Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Videochatta MSN/Yahoo! med inbyggt iSight?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har försökt använda den inbyggda iSight kameran för att video chatta med MNS/Yahoo messenger utan att lyckas. Är det möjligt eller måste jag köpa en extra webkamera?

nope... inte möjligt att använda msn. Du måste ha aim eller apples egna chatmjukvara... vad nu den heter... DET FINNS DOCK en liiiiten möjlighet att adium stödjer isighten... jag vet inte.

edit: blev nyfiken så jag kollade upp... det går inte med adium... ichat har stöd för icq och aimprotocollet dock...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-05 21:30

amsn ska fungera, finns beskrivet hur ( även om jag aldrig lyckats ) här på forumet.

/thomas

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-06-05 22:11

Finns även ett program som heter Mercury (eller nått) som är kompatibelt med msn-videochatt.

Mercury!

Det ska vi kolla upp omgående!:)
Tack för tipset!

Läs det här från DN:

Chatt med Isight på MSN möjliggörs med Mercury

2005-08-15 10:35
Förra veckan släpptes Messenger utan det stödet för webbkameror. Men det går att ordna med ett annat program - Mercury.

Av simon grabiec

MSN är ett av de mest populära chattprotokollen, och Windowsanvändare chattar ofta med varandra via programmet Messenger. En av mer populära funktionerna är webbkamerastödet, som gör att man kan se den man pratar med – en slags videotelefoni om man så vill. Macversionen av Messenger ligger tråkigt nog sämre till, och har inte alls lika många funktioner som sitt Windows-syskon.

Förra veckan uppdaterades Messenger, och även om mycket förbättrats saknas fortfarande stöd för webbkameror.

Nu har dock programmet Mercury kommit i skarp version. Mercury är en så kallad MSN-klon, alltså ett program som använder sig av MSN-protokollet och är kompatibelt med andra MSN-program. Med Mercury kan man dessutom använda sin webbkamera (till exempel en Isight) och videochatta med sina MSN-kompisar.

Mercury finns för OS X, Linux och även Windows, och är helt gratis att använda.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-06-05 23:47

Jag måste rekommendera amsn framför mercury.

ja men Amsn stöder inte videochatt mot vanliga msn!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-06-06 01:20
Ursprungligen av sventa46:

ja men Amsn stöder inte videochatt mot vanliga msn!

Provade senaste idag att köra video mot MSN messenger 7.5. Fungerade bra. Han såg mig, och jag såg honom.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-06 01:33
Ursprungligen av sventa46:

ja men Amsn stöder inte videochatt mot vanliga msn!

Säger vem?

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-06-06 09:39

Mercury har jag inte testat men amsn är ett trevligt program att video chata med men tyvärr så fungerar inte ljud med video funktionen.

joppe
Såg det häromdan , det hade med Jabberprotokollet att göra.
Eller har du lyckats att få igång videokonferans eller bild mot MSN?
Ingen blir gladare än jag om det skulle funka.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-06 22:02
Ursprungligen av sventa46:

joppe
Såg det häromdan , det hade med Jabberprotokollet att göra.
Eller har du lyckats att få igång videokonferans eller bild mot MSN?
Ingen blir gladare än jag om det skulle funka.

Sen när började aMSN använda jabber? Jag tror du tänker på Adium

  • Oregistrerad
  • 2006-06-06 11:15

jag använder aMSN med kameran (inbyggd) och det fungerar mycket bra, inga problem alls

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-06-06 12:00

Hoppas dem fixar detta i adium, gillar programmet!

Det funkade faktiskt i aMsn!
Man ska tydligen inte tro allt man ser ute på nätet!:)
Det räckte med att stänga port 80 så hoppade det igång!

Senast redigerat 2006-06-06 21:53
  • Medlem
  • 2006-06-06 22:54
Ursprungligen av sventa46:

Det funkade faktiskt i aMsn!
Man ska tydligen inte tro allt man ser ute på nätet!:)
Det räckte med att stänga port 80 så hoppade det igång!

stänga port 80? i amsn antar jag då? annars blir det väl lite svårt att surfa..

Jag har använt Yahoo Messenger länge och använt min externa iSight-kamera utan problem för att skicka video. Att kolla andras webbkameror har inte heller varit nått problem. Dock har jag haft problem den senaste veckan, ingen aning varför, men Yahoo för mac är såpass gammal att den förr eller senare inte kommer att vara kompatibel med Windows-versionerna.

aMsn funkade fint med den inbyggda webbkameran på min nya MacBook

(Fick ändra i Preferences menyn, Connection fliken, och till "Connect using HTTP method..." )

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-19 20:34

Jag slängde upp aMsn hos polaren och blev förvånad över att ljudet inte fanns med. Är det så på vanliga msn-videochat också? Isf har ju jag gått på hypen rätt hårt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-06-24 11:53

Väldigt trist att de program som ser bäst ut inte har webcam-stödet. Jag menar, utseendemässigt piskar Adium Mercurys stjärt. Trist för jag gillar Adiums look, som verkar vara rätt iChat-inpspirerad.

Kör aMsn och har använt den inbyggda iSighten med min MBook senast idag och det funkade galant. (går det fö att prata som med Skype eller måste man köra de båda parallellt?)

Vidare kan jag hålla med om att aMsn känns exakt som Msn till 'Fönster XP' ... vilket är mindre kul iom att man vill undvika det. Adium borde fixa det, men det kommer säkert snart...får vi hoppas.

Btw...hur får jag aMsn att starta och logga in automatiskt vid en datoruppstart? Hittar det inte i inställningar.

Ursprungligen av klasolsson:

Kör aMsn och har använt den inbyggda iSighten med min MBook senast idag och det funkade galant. (går det fö att prata som med Skype eller måste man köra de båda parallellt?)

Vidare kan jag hålla med om att aMsn känns exakt som Msn till 'Fönster XP' ... vilket är mindre kul iom att man vill undvika det. Adium borde fixa det, men det kommer säkert snart...får vi hoppas.

Adium kommer antagligen inte fixa det: Setting expectations, voice and video och Voice And Video

Ursprungligen av klasolsson:

Btw...hur får jag aMsn att starta och logga in automatiskt vid en datoruppstart? Hittar det inte i inställningar.

Öppna Systeminställningar > Konton > Startobjekt och dra aMsn dit.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Öppna Systeminställningar > Konton > Startobjekt och dra aMsn dit.

Man tackar!

En glad nyhet för alla användare av Yahoo Messenger: Idag har Yahoo släppt en beta av version 3.0 av sitt IM-program.

• New look and feel for OS X
• New features including Avatars, sounds, and display images
• Coming soon: IM with friends that use Windows Live™ (MSN) Messenger

http://messenger.yahoo.com/mac.php

(Kanske värt sin egen nyhetstråd...)

Ursprungligen av Adrian B:

En glad nyhet för alla användare av Yahoo Messenger: Idag har Yahoo släppt en beta av version 3.0 av sitt IM-program.

• New look and feel for OS X
• New features including Avatars, sounds, and display images
• Coming soon: IM with friends that use Windows Live™ (MSN) Messenger

http://messenger.yahoo.com/mac.php

(Kanske värt sin egen nyhetstråd...)

Ja, raden med Windows Live Messenger finner jag ytterst intressant. Frågan är hur många av Live messengers funktioner man kommer att få ta del av. Det är ju fullständigt bedrövligt att inte Live Messenger finns till OS X tycker jag. Anledningen är inte att jag tycker om MSN så mycket utan för att "alla" tyvärr kör det. En ny tråd om den kanske inte vore så dumt ifall nån vet någonting mer om det?

Jag har kört Yahoo idag! Den funkar mycket bättre nu. Chattade med webbkamera och det fungerade utmärkt. Dock är frameraten inte så hög. Gränssnittet är väldigt snyggt nu. Ganska likt iChat. En sak som Yahoo borde fixa dock är att få till så att man kan spara gamla konversationer.

1
Bevaka tråden