Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Börja fota

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-06-02 17:25

Tjenare. Jag har alltid varit fotointresserad men egentligen aldrig hållit på själv mer än med kompaktkameror. Jag har tänkt och börja och det blir främst naturmotiv. Tänkte höra om ni har någon prisvärd systemkamera att rekommendera. Jag har även tänkt gå över till mac så småningom och undrar därför vilket program man ska satsa på om man vill beskära, redigera och sånt.

Undrar även om det finns någo bra "newbie"-sida för digitalfoto, med lite tips och sånt...

• Medlem
  • 2006-06-02 17:29

Det finns en massa bra trådar om billiga systemkameror. Den här till exempel.

http://www.99mac.se/digitalfoto/98647-vilken-billig-digital-systemkamera.html

Photoshop Elements är ett bra bildbehandlignsprogram för mer eller mindre avancerade amatörer. Photoshops fullversion är ett bättre - och dyrare aöternativ. För den som inte vill betala finns Gimp.

[onödigt inlägg]
Jag har faktisikt nyss börjat fota, men jag kör analogt (kemiskt) jag
[/onödigt inlägg]

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-02 22:59

Tillverkarna har ju instegsmodeller (D70s och 350D etc) som brukar fungera bra för nybörjare men även för erfarna fotografer. En sådan med ett fast 50mm/1.8 är ett prisvärt alternativ och efterhand kan du komplettera med sådant som du känner att du behöver; blixt, vidvinkel, tele, macroobjektiv, stativ etc.

Låt dig inte förblindas av alla finesser, extrafunktioner och gud vet allt, som tillverkarna idag (lätt och billigt) slänger in under huven.
Satsa på en kamera som fungerar och håller, enligt andra användare. Dessutom lär du dig mer och fattar lättare och fortare om det hålls "enkelt" i början.
Lycka till!

Gimp är (som Baron skriver) bra. Har fler photoshopfunktioner än de flesta ändå använder.
Sitter du nu på en Windows, har du ett lite enklare program att börja med: irfanview.com
Också gratis.

• Medlem
  • 2006-06-03 15:59
Ursprungligen av dunberg:

Tillverkarna har ju instegsmodeller (D70s och 350D etc) som brukar fungera bra för nybörjare...

Glöm inte Nikon D50.

• Oregistrerad
  • 2006-06-03 13:43

Jag har kollat lite på Canon EOS 350D med 18-55mm f3,5 - 5,6 objektiv. Eftersom jag ine är så haj på systemkameror så undrar jag lite om själva objektivet. Vad innebär siffrorna? Hur utläser jag den totala zoom-kapaciteten? Sen undrar jag också lite om objektivets användningsområde, vart ligger dess begränsningar i användningsområde typ.
Finns det verkligen ingen newbie-guide nånstans där man kan läsa om sånt här?

Objektivet har en brännvidd från 18mm till 55mm (vidvinkel till normal, typ) och en största bländaröppning som varierar beroende på brännvidden. Från 3,5 till 5,6. Med andra ord är det inte ett speciellt ljusstarkt objektiv.
Optiskt sett är inte det objektivet heller någonting att hänga i julgranen, men för en nybörjare fungerar det utmärkt.

Fotosidan har lite gudier du kan kika på.

• Oregistrerad
  • 2006-06-03 14:29

tack Kristofer, fotosidan var det jag letade efter. Jag tänkte också sen om man vill zooma lite mera så behöver man ju ett annat objektiv. Är det här nåt att ha?
http://www.alfadigi.com/cgi-bin/catalog/product_info.php/products_id/5052

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-03 19:22

Står själv och ska välja min första digitala systemkamera. Var och kollade på Nikon D50 och Canon EOS350 på Yfo gbg idag. Magkänslan säger D50 med Nikkor 18-70 objektiv, men vem vet... tips?

Med batterigrepp så är nog EOS 350 intressant igen. hmm...

• Medlem
  • 2006-06-04 14:42
Ursprungligen av danny:

Står själv och ska välja min första digitala systemkamera. Var och kollade på Nikon D50 och Canon EOS350 på Yfo gbg idag. Magkänslan säger D50 med Nikkor 18-70 objektiv, men vem vet... tips?

Med batterigrepp så är nog EOS 350 intressant igen. hmm...

Din magkänsla har rätt, det har alltid en magkänsla!

