Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Chatprogram för olika konton?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2006-06-02 21:54

Hej får min Macbook på onsdag, kör idag Win Xp där jag använder MSN och ICQ. Finns dessa program till MAC OSX eller hur skall jag göra för att kunna chatta med mina kompisar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-02 22:04

Jag rekommenderar ett program som heter Adium som sammanfogar MSN och ICQ i ett program (plus ett gäng andra tjänster).
Dock kan du inte videochatta i Adium...

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-06-02 22:09

bra, använder inte videochat ändå

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-02 22:53

jepps, annars funkar MSN fint på Mac. Har 340 kontakter på MSN, och 16 i iChat, och kör de båda sida vid sida. Ja, ibland alltså. För Adium är rätt fult i think. Men annars helt ok.

Ursprungligen av Spicey:

För Adium är rätt fult i think. Men annars helt ok.

Adium är nog det programmet i OS X som går att ställa in mest vad jag har lyckats hitta i alla fall! Spana in Adium's hemsida för en hel hög med (i mitt tycke) allt annat än fula skins.

Edit: Lagom seg...

blir ju bara bökigt att ha flera chatprogram igång samtidigt. Testade Proteus ett tag men numera kör jag Adium. Det går att anpassa i utseende och trots att jag har 4 olika konton igång samtidigt tar programmet väldigt liten plats.

Adium är det som gäller som chatprogram.
Vill du köra cam använda aMSN alt. Mercury.
iChat på Mac funkar ihop med AIM på pc.

  • Medlem
  • 2006-06-03 15:01
Ursprungligen av Bengt Eriksson:

blir ju bara bökigt att ha flera chatprogram igång samtidigt. Testade Proteus ett tag men numera kör jag Adium. Det går att anpassa i utseende och trots att jag har 4 olika konton igång samtidigt tar programmet väldigt liten plats.

Adium är det som gäller som chatprogram.
Vill du köra cam använda aMSN alt. Mercury.
iChat på Mac funkar ihop med AIM på pc.

Varför bytte du från Proteus? Även med ett Mac-skin tycker jag att Proteus känns mer som ett riktigt MacOS X-program än Adium. Kör alltså själv Proteus då.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-06-02 22:57

Adium går ju skräddarsy helt efter egen smak, Spicey. Skäms att håna ett så fint program.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2006-06-03 08:52

Själv körde jag Adium x tidigare, ett mycket bra program, men jag ville kunna video chata över msn och installerade då aMSN, och det funkar yperligt, så kan rekomendera det också

Det bör dock tilläggas att Adium inte funkar väl med filöverföringar över msn-protokollet. Det är inte klientens fel, men det är skitsamma. Skickar du ofta filer till andra som kör msn så finns det säkert lämpligare program. T ex aMsn ska vara bättre på detta.

Ursprungligen av FusionStar:

Det bör dock tilläggas att Adium inte funkar väl med filöverföringar över msn-protokollet.

Jag upplever inga problem att skicka filer till och från pc-folk via MSN.

Vill tillägga att aMSN inte verkar finnas som Universal binary vilket han behöver till sin nya MacBook.

Ursprungligen av baghera:

Vill tillägga att aMSN inte verkar finnas som Universal binary vilket han behöver till sin nya MacBook.

Mjo, det går ju alltid att köra via Rosetta.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-04 11:39

Audium är Universal Binary och det går bra att skicka filer till folk med Windows och MSN.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-06-03 16:23

aMSN går det enbart att köra MSN på,eller? Finns det ngt program som det går att videochatta i och köra Icq i också?

  • Oregistrerad
  • 2006-06-03 17:44

Jag bytte från Adium till Proteus. Hade ställt alla grafiska inställningar så att jag fick en ganska liten och behändig kontaktlista, men det var ändå inte snyggt.

Tycker Proteus ser bättre ut, dessutom så loggar det in alla IM-tjänster automatiskt när den hittar internet, även när internetuppkopplingen går ner och kommer upp igen. Det kanske Adium också gör men jag tyckte det krånglade mer.

Jag tror att rätt mycket hänt med Proteus sedan folk bytte från Proteus till Adium X. Det är dessutom Freeware nu, det har det inte alltid varit.

Testa bägge och bestäm själv vilken du gillar. här är länken till Proteus iaf.:http://www.defaultware.com/proteus/

När du byter till Mac kommer du också ha väldig nytta av den här länken:
www.versiontracker.com

1
Bevaka tråden