Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har jag fått virus eller råkat ut för en Trojan?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min Powerbook G4 Titan har plötsligt börjat bete sig underligt. Jag brukar inte stänga av den men eftersom jag tyckte den gick varm släckte jag ned den helt för någon dag sedan.

När jag skulle starta upp den igen hände något märkligt. Istället för "tjonget" möttes jag av en vit skärm som inleddes med något som påminde om "Default trap ...." därefter en rad hexadecimala sifferkombinationer samt en uppmaning att om jag ville starta datorn skulle jag skriva "mac-boot" och trycka Retur

När gjorde så startade datorn som vanligt. Jag körde förståss de säkerthetsprogram jag känner till och trodde problemet var över. Men inte en omstart gav samma dystra besked.

Är det någon som känner till det här. Har det trors allt kommit ett virus till mac eller är det en Trojan eller något annat elakt?

Jag har fått värdefull hjälp på det här forumet förr så nu hoppas jag på ert stöd.

• Medlem
  • International user
  • 2006-06-13 23:54

Det där är inget virus. Händer det igen så kanske det är dags för en ominstallation.

• Medlem
  • 2006-06-13 23:56

Du verkar ha kommit in i open firmware. Varför vet jag inte, men det beror nog knappast på ett virus. Normalt kommer man in i det genom att hålla ned cmd-alt-o-f. Du kan testa att zappa PRAM, genom att hålla ned cmd-alt-p-r under uppstart, och låta datorn plonga tre gånger. Vissa bootproblem löses av det.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-14 07:29

Jag har råkat ut för samma sak några gånger på min iBook G4. Men i mitt fall så verkar det triggas av att jag har en extern Samsung DVD-brännare inkopplad på usb-porten. Av någon anledning så ställer den till problem om den är inkopplad vid uppstart. Den fungerar dock bra när datorn är uppe och snurrar. Det var samma problem när jag hade den inkopplad på min PC, fast den kunde inte boota alls. På iBooken räcker det med 'mac-boot' så startar den upp.

Precis som stfm skriver så kommer det förmodligen hjälpa att zappa PRAM:en. PRAM:en sparar info om varenda perifial-utrustning du kopplat till Macen. Om en av dom är påkopplade vid uppstart, och den är felaktig på något sätt, så kan det där hända. Om infon som ligger i PRAM:en på något sätt blivit korrupt så kan det där hända (har jag för mig, var länge sedan jag var Apple-tekniker)

När du startar upp datorn så verkar det som att den alltid hamnar i "Open Firmware". Det är alltså inget virus eller trojan utan en funktion som tar hand om uppstarten i Mac OS.

Har jag förstått saken rätt att du kommer in i "open firmware" varje gång som du startar om datorn? I sådant föreslår jag att du provar att istället för att skriva "mac-boot" så skriver du följande:
setenv security-mode none [enter]
reset-all [enter]

Då borde den automatiskt starta MacOS och inte gå in i "Open Firmware"-läget.

Tack för alla goda råd, men tyvärr finns felet kvar

Tack för alla råd

Nilrogs tips om att koppla bort extern DVD brännare verkade hoppingivande, eftersom jag nyligen skaffat en extern brännare. Men tyvärr den verkar inte orsaka problemet eftersom det finns kvar även sedan jag tagit bort den.

stfms tips om att "zappa PRAM" verkade smart, men det det hjälper inte att hålla ned de anvisade tangenterna. Datorn stannar ändå direkt vid uppstart med meddelandet

Default Catch! code=ffffff6 at %SRØ : ff8Øb264 %SRR1 : ØØØbØ3Ø

om jag då följer anvisningarna och skriver "mac-boot" följt av Retur så drar datorn igång, utan "bong" och den verkar inte bry sig om några kommandon kopplade till tangenttryckningar

Tyvärr hjäpte inte heller Martin Pettersons förslag. Jag skrev in kommandona vilket ledde till att datorn startade om men jag hamnade lika fullt i samma läge med vit skärm och uppmaningen att skriva in "mac-boot" för att starta.

Nu har jag installerat om systemet, kört Tech Tools och andra serviceprogram men inget verkar hjälpa.

Dessutom går datorn het och fläkten går hela tiden. Vad göra?

Dags att lämna in datorn till ett reparations-center skulle jag tro.

Testa att köra den där reparations-skivan som följde med datorn. Den testar ju en massa grejer, kanske kan den tala om vad som är fel?
Med skivan och googles hjälp så kanske du kan klura ut och fixa felet, om inte så får du väl antagligen mer information att ge reparations-centret.

Tack för det sista tipset - nu verkar strulet ha löst sig

Jag letade fram de gamla skivor som följde med då jag köpte datorn 2001, och körde hårdvarutesten. Det var ett program skrivet i system 9 och då "bongade" datorn igång som den alltid brukat göra.

Testet visade inga fel, och när jag tryckte på omstart fick jag ett nytt "bongade" och kunde köra kommando+alt+p+r för att Zappa PRAMet.

Även det fungerade - har nu prövat att stänga av och sätta igång datorn igen och jag har inte råkat ut för "Open Firmware" meddelandet en enda gång htitills.

Fortfarande tycker jag att funktionen "window server" verkar ta väl mycket av professorns kraft enligt aktivitetskontrollen - men annars går datorn som vanling

Tack alla ni som tagit er tid och hjälp mig - Ni är ovärderliga

Crister

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-19 11:23

Nu naer du lost det forsta problemet kanske du skulle kunna gora din dator sa gott som ny genom att gora en ren ominstallation (dvs radera disken och installera), backa upp dina mejl, installningar och annat skit online eller pa CD/DVD och koer!

1
Bevaka tråden