Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köra program från extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skall snart köpa en exter firewire 400-hårdisk till min MBP 15" och jag kommer att ha den inkopplad hela tiden när jag arbetar hemma. Nu undrar jag om det är möjligt att kopiera över program som jag inte använder särskilt ofta till den externa hårddisken för att spara utrymme på den interna. På windows skulle inte detta funka då man försör sökvägar osv men det kanske kan funka på macen... Jag vill egentligen kunna vara väldigt flexibel och flytta program fram och tillbaka om jag till exempel skall ut och göra ett jobb där jag behöver ett visst program som ligger på den externa.

Jag undrar också vad det blir för prestandavinster när man kör program från den externa 7200 varvaren istället för min interna 5400 rpm-disk. Det borde ju bli skillnad. Just nu startar till exempel photshop väldigt långsamt både pga att det körs genom rosetta och för att det är en massa data att läsa från disken, kan detta gå snabbare om den ligger på den externa? Går det till och med att ha en kopia av ps på den interna och en på den externa?

Jag undrar också över swapfilen, kan man ha den liggande på den externa när den externa är inkopplad och på den interna när den är urkopplad? Detta antar jag skulle ge ett ganska rejält prestandalyft...

Ge mig förslag på program, lösningar och så vidare... Tack på förhand

Mvh
Frderik

Det går att köra program från externa diskar, ja. Om det blir så mycket snabbare är väl tveksamt då olika program använder sig av hårddisken på olika sätt och olika mycket. Mycket RAM är betydligt effektivare för att få pigga och raska program. Och hur många program behöver du använda egentligen? _Så_ mycket plats brukar väl inte programmappen ta för en jobbdator... .)

Vad gäller swap från PS är det väl bara att prova sig fram genom att lägga upp en hierarki med scratchskivor (1: extern HD 2: intern HD). Andra har säkert bättre erfarenheter.

Vad jag förstått är det Rosetta-emuleringen som är den stora flaskhalsen - övriga faktorer torde vara av mindre betydelse för prestandan. Å andra sidan beror det på vad man jämför med - kommer man från en äldre maskin lär en MBP med PS känas rapp. När sedan CS3 kommer känns det som om du får en ny dator :D.

Den här tråden kanske kan ge dig viss vägledning:
http://www.99mac.se/final-cut-pro-express/97722-fcs-pa-en-powerbook.html

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-05 13:21

Alla inställningsfiler som vissa program behöver ligger i Systemets Biblioteksmapp på startskivan, när man kör program från en extern disk blir det problem, det är inte alla program som med automatik hittar till den mappen. Det är alltså inte bara att köra på rakt av.

Vad händer om man använder till exempel swap cop och flyttar swapfilen till den externa och om man sedan kopplar ur den externa. Jag antar att det blir krasch om man gör det direkt men om man till exempel stänger av datorn emellan eller nåt, går detta?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-05 17:03

Prova. Jag gissar att det kukar ur på ett eller annat sätt.

1
Bevaka tråden