Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seeeeeegt Safari på Mac Mini Intel

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-06-05 02:32

Har nyss bytt ut hushållets gamla trotjänare –.en Powerbook G4 – mot en ny Mac Mini Intel Dual Core med maximala 2 GB RAM. Trodde att jag fått en Formula 1-dator, men döm om min besvikelse när det normalt rätt snabba Safari upplevs som supersegt. Ibland känns det som om man surfar med modem, trots att jag har en 100 MB-uppkoppling. Firefox är lite bättre, men fortfarande långt ifrån så snabbt som i min gamla G4 med ynka 385 MB RAM. Andra program snurrar givetvis på klart snabbare –.inte minst iTunes –.men det känns som om halva nöjet försvann när webbläsaren är så otroligt trött. Vad ska man ta sig till?!

Ursprungligen av Doggy:

Har nyss bytt ut hushållets gamla trotjänare –.en Powerbook G4 – mot en ny Mac Mini Intel Dual Core med maximala 2 GB RAM. Trodde att jag fått en Formula 1-dator, men döm om min besvikelse när det normalt rätt snabba Safari upplevs som supersegt. Ibland känns det som om man surfar med modem, trots att jag har en 100 MB-uppkoppling. Firefox är lite bättre, men fortfarande långt ifrån så snabbt som i min gamla G4 med ynka 385 MB RAM. Andra program snurrar givetvis på klart snabbare –.inte minst iTunes –.men det känns som om halva nöjet försvann när webbläsaren är så otroligt trött. Vad ska man ta sig till?!

Kanske inte beror på Safari utan på något strul med nätverket eller de nätsidor du kollat in. Kolla inställningarna och kör en omstart.

Safari duger inte att köra sen länge för mig. När det inte kraschar så segar det i största allmenhet. Jag kör Camino istället. Testa Camino och Firefox och se om de segar lika mycket,

Ursprungligen av David Slättne:

Safari duger inte att köra sen länge för mig. När det inte kraschar så segar det i största allmenhet. Jag kör Camino istället. Testa Camino och Firefox och se om de segar lika mycket,

Safari är inte seg om man har en hyfsat snabb dator med en snabb hårddisk och mycket minne.

• Oregistrerad
  • 2006-06-05 08:41
Ursprungligen av Doggy:

Andra program snurrar givetvis på klart snabbare –.inte minst iTunes

Kolla om du får upp Music store snabbt eller om det segar där också, då är det förbindelsen ut, min Safari blev mycket snabbare med en Intel jämfört med G4

• Medlem
  • Luleå
  • 2006-06-05 22:58

Har sällan eller aldrig haft strul med uppkopplingen, Bredbandsbolaget funkar nästan alltid utmärkt. Och vissa sidor går faktiskt lika blixtsnabbt som jag hoppats på, medan andra alltså är toksega. T ex aftonbladet.se. Sitter inte framför aktuell dator nu, men tror att Music Store rullade på snabbt och bra. Läste att någon med Intel-Mac städat i bokmärkessymbolerna. Är det något att testa?

Jag trivs med Safari och har inte lust att byta till Firefox eller Camino. Men kanske måste man tänka om?

• Medlem
  • Luleå
  • 2006-06-09 20:07

Nu har jag kört full uppdatering av alla programmen i Minin och det verkar ha gett resultat. Safari har blivit reptilsnabbt, all tvekan är borta. Skönt!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-09 22:34

Kanske var det något plugin till Safari som var i PPC-version? För i så fall har jag för mig att hela programmet var tvunget att köras i Rosetta, vilket förklarar segheten.

Ursprungligen av Rajje:

Kanske var det något plugin till Safari som var i PPC-version? För i så fall har jag för mig att hela programmet var tvunget att köras i Rosetta, vilket förklarar segheten.

Jo fast då måste man själv som användare ställa in att programmet ska köras i Rosetta. Det körs inte i Rosetta av sig självt. Men ställer man in att Safari ska köras i Rosetta blir det duktigt segt...

• Medlem
  • Luleå
  • 2006-06-10 07:31
Ursprungligen av Rajje:

Intressant teori, även om det känns obegripligt att ett av Apples egna program skulle tröskas genom Rosetta… men det där bolaget upphör ju aldrig att förvåna. Hur som helst, nu har det verkligen blivit kul att surfa. Från trötta G4/385MB RAM till Dual Core Intel 1,66/2GB RAM. Swooooshhh…!

1
Bevaka tråden