Nokia 6280 är en helt klart okej lur..MEN..lider tyvärr av ett litet litet problem som tyvärr verkar vara obotligt. Slidern glappar allt ifrån pyttelite till ett par millimeter, så är du det minsta allergisk emot saker som inte sitter fast ordentligt så kommer irritationen att växa sig stark på nolltid.
Var inne på ett servicecenter härromdagen för att få mitt lilla glapp fixat, och blev informerad om att glappet även förekommer på reservdelarna, så att lämna in den skulle vara slöseri med tid. Jag fick också höra att dom tyvärr har fått in 6280:or som slidern har gått sönder på helt och hållet på, så det verkar som att Nokia har misslyckats ganska rejält med denna konstruktion. Dom (Nokia) har till och med förlängt garantin till 2 år pga detta problem.
Måste säga att jag blev rejält besviken då 6280 annars är ruskigt trevlig som telefon. Snabba och enkla menyer, bra funktioner, galet trevlig skärm, bra stöd för mac. Jag hittar inget som man direkt kan slå ned på när det gäller telefonens övriga funktioner, så bortsett från glappet är den en mycket trevlig telefon.
Själv har jag valt att leva med det lilla glappet, då jag ändå (om jag känner mig själv rätt) kommer att byta lur igen innan året är slut.
Ett litet tillägg som jag höll på att glömma bort. Det kan hända (knasigt nog) att Tre har någon annan batch av 6280 som dom levererar. Klämde på en kollegas 6280 som kommer från Tre och den hade lustigt nog inget glapp alls (!?).
SE K608 är nog den lur jag skulle välja nu med facit i hand. Äldre modell, men mycket väl fungerande och fyller sitt syfte som telefon.