Sitter själv med en D50, ett billigt 18-50 Sigma 3,5 samt en helt nyinköpt Sigma 70-300 1:4-5.6 APO, och är helnöjd! Plåtade fina flyg igår här i stan

Nikkor 18-70 ska vara finfint!

/Fredrik

Om ni absolut inte känner att ni behöver en zoom, köp en fast och ljusstark 28, 35 eller 50mm beroende på vad ni vill fota. 50mm/f1,8 är min lätt mest använda optik för att den är så rolig att använda. Ett plus är att de är skitbilliga, snorskarpa, lätta och ljusstarka! Kitoptikerna till D50 och 350D har väl inte fått någon direkt bra kritik så en fast glugg kanske kan vara ett bra alternativ?

Då kanske man har råd att köpa ett bättre hus också?

Natur är ett ganska brett fotoområde. Allt från landskapsfoto med vidvinkel till fågelfoto med supertelezoom. Är du intresserad av miljö så går det utmärkt med fast vidvinkel. Vill du fota insekter och detaljer så är ett macroobjektiv på ca: 90mm att föredra. Vill du fota fågel och djur på avstånd är ett teleoblektiv på minst 200mm ett måste. De ljusstarka telezoomarna (ex canon 70-200/4, nikon 80-200/2.8, sigma 70-200/2.8) ger stora möjligheter till intressant fotografering. Mitt första val skulle vara en sån, sen duger vilket kamerahus du än väljer..

/jens...

Jag började med intresset it naturfoto - numera fotar jag nästan uteslutande konserter och evenemang, samt människor. Ibland blir det inte hur man tänker sig i början. Jag skulle börja med ett bra kamerahus och allmän optik (bra paketpris) + kanske stativ och remote-release. Efter ett tag inser man vilka extra funktioner man behöver. Då kan man satsas på att utveckla utrustningen baserad på ett verkligt upplevt behov.
Och vi får inte heller glömma att det är fotografen som skapar bilden, inte kameran. Man kan göra jättefina bilder med "inferior" kamerautrustning, men inte ens en värsting-kamera kan göra en tråkig bild spännande.

• Oregistrerad
  • 2006-06-04 14:28

Sant QuickEye. Jag hade nog främst tänkt mig naturfoto. Jag är intresserad av att ta närbilder och vidvinkelbilder (landskapsbilder). Så här ser min shoppinglista ut just nu. Tips till förbättringar?

http://www.alfadigi.com/cgi-bin/catalog/product_info.php/products_id/7934
http://www.alfadigi.com/cgi-bin/catalog/product_info.php/products_id/5004
http://www.alfadigi.com/cgi-bin/catalog/product_info.php/products_id/4164
http://www.alfadigi.com/cgi-bin/catalog/product_info.php/products_id/2593

Ungefär hur många raw resp. jpeg-bilder kan man klämma in på det kortet?

edit: hittade farsans gamla systemkamera:

Chinon Ca-4 hus

Chinon 28-85mm f4-5,6 1:4 med ett 72mm hoya skylight 1b

Vivitar 75-205 f3,8-5,6 1:3,8 macro med 62mm hoya skylight 1b. Man drar en ring längs objektivet för att zooma

Metz 30bct4 mecablitz

Är det nåt att hålla på med tills man har råd med dslr?

Senast redigerat 2006-06-04 14:43
Ursprungligen av erkus:

edit: hittade farsans gamla systemkamera:

Chinon Ca-4 hus

Chinon 28-85mm f4-5,6 1:4 med ett 72mm hoya skylight 1b

Vivitar 75-205 f3,8-5,6 1:3,8 macro med 62mm hoya skylight 1b. Man drar en ring längs objektivet för att zooma

Metz 30bct4 mecablitz

Är det nåt att hålla på med tills man har råd med dslr?

Recensioner

Chinonkameran torde vara från sent 70-tal och är vad jag kan minnas en trevlig, hyfsat kompakt "standardkamera". Fördelen med Chinon (liksom Ricoh) är att de använder Pentax K-bajonett för objektiven = ett överflöd av ofta billig och högklassig optik i omlopp. Även gamla gluggar passar på Pentax nya digitala systemkameror (med vissa restriktioner ibland). Alltså en bra grund att bygga på. Det finns säkert hur mycket info som helst om CE4:an om du googlar.

De två zoomarna är väl mer tveksamma om de är lika gamla som huset. De är ju bara måttligt ljusstarka och antagligen rejält tunga med tanke på filterdimensionerna. Det var först mot slutet av 80-talet som zoomarna i dessa billighetsklasser blev riktigt bra (tänker på Tokinas på sin tid banbrytande lilla, lätta och skarpa 70-210/4-5.6 från typ 1986). Men det spelar ingen roll då du kan köpa en beggad Pentaxnormal 50/1.8 för några hundringar som är en ruggigt skarp glugg. Sedan är det bara att fylla på efter hand när tillfälle och ekonomi tillåter.

Metz gör bra blixtar och jag tror att din modell är en av de mest sålda och prisvärda som fanns. Skaffa en liten separat slavtändare till den och du har en duktig (och mäktig) slavblixt ihop med allt från enkla kompakter till systemkameror av alla slag.

Ett tips är att köra med "den analoga" över sommaren för att lära dig fotografin från grunden med bländare, slutartid, skärpedjup och hela baletten (finns gott om böcker på biblioteket och förstås info på nätet). Sedan kan du hoppa på digitaltåget med rejält på fötterna.

Sedan skall man inte glömma bort superzoomkompakterna. Små, lätta och med bra bildkvalitet. Det finns massor av systemkameraägare som aldrig byter objektiv eller gör några speciellt avancerade inställningar, och som därför egentligen skulle klara sig lika bra med en "superzoom". Kolla gärna lite extra på Panasonics Lumixmodeller med Leicaoptik och bildstabilisering. FZ7 är mindre än man kan tro. Kläm på kamerorna i verkligheten innan du bestämmer dig.

• Medlem
  • International user
  • 2006-06-04 14:35

Det beror ju på vad du köper för kamera.
Och landskapsbilder blir platta med vidvinkel, men levande och djupa med tele.

• Medlem
  • Täby
  • 2006-06-04 20:52

Den största fördelen 350:n har gentemot D70s och även D50 (tror jag), är att dom inte har batterigrepp.

• Oregistrerad
  • 2006-06-04 23:07

Jag funderar lite på vilket objektiv man ska satsa på förutom det medföljande 17-55. Jag vill ha ett tele-zoom 70-300 och har två kandidater:
http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/Zoom_Lenses/EF_75300mm_f456III_USM/index.asp?ComponentID=25950&SourcePageID=26341#1
http://www.sigma-imaging-uk.com/lenses/telezoom/70-300mmAPO.htm

jag vill kunna använda det som makro-objektiv också tills jag tycker att jag behöver ett riktigt sådant. går det med canon-objektivet? Vilket av dessa ska man satsa på?

Sen undrar jag lite om hur canon eos 350d fungerar, som sagt jag e komplett newbie på systemkameror, det canonobjektiv som jag länkat till ovan har en usm motor som sköter autofokusen om man vill, har även sigmaobjektivet en sån eller är man tvungen att ratta själv där? och hur funkar zoomen på dessa båda objektiv, styrs även den via motor alternativt manuellt eller är det bara manuellt som gäller?

edit: fråga till, vad innebär DG och DC i modellbetäckningen? Det har med sensorn att göra va? vilket passar sensorn i eos 350d?

Senast redigerat 2006-06-04 23:55
  • Medlem
  • Täby
  • 2006-06-05 12:46

om du ändå har råd att köpa till objektiv och har bestämt dig för 350:n skulle jag starkt rekomendera att köpa bara huset. kitobjektivet är ganska kasst och jag tycker att man ganska snabbt börjar störa sig på dess tillkortakommande.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-05 12:59

En vanlig missuppfattning verkar vara att det inte skulle finnas batterigrepp till Nikon D50 (D70 D70s). Vill med detta inlägg bara dementera dessa uppgifter.

Saxat från www.cyberphoto.se Under fliken 'tillbehör' för nikon D50
8< -----

"Hähnel HN-HD50, batterigrepp till Nikon D50, Äntligen finns batterigrepp att köpa till Nikons lite billigare digitala systemkameror, D50 och D70/D70S. Greppet kommer komplett med två HN-EL3-batterier, 7,4v / 1500 mAh (motsvarande Nikon EN-EL3) samt batterimagasin för sex AA-batterier. "

• Medlem
  • Täby
  • 2006-06-05 13:22

ok vad jag syftar på att det inte finns ett riktigt batterigreppet är avtryckare och reglage för vertikal position. däremot blir ju greppvänligheten bättre, som cyberphoto också skriver.

1
Bevaka tråden