Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aperture + Macbook ngn m erfarenhet?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Täby
  • 2006-06-03 02:27

Vet att Apple inte ger ngn support till combon Aperture + Macbook. Men, finns det ngn som har erfarenhet av att köra Aperture på Macbook? Tänkte själv använda Aperture till lagring för ca 10.000 bilder (växande) samt enklare redigering. Funkar det? Vad händer? Vad kan hända?

Aperture
MBP - rätt grafikkort men för stor
MB - fel grafikkort, rätt storlek

PS
MBP + MB = rosetta = långsamt (eller ...?)

Aldrin

  • Medlem
  • 2006-06-03 03:18

Det som händer är att du får vänta en stund på att Aperture renderar din bild. Jag tror att du kommer uppleva det som plågsamt att jobba med. På en Powerbook G4/1,5 är det knappt användbart. Macbooken är troligen värre... Det kostar ju en del också. Fast det gör ju onekligen Photoshop också. Photoshop är ingen höjdare på Macbooken än heller.

Jag kanske verkar lite neggo, men det är nog för att jag inte tycker att Macbooken egentligen har något bra användningsområde alls, för tillfället, för en fotograf eller grafiker.

Kolla in DPReview.com. Flera fotografer har provat och varit glatt överraskade över hur BRA det fungerar.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-06-03 09:06

Den nya sviten av Macs bärbara lämnar ett stort tomrum för mig som yrkesfotograf. PB12:an passar storleks-/viktmässigt perfekt in i den bärbara utrustningen.....men ser jag inget alternativ när det blir dags att byta efter sommaren. Ruggigt tråkigt!!

Är Aperture så mycket bättre än combon Photoshop Elements 4.0 (inkl Bridge) att man skall byta?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2006-06-03 11:25

Jag har blivit väldigt förtjust i Adobes Lightroom. Snabbt och smidigt, men inte riktigt färdigt ännu, - men så är det ju bara en beta. Kör det på min PB17 och iMac G5.

Jag är Aperturefrälst, men jag sitter på en iMac, så jag kan inte berätta hur programmet funkar på MacBook, tyvärr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-03 19:01

Aperture rullar fint på en Dual G5. Vet inte hur mkt grafikkortet spelar in, det beror lite på vad du ska använda aperture till faktiskt. Sortering av bilder är till 90% en CPU-belastning och där springer MacBooken bra, korrigering av bilder är å andra sidan 90% GPU-belastning och där springer en MacBook dåligt.

Som en digital "katalogiseringslösning" och "framkallningsrum" har jag dock börjat uppskatta Aperture väldigt mycket. Bridge gillar jag inte så mycket. Man ska dock inte sätta sig med Aperture och tro det kommer ersätta Photoshop.

det ska ju funka bra med final cut, så varför inte?
The Gimp är ett gratis alternativ till Photoshop för dom som inte visste.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-03 19:29

Den stora skillnaden är att Final Cut jobbar till 95% med bara CPU:n, det har inga direkta krav på grafikkortet alls (du måste ha ett Radeon 32MB kort från 2000 typ )

The Gimp var sist jag prövade det ett ganska hopplöst alternativ till Photoshop. Precis som OpenOffice var ett hopplöst alternativ till Office. Men saker kanske har ändrats där?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-07 13:10

the gimp är fortfarande hopplöst,
men openoffice är mer eller mindre fullvärdigt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-07 21:46

Och OpenOffice ser inte ut som en skokartong och är inte slöare än en traktor när resterande dator är en ferrari?

1
Bevaka tråden