Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ruffa till text i CS2?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-05-30 16:16

Ngn som vet hur man ruffar till text på ett snyggt sätt i CS2? Typ som om man hade dragit ett sandpapper över texten, eller som en ojämn fördelning av färg. Ni förstår säkert (?)..

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-30 16:34

Du kan lägga en lagermask (visa allt) på textlagret och sedan använda en pensel för att maska bort delar av texten. Kräver lite handarbete dock.

Annars kan du scanna in repor och lägga som lagermask (i svartvitt då).

• Medlem
  • International user
  • 2006-05-30 19:22

I vilket program av CS2? Illustrator, Photoshop eller inDesign?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-30 20:13

Det är nog enklast att göra det i photoshop skulle jag tro..

• Medlem
  • Täby
  • 2006-05-30 20:15

om du gör ett lager där du skriver din text. Sen comand klickar du på minibilden i layers fönstret, skapa ett nytt lager som du sen ger en mask och fyll lagret med den färg du vill ha som bakgrund. Masken kommer antagligen vara fel så invertera invertera den. Lägg sen ett lager under med den textur som du vill ha. blir grymt bra, nackdelen är att du inte kan ändra texten utan att behöva uppdatera masken.

• Medlem
  • Täby
  • 2006-05-30 20:20

gorde ett enkelt exempel med vanlig textur bakom

• Oregistrerad
  • 2006-06-04 14:19
Ursprungligen av sommer:

om du gör ett lager där du skriver din text. Sen comand klickar du på minibilden i layers fönstret, skapa ett nytt lager som du sen ger en mask och fyll lagret med den färg du vill ha som bakgrund. Masken kommer antagligen vara fel så invertera invertera den. Lägg sen ett lager under med den textur som du vill ha. blir grymt bra, nackdelen är att du inte kan ändra texten utan att behöva uppdatera masken.

Det låter som ett bra tips. Jag kommer nog köra i Illustrator för att sedan använda det i InDesign. Jag ska försöka hitta ett exempel som jag kan visa er.

En ide kan vara att använda sig av Art Brushes i Illustrator. Fördelen är att texten är skalbar i det oändliga och fortfarande redigerbar.

• Oregistrerad
  • 2006-06-08 10:27

Ok, jag löste det helt enkelt med att lägga penselstreck över texten. Här har jag använt Edwardian Script med penseln Chalk över. Ibland gör man det svårare än det är..

1
Bevaka tråden