Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En absolut grundläggande guide för OS X, gärna på sv.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-28 22:35

Har ganska nyligen köpt en iMac G5 till min gamla mormor på 87 år. Givetvis ska jag ha ett par "lektioner" med henne men räknar med att det kommer ta ganska lång tid att lära henne då hon aldrig suttit framför en dator. Tid är pengar och min tid är dessutom begränsad. Sitter nu och skriver en ganska grundläggade guide till henne men tänkte höra om ni har några tips på sidor/tidningar/artiklar som går igenom de mest grundläggande funktionerna i OS X?

måste nog bumpa den här tråden. Jag får liknande frågor mellan varven och har då oftast bara amerikanska tegelstenar skrivna av David Pouge att hänvisa till och det är inte alltid så lyckat....

Vet inte om detta hjälper..:eek:

Men jag har faktiskt sett en bok på Bokia som går igenom Mac och Mac OS X.. Mestadels basic prylar men det är väl lite det ni är ute efter

Citat:

I boken går vi igenom bland annat följande:
• Macintosh datorer och hårdvara
• operativsystemet Mac OS 10.4, Tiger
• grundläggande datorkunskap och orientering i Finder
• förenkla datorhanteringen med Dock, Dashboard och Spotlight
• anpassa datorn med hälp av Systeminställningar
• programmen Addressboken, Mail och iCal som är tätt integrerade
• använd Automator, Förhandsvisning och DVD-spelare
• utnyttja iTunes på djupet
• utforska, söka, och handla på Internet

Boken heter: Lär dig använda din Macintosh - från grunden
Författare: Harry Peronius
Förlag: Docendo Sverige AB
ISBN: 9178826853

Intressant.
Har du sett den i pappersformat eller bara som ebok? Jag hittade den på adlibris men inget demonstrationskapitel fann jag.

Ursprungligen av David Slättne:

Intressant.
Har du sett den i pappersformat eller bara som ebok? Jag hittade den på adlibris men inget demonstrationskapitel fann jag.

Jag bläddrade väldigt snabbt i den när jag var på lokala Bokia handeln.. Men det var i pappersformat..

1
Bevaka tråden