail
Skapa nytt brev
Menyn Brev > Textkodning. Det står på "Automatiskt". Jag vill att det ska stå på Unicode (UTF-8)

Jag avslutar mail
Öppnar Terminalen
skriver in defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "UTF-8"

Jag öppnar Mail igen, skapar ett nytt brev och kollar under Brev > Textkodning. Automatiskt är fortfarande förbockat!

Okej, det kanske inte ska vara förbockat, men det fungerar inte i alla fall. Jag har provat med att skriva in "Unicode" och "Unicode (UTF-8)". Det sistnämnda fick jag felmeddelande på; "Could not parse: Unicode (UTF-8). Try single-quoting it."

Det som stör mig mest när det gäller den här typen av problem är dels att man är så himla maktlös som slutanvändare, dels att det här är en barnsjukdom från internets början. Hur svårt kan det vara!!??

Vore grymt tacksam för hjälp!

Som sagt tidigare. För vissa går det bättre med att ange ISO-standarden (för mig förövrigt) men citerar tidigare inlägg:

Vissa menar att ISO-8859-1 är bättre, speciellt då mottagaren kör Outlook eller Outlook Express. Då skriver man följande:

defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "ISO-8859-1"

Testa detta så funkar det säkert bättre.

Har nu fått bekräftat att det står "Automatiskt" oavsett vad man har skrivit i com.apple.mail-filen.

Mer info här: http://homepage.mac.com/thgewecke/woutlook.html

Dom skriver"Another way to force UTF-8 is to include a Unicode dingbat in the body of the message, such as Character Palette 2701."

Hur får man till en "Character Palette 2701" (kan ju alltid lägga till i signaturen)?

Och den grundläggande frågan kvarstår, varför kan man inte ha ETT enda, universellt system så man ska slippa rota runt i terminalen för att ens päzä-bestyckade polare ska kunna läsa vad man skriver? Sedan kan jag också hålla med om att Apple borde kunna lösa det här på ett smidigare sätt, olika uppsättningar eller inte.

Nå nu har det hänt mig med.
gå blir gÃ¥
genant

1
Bevaka tråden