Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vm, Dvb-t, Hdtv, Usb

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Testsändningen idag funkade iaf klockrent i min PC, med FireDTV. Visst har jag en snabb PC, och kortet lär vara det allra bästa som finns för HDTV på marknaden, men jag tycker ändå det är konstigt att det ska behöva vara sån skillnad att jag omöjligt kan få in HDTV på Macen. Här är det tyvärr bara att konstatera att Apple inte fått ihop det, trots kodningen med h264.
Och själv blir man tvungen att sitta med ett stort as till PC i vardagsrummet i en månad för att kunna kolla VM på projektorn. Annars står ju PC:n undangömd i "teknikrummet", vardagsrummet brukar vara Mac-domänen här hemma...

Ursprungligen av Stinky:

Testsändningen idag funkade iaf klockrent i min PC, med FireDTV. Visst har jag en snabb PC, och kortet lär vara det allra bästa som finns för HDTV på marknaden, men jag tycker ändå det är konstigt att det ska behöva vara sån skillnad att jag omöjligt kan få in HDTV på Macen. Här är det tyvärr bara att konstatera att Apple inte fått ihop det, trots kodningen med h264.
Och själv blir man tvungen att sitta med ett stort as till PC i vardagsrummet i en månad för att kunna kolla VM på projektorn. Annars står ju PC:n undangömd i "teknikrummet", vardagsrummet brukar vara Mac-domänen här hemma...

Knappast Apples fel, snarare Elgato som gör programmet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-08 10:44

Jag har miglia:n och en MBP 2.0. HD-kanalen får jag ljud i, men ingen bild med EyeTV som sagts. Spelar jag däremot in HD-kanalen kan jag titta på videofilen med VLC, borde inte detta indikera att vad som behövs är en ny version av EyeTV?

Eftersom jag skall vara i Pisa i helgen tänkte jag att jag därför kunde spela in SWE-T/T och se den när jag kommit hem igen, men eftersom den blir ordentligt tung (1 min = 450MB mot 1 min ickeHD = 30 MB) i EyeTV-formatet insåg jag att MBP:s HD skulle bli full i ett nafs. Kan det fungera med en extern FW-HD tro? Kan man ange var varje inspelning skall sparas förresten?

Beklagar att ni blev vilseledda. Även jag blev det, eftersom det på Apple Store framgår att tunern klarar HD, ingenstans framgår att mjukvaran inte gör detsamma. Ni som köpt utrustningen får väl glädja er åt att ändå på ett smidigt sätt med time-shift-funktionalitet kunna se Zlatan och grabbarna i Macen.

/M

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-06-07 23:50

jadå - inget kommer att hindra mig från att glädjas åt en månads fotboll, det är bara förväntningarna på HD som kom på skam.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-08 00:05

Är det ngn som har lyckats mounta iTele dmg? (http://www.defyne.org/dvb/)
Det lustiga händer att Findern påstår att formatet är okänt!

  • Oregistrerad
  • 2006-06-08 11:39

Jag har samma konfiguration som du men får bara en grön bild i VLC. Hur ser dina inställningar ut?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-08 11:53
Ursprungligen av hkim:

Jag har samma konfiguration som du men får bara en grön bild i VLC. Hur ser dina inställningar ut?

Är på jobbet nu, men jag har inte gjort några särskilda inställningar. Det var bara en stillbild i på HD-kanalen igår kväll när jag testade, utsikt över Stockholm och musik. Jag skall kolla i kväll.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-08 14:04

Ikväll ska jag testa iTele och se om den kanske kan fungera med Miglia...

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-06-08 15:19

ok att det går att få saker snuskigt snabba på dedikerad hårdvara men vafan, om en dator med dom specar jag har inte klarar det, tror jag att det är svårt att få till en box för 4000 som kan det. Jag tror det e något fel på filen

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-06-08 15:40

jo med mplayer funkar det för mig också men jag tappar ljudet efter ett tag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-08 17:41
Ursprungligen av sommer:

jo med mplayer funkar det för mig också men jag tappar ljudet efter ett tag

Jo denna fil fungerar i Mplayer med ljud någon sekund. Men detta är den enda av ca. 10 filer som jag lyckats få någon 'rullande' bild på, vet inte om det beror på att den är något mörk med lite rörelser i.

Ser att EyeTV har interlaced bild som default ("motion-adjustive"), se till att ändra detta till "progressive scan"! Då försvinner all ryckighet i bilden.

I morgon kommer nya HDTV-boxen med bud till mig, i grevens tid... så nu när HD-hetsen avtagit vad gäller mini-miglian så är det ju iaf en himla kul leksak! 21 kanaler ploppar upp direkt trots att jag inte ens bemödat mig om att placera antennen... men jag måste lära mig att inte zappa förbi HDTV-kanalen för då hänger sig min PB G4 17" utan pardon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-09 09:39

Kan nämna att jag provade iTele igår utan framgång. Kunde se alla kanaler utom just HD kanalen. Inspelning fungerade inte.. ger upp detta på Mac och går över till PC igen!

  • Oregistrerad
  • 2006-06-10 00:10

nsn700, vilken hårdvara har du? Miglia kände iTele inte igen iaf...

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-06-14 17:23

Någon som testat iTele med t.ex Terratec DVB-T mottagaren om man får in HDTV kanalen?

Om inte så tänkte jag testa det!

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-06-15 19:50

Har testat nu med iTele och Terratec Cinergy T2 USB på MPB, kan se vanliga sändningar men det blir tyvärr ingen bild på HD-kanalen...

Kommer fram till samma slutsats som dig ns700, ger också upp...

Senast redigerat 2006-06-15 21:08
  • Medlem
  • Solna
  • 2006-09-28 16:27

Har det kommit någon mjukvaru upgradering så att man kan köra hdtv nu?

Bevaka tråden