Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver HJÄLP - Fast i Single User

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag satt och lekte med cocktail och kryssade i att jag skulle logga in i single user mode. När jag sedan skulle gå ur single user (genom att skriva exit) så frågar den om login/password innan jag kommer in i OSX igen.

Problemet är att mitt vanliga användarnamn inte fungerar... kanske därför att det innehåller ett Ö. Root+password fungerar dock, men då loggar den inte in.

Varje gång jag rebootar startar den återigen i single user...

Är det något jag missar?

Kan man ändra settingsen på cocktail ifrån single user mode?

Jag blir desperat... snälla hjälp!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-06 06:40

Starta om datorn på systemskivan och byt lösenord till ett utan å, ä eller ö.

Jag har testat att byta lösenord, problemet är att det är användarnamnet som innehåller ett Ö.

Jag har testat att skriva ihop användarnamnet (består av för- och efternamn) och använda "o" istället, när jag skriver med små bokstäver. Till ingen nytta.

Till saken hör att jag får engelskt tangentbord... och jag har ingen aning om hur man skriver Ö på ett engelst mac-tangentbord!

Ursprungligen av Macrint:

Jag har testat att byta lösenord, problemet är att det är användarnamnet som innehåller ett Ö.

Jag har testat att skriva ihop användarnamnet (består av för- och efternamn) och använda "o" istället, när jag skriver med små bokstäver. Till ingen nytta.

Till saken hör att jag får engelskt tangentbord... och jag har ingen aning om hur man skriver Ö på ett engelst mac-tangentbord!

Använd ditt kortnamn det innehåller inga svenska tecken..

Om du inte vet ditt kortnamn så är det samma som din hemkatalog heter, du kan se alla hemkataloger på din dator om du skriver:

cd /Users/
och sedan
ls

//nicke

Jag gjorde exakt samma misstag första helgen med min första mac, gissa om jag blev sur på alla som sa att det aldrig blev problem med mac.

Jag fixade det hela utan större problem dock, startade bara från startskivan och installerade om hela systemet, det tog ett tag men allt funkade utmärkt efter det. Och nu tänker jag hålla fingrarna i styr när jag sitter framför cocktail nästa gång.

//Fredrik

GAH, jag har testat det där nicke, det funkar inte, tack för hjälpen dock!

Till saken hör att det här var en helt ren installation och jag satt säkert 18h igår och konfigurerade allt så att allt blev perfekt. Sen skulle jag reboota en sista gång och då kom jag inte in igen...

Om jag installerar om allt igen, vad är det då som förhindrar att samma sak händer igen - och nästa gång kanske jag har viktiga saker som jag behöver komma åt.

Finns det verkligen inget sätt att komma runt BSD-login, så att den loggar in automatiskt igen?
Jag har testat att resetta pram.

Prova att skriva:

SystemStarter

Haha tålamodet tog precis slut, det blir en ny formatering... jag har i alla fall lärt mig lite på det här äventyret... Tack för hjälpen så långt!

Om nån har en lösning så får ni gärna skriva det i tråden för framtida bruk av mig eller andra

1
Bevaka tråden