Byt till SVT1, TV4 och The Voice i tur och ordning. Hackar alla kanalerna eller bara några av dem?
Funkar någon av dem bra medans någon annan hackar så behöver du rikta om antennen för då har du dålig mottagning på just den frekvensen som den hackande kanalen ligger på.
Har du en riktig digitalbox ansluten till takantennen? Om kanalerna funkar på digitalboxen men inte på TVminin så bör du kolla över antennsladden från tvminin upp till antennen. Om du har satt på en sån där plugg med tre skruvar i så kanske du har råkat få kontakt mellan en av skärmens spretiga små metalltrådar och kopparledaren i mitten av kabeln. Annars kanske du har ett brott på sladden. Hos mina morföräldrar behagade tvinstallatören inte koppla in den nya antennen till tvn i gästrummet alls så den sladden hängde löst uppe på vinden när jag kollade... kan ju vara nåt sånt om ni haft "fackmän" hemma.
Har du aldrig kört digitaltv via antennen förut (ingen digitalbox heller alltså) så behöver du säkert rikta om takantennen och/eller byta ut kablar. Se till att koppla bort antennförstärkaren om ni har en gammal sådan först bara. Mina föräldrars gamla antennförstärkare förstörde signalen fullständigt, jag fick bara mottagning om jag kopplade förbi den